Doktor Elon i Mister Musk: Haotično preusmjeravanje Tesle ka robotaksiju
Postoji aspekt „Doktora Elona i Mister Muska“ kod izvršnog direktora Tesle Elona Muska ovih dana. Kada govori, da li će to biti stari, tehnološki frik pun velikih ideja koje mijenjaju svijet ili milijarder promjenljive ćudi koji pravi brze promjene s multibilionskim poslovanjem?
Doktor Elon uspješno slijeće sa ponovno upotrebljivim raketama i obećava električni automobil ispod 30.000 dolara kako bi pomogao masama u borbi s klimatskim promjenama.
Mister Musk biva osuđivan od Bijele kuće zbog širenja antisemitskih teorija zavjere na društvenoj mreži koju je preplatio i daje prioritet Cybertrucku od 100.000 dolara koji je povučen pet mjeseci nakon lansiranja.
Uglavnom se vidio ovaj prvi kada je izvršni direktor Tesle umirivao nervozne investitore i ohrabrivao analitičare za kapital na prošlonedjeljnom sastanku o zaradama, s modifikovanim planovima za jeftinije električne automobile koji su prvi put obećani 2006. godine, ali još nisu isporučeni. To je praćeno iznenadnim putovanjem u Peking kako bi dobio odobrenje za prodaju funkcija asistencije vozaču kineskim potrošačima.
Zatim, nakon što je prošle nedjelje otpustio 10% kompanije, uključujući ključne izvršne direktore, neobjašnjivo je nastavio rezove daljim smanjivanjem tima koji upravlja njegovom mrežom superpunjača, koje je svijetlo mjesto među inače lošim rezultatima tokom prvog kvartala, i otpuštanjem šefa za nove proizvode.
Disonantne poteze čini se da potencira Muskov cilj da Teslu, svjetski poznati EV brend, preusmjeri na kompaniju koja prodaje vožnje robotaksijima umjesto što prodaje automobile. To je tema koja se ponavlja godinama, a koja je u posljednje vrijeme postala intenzivnija. To je rizična igra jer nije jasno da li Tesla to može da ostvari i da li će generisati finansijske rezultate koje očekuje, posebno jer ne izgleda da je Tesla obavio potpuno autonomna testiranja na nivou Waymoa ili Cruisea.
„Način na koji treba razmišljati o Tesli gotovo je potpuno okrenut rješavanju pitanja autonomije i mogućnosti da se ta autonomija iskoristi na gigantskoj floti“, rekao je na sastanku 23. aprila. „Ako vrednujete Teslu samo kao auto-kompaniju… fundamentalno, to je pogrešan okvir. Ako neko ne vjeruje da će Tesla riješiti autonomiju, mislim da ne bi trebalo da investira u kompaniju. Ali mi hoćemo i jesmo“.
Njegov dosadašnji učinak sugeriše drugačije. Trenutne funkcije Autopilota i Pune autonomije (FSD) povezane su s 13 nesreća sa smrtnim ishodom. Uprkos nazivima ovih funkcija, kompanija upozorava kupce da prate svoja vozila u svakom trenutku jer ona nisu zaista autonomna.
Prošle nedjelje, Nacionalna uprava za bezbjednost saobraćaja na putevima oštro je kritikovala Teslu zbog „nedovoljnih“ koraka preduzetih da bi se osiguralo da vozači obraćaju pažnju dok koriste te funkcije. I u poređenju sa softverom za pomoć vozaču koji nude rivalski proizvođači automobila, Tesla se „izdvaja“ u svom pristupu, jer „nije uskladila slab sistem angažovanja vozača s dozvoljenim operativnim sposobnostima Autopilota“, rekla je NHTSA.
Potpuno autonomni robotaksiji su još teži izazov. Vejmo, ćerka firma kompanije Alphabet, uložila je milijarde u razvoj potpuno autonomne tehnologije tokom više od jedne decenije i tek sada počinje da širi svoje komercijalne aktivnosti u četvrti grad u SAD-u, nakon uspješnih pokretanja u Finiksu, San Francisku i Los Anđelesu. Podružnica Amazona, Zoox, planira da počne s operativnom komercijalnom uslugom robotaksija u Las Vegasu ove godine. Bez sličnih pilot ili test programa, Tesla izgleda neosporno daleko.
Nikad ne reci nikad
„Nikad ne reci nikad, jer uz prave resurse i dovoljno truda možda bi mogli barem biti na nivou Vejmoa“, rekla je stručnjakinja za vještačku inteligenciju Missy Cummings, profesorka na Univerzitetu George Mason, koja je nedavno radila kao savjetnica u NHTSA za autonomna vozila. „Ne vidim da se to dešava. Ne u bilo kojem kratkoročnom vremenskom okviru“.
Mask je dugo hvaljen kao tehnološki vizionar koji je poremetio auto i aero industriju profitabilnim električnim automobilima i ponovno upotrebljivim raketama. Ipak, kod svakog proboja poput najprodavanijeg Modela Y ili SpaceX satelitskog sistema za internet Starlink, bilo je neuspjeha i promašaja, uključujući planove za EV stanice za zamjenu baterija, solarne krovove, Hiperlupove i autonomnog robota koji je na kraju završio kao plesač u robotskom odijelu i, kako izgleda, novi Sybertruck.
Katastrofalno, 44 milijardi dolara vrijedno, preuzimanje Twittera, u kojem je Fideliti smanjio vrijednost svog udjela za 71%, samo je jedna od brojnih zbunjujućih poslovnih odluka koje je Musk donio u posljednjih godinu. Druga je ulaganje milijardi u Sybertruck umjesto davanja prioriteta jeftinijem, masovnijem električnom vozilu, što je investitorima obećavao godinama.
Ne samo što je vozilo imalo sporo lansiranje – svaka jedinica je povučena zbog defekta koji uzrokuje zaglavljivanje papučice gasa – malo je vjerovatno da će podići Teslinu opadajuću prodaju. Tesla je saopštila da trenutno nema planova za prodaju Sybertrucka izvan SAD-a, vjerovatno zato što mu težina i dizajn onemogućavaju prodaju potrošačima u Evropi ili Kini, drugom najvećem tržištu kompanije.
Smanjenje Teslinog tima za superpunjač još je jedan zbunjujući potez. To odjeljenje pomoglo je skoku prihoda kompanije od usluga za 25% na 451 milion dolara u prvom kvartalu, prema prijavi Komisiji za hartije od vrijednosti, nakon što je Musk ove godine otvorio mrežu i za električna vozila drugih proizvođača osim Tesle.
Široko je viđen kao temelj američkog plana za infrastrukturu električnih vozila, omogućavajući Masku, žustrom kritičaru Bajdenove administracije, da naplati 17 miliona dolara federalnih grantova.
Nakon vijesti o rezovima u ljudstvu, Musk je tvitovao „Tesla i dalje planira da proširi mrežu superpunjača, samo sporijim tempom za nove lokacije i većim fokusom na 100% dostupnosti i proširenje postojećih lokacija“.
Zaposleni u Tesli bili su zapanjeni potezom. „@ElonMusk je otpustio čitav naš tim za punjenje. Šta to znači za mrežu punjača, NACS i sve uzbudljive poslove koje smo radili u industriji, još ne znam“, tvitovao je Will Jameson, ranije vođa strateških programa za punjače. „Kakva divlja vožnja to je bila“. Vijesti o rezovima takođe su izazvale pad akcija Tesle za 5,6% u utorak, na 183,28 dolara.
Slično tome, Muskova odluka da proglasi da je Tesla više AI i robotaksi kompanija nego proizvođač automobila komplikuje kako potrošači vide Teslin brend i proizvode koji su osnova njegovog trenutnog poslovanja.
„To je šokantna izjava“, rekao je Greg Silverman, globalni direktor Interbrand, koji prati i ocjenjuje javno mišljenje o vodećim korporativnim brendovima. „Vrijeme, gnjavaža i ekonomika dolaska do rješenja gdje ćete biti robotaksi kompanija su ogromni. Vjerovatno su čak i složeniji od razvoja električnih vozila“.
Potraga za autonomijom
Musk je bacao oko na autonomnu vožnju još od trenutka kada je tvrdio 2016. da se Tesle prave sa svim kamerama, senzorima i računarskom snagom koja im je potrebna da bi se same vozile. To se nije pokazalo tačnim, i čak i s osam godina modifikacija softvera i hardvera, kompanija je postigla samo ono što je Musk prošle nedjelje nazvao „nadgledanom potpunom autonomijom“ – što znači da vozač mora biti spreman da preuzme kontrolu u svakom trenutku.
Muskov obnovljeni fokus na pretvaranje Tesle u moćnu kompaniju robotaksija poklapa se s naglim padom prodaje vozila u prvom kvartalu i sporim, problematičnim lansiranjem Cybertrucka. Globalna konkurencija u cijeni električnih vozila se pojačava, posebno od jeftinijih modela koje prodaje kineska kompanija BYD, stavljajući pritisak na profitne marže Tesle. Nasuprot tome, ekonomija poslovanja robotaksi kompanije koja koristi relativno mali broj vozila za prevoz ogromnog broja putnika koji plaćaju tarifu je privlačna. Jedna jedina Tesla fabrika mogla bi da proizvede sva vozila koja bi joj ikada bila potrebna!
Ali uz preovlađujuće tehničke izazove, bliska prihvatljiva finansijska korist od Tesla robotaksi biznisa je neizvjesna. „I dalje smatramo robotaksi velikom prilikom za značajno povećanje vrijednosti akcija, ali za nekoliko godina, i uzdržavamo se trenutno od uključivanja u naš model zbog velikih nesigurnosti oko regulatornih, operativnih i tehničkih izazova“, naveo je Emmanuel Rosner, analitičar Deutsche Bank, u istraživačkoj bilješci.
Čak i dodatni prihod koji Tesla može da dobije od dostupnosti svog FSD sistema u Kini, što je pomoglo da akcije skoče 15% u ponedjeljak, neće biti dramatičan. U SAD-u, spustio je cijenu softvera na 8.000 dolara i naplaćuje mjesečnu pretplatu od 99 dolara. Pretpostavljajući da su cijene u Kini slične, taj prihod bi mogao premašiti dvije milijarde dolara godišnje do 2030. godine, prema procjeni analitičara Bank of America, John Murphyja, što je manje od desetine prodaje Tesle u prvom kvartalu 2024. godine.
Autopilot & FSD ≠ Autonomija
Tesla se takođe suočava s pravnim izazovima oko načina na koji reklamira svoje takozvane „autonomne“ funkcije. Iako Musk hvali vještine Tesle u oblasti vještačke inteligencije, regulatori, uključujući i kalifornijsko Odjeljenje za motorna vozila (DMV), pokrenuli su tužbu protiv Tesle zbog odluke da ove funkcije nazove „Potpuna autonomija“ i „Autopilot“, tvrdeći da previše naglašavaju njegove sposobnosti na štetu javnosti. Kompanija se suočavala sa sličnim izazovima u Njemačkoj godinama unazad.
„DMV je pokrenuo postupak protiv Teslinih proizvođačkih i prodajnih dozvola zbog navodno obmanjujuće i lažne reklame u vezi s korišćenjem termina Potpuna autonomija i Autopilot“, rekla je agencija za Forbes. „Bezbjednost zahtijeva da javnost tačno bude informisana o sposobnostima sistema“.
Kalifornijsko Ministarstvo pravde predvodi tužbu, a saslušanje je zakazano za 9. septembar 2024. godine, rekao je DMV, odbivši da pruži više detalja.
Tesla ima dozvolu za testiranje autonomnih vozila sa sigurnosnim vozačem u Kaliforniji, kao i desetine drugih kompanija, ali nije prijavila testne kilometre državi još od 2019. godine, prema DMV-u. Da bi prešla s testiranja na komercijalnu uslugu, Tesli će biti potrebna dozvola za implementaciju od DMV-a (agencija je potvrdila da nisu podnijeli zahtjev) i odobrenje od kalifornijske Komisije za javne usluge.
Slično tome, agencije za transport u Arizoni i Nevadi, drugim ključnim lokacijama za testiranje autonomnih vozila, kažu da ih Tesla nije kontaktirala.
Teksas, dom Tesle, ne zahtijeva od kompanija za autonomna vozila da unaprijed dobiju dozvolu za implementaciju. Dozvoljava „testiranje i operacije na putnim pravcima Teksasa pod uslovom da zadovolje iste bezbjednosne i zahtjeve osiguranja kao i svako drugo vozilo na putu“, rekao je Adam Hammons, portparol Ministarstva saobraćaja Teksasa.
Dug put do robotaksija
Nakon 15 godina i milijardi dolara za istraživanje i razvoj, Vejmo tek sada počinje da preusmjerava svoju tehnologiju autonomne vožnje ka značajnijoj komercijalnoj fazi. Upravlja stotinama električnih vozila u Finiksu, San Francisku i Los Anđelesu – bez vozača za volanom – koji pružaju „desetine hiljada“ vožnji svake nedjelje za putnike koji plaćaju tarifu, rekla je kompanija. Planira da proširi svoju komercijalnu uslugu prevoza na Ostin kasnije ove godine.
Vejmo ne dijeli podatke o prihodima, ali uz pretpostavku da ostvari prosječno 50.000 vožnji nedjeljno po cijeni od 20 dolara po vožnji u 2024. godini, prihod za cijelu godinu premašio bi 50 miliona dolara. I ako nastavi da poboljšava uslugu, proširi svoj vozni park na desetine ili stotine hiljada vozila i uđe u još desetine gradova, to bi moglo brzo porasti u milijarde dolara godišnje. To je ono na šta Alfabet računa i to je prilika koju Musk želi da iskoristi.
Ali, taj veliki prihod zavisi od toga da li će robotaksi biti sigurni. Prošle godine, Vejmov najveći rival Kruz, kojeg podržava General Motors, obustavio je rad čitave flote u San Francisku i izgubio dozvolu za pružanje usluge robotaksija u Kaliforniji nakon što je jedno od njegovih vozila udarilo i povuklo pješaka kojeg je nekoliko trenutaka ranije udario drugi automobil.
Vejmo takođe ima nekoliko incidenata, uključujući manju koliziju u Finiksu sa vozilom u kvaru koje je bilo prikačeno na tegljač, kao i robotaksi koji je udario biciklistu u San Francisku koji je bio skriven iza kamiona. Međutim, do sada, njihova autonomna vozila nisu prouzrokovala ozbiljne povrede ili smrtne slučajeve.
Tesla ima dobar bezbjednosni rezultat sa svojim trenutnim softverom, koji zahtijeva da neko bude za volanom, ali nekim veteranima industrije to predstavlja problem. Muskova tvrdnja da Teslini automobili mogu postati potpuno autonomni samo korišćenjem vještačke inteligencije, ojačane neuronskom mrežom i sistemom računanja, kao i kompjuterskom vizijom zasnovanom na kamerama, uz izbjegavanje senzora poput laserskog lidara i radara, nije konvencionalan stav.
„Moja primarna briga je što Tesla nema strpljenja i tehnički pristup potreban za bezbjedno lansiranje zaista autonomne tehnologije na javnim putevima“, rekao je John Krafcik, bivši izvršni direktor Vejmoa i dugogodišnji šef auto-biznisa kompanije Hyundai Motor u SAD-u. „To stavlja čitav prostor autonomnih vozila u veliki rizik“.
Neuronske mreže, kamere, halucinacije
Ekspertkinja za vještačku inteligenciju Kamings ne dijeli Muskovo povjerenje u neuronske mreže i kamere.
„Nema šanse da bilo koji automobil može da obavi dinamičan zadatak vožnje u bilo kojem okruženju samo upotrebom kompjuterske vizije. To je nemoguće“, rekla je, pozivajući se na naučnu studiju koju je objavila na tu temu. „Jednostavno nema sposobnosti da pravilno percipira svijet. Od svih sistema na autonomnom automobilu, kompjuterska vizija je najmanje tačna. Radar može biti prilično tačan. Lidar može biti prilično tačan ako ne pada kiša. Ali da se automobil oslanja samo na kompjutersku viziju, ljudi će stradati“.
I pored statusa Vejmoa kao lidera u industriji autonomne vožnje, takođe nije ubijeđena da je to tehnologija kojom bilo koja kompanija može uskoro da ovlada, s obzirom na izazove koje vještačka inteligencija ima pri interpretaciji podataka o vožnji.
„Jedan od problema su halucinacije“, rekla je. „Često čujemo o velikim jezičkim modelima i halucinacijama, ali sistemi kompjuterske vizije doslovno haluciniraju. Vide stvari koje ne postoje. Ovo nije rješivo“.
„Mnogo se trudimo da prevaziđemo prepreku halucinacija u bilo čemu što ima neuronsku mrežu. Ali nismo. Nismo ni blizu“.
Alan Ohnsman, Forbes
Dr. Elon And Mr. Musk: Tesla’s Chaotic Robotaxi Pivot