Volkswagen će ove godine morati naporno da radi da bi ostvario dobit
Njemački Folksvagen (Volkswagen) očekuje nepromijenjenu dobit ove godine, ali čak i taj skromni cilj biće teško postići zbog opštih ekonomskih uslova, ali i konkretnih problema s električnim automobilima.
Folksvagen predstavlja dugoročnu dilemu za investitore. Njihova vozila su kompetitivna, ali finansije i slaba profitabilnost odraz su političke prirode vlasništva u kompaniji.
Dionice Folksvagene su jeftine za industrijske standarde, a u poređenju s Toyotom koja ima jednaku veličinu i globalnu prisutnost, efikasnost je loša.
“Folksvagen je pravi proizvođač automobila iz prošlosti: nezgrapan, spor, i s vrijednošću kao da propada,” piše Stiven Vilmot (Stephen Wilmot) u kolumni za Vol Strit Džurnal (Wall Street Journal). Vilmot dodaje kako Folksvagen još nije uvjerio investitore da je ukrotio “razuzdanu potrošnju,” ili naučio baratati tehnologijom za električna vozila.
Kompaniju kontroliše nadzorni odbor s 20 članova, a polovinu glasova kontrolišu sindikati i dva političara iz njemačke savezne pokrajine Donje Saksonije koji često glasaju s njima.
Već decenijama investitori izbjegavaju kupovinu dionica Folksvagena upravo zbog te nezgrapne upravljačke strukture koja je blokirala mnogo pokušaja da se kompanija pretvori u normalnu korporaciju koja odgovara dioničarima prije nego sindikatima.
Folksvagen je prijavio prilagođenu operativnu dobit za 2023. od 22,58 milijardi eura i prodaju od 322,28 milijardi eura. Margina operativne dobiti pala je na 7 posto sa 7,9 posto godinu ranije.
Iz kompanije kažu kako će margina u prvom kvartalu biti ispod očekivanog ishoda za godinu od između 7 i 7,5 posto, a očekuju da će prodaja ove godine porasti 3 posto, mnogo sporije nego u 2023. godini.
“Generalna ekonomska situacija još je izazovna, ali samouvjereni smo oko 2024. uprkos neoptimističnim ekonomskim prognozama i snažnoj konkurenciji,” rekao je finansijski direktor Arno Antlitz predstavljajući rezultate sredinom mjeseca.
Kao i većina drugih tradicionalnih proizvođača automobila, Folksvagen se muči zbog nedavnog usporavanja rasta prodaje električnih vozila. To je pogotovo problematično za ovu kompaniju, budući da je Folksvagen u početku obećavao da će predvoditi revoluciju električnih vozila.
Ogromne promjene do kojih mora doći kako bi se ispunili ciljevi prelaska na električna vozila predstavljaju prijetnju dugoročnoj stabilnosti starih proizvođača dok Kina prijeti Evropi moćnom ponudom električnih automobila. To bi moglo dovesti do spajanja ili novih savezništava.
Frank Švope (Frank Schwope), profesor automobilske industrije na univerzitetu primijenjenih nauka FHM Hanover, kaže da očekuje da će sljedeće godine dobit Folksvagena ostati na istom nivou.
“Uzevši u obzir trenutnu geopolitičku situaciju i nesigurnosti oko daljeg razvoja elektromobilnosti, budućnost djeluje upitnije no inače,” rekao je Švope.
Neki analitičari kažu da bi novi modeli Folksvagena mogli poboljšati izglede za kompaniju. Folksvagen bi ove godine trebalo da predstavi preko 30 novih modela, a među njima se nalaze i električni VW I.D7 i ID.7 Tourer, električni Porsche Macan i Audi Q6 E-tron. Predviđaju i modernizovane verzije modela Golf, Tiguan i Passat, kao i Škode Octavije i Škode Superb.
“Novi modeli mogu poboljšati rezultat, ali konkurencija ne spava,” upozorava Švope.
Renault nudi saradnju
Iz Renoa (Renault) kažu da razgovaraju o mogućnosti da zajedno s Folksvagenom razviju maleno električno vozilo, a neki analitičari kažu da Reno trenutno djeluje maleno i ranjivo u poređenju s drugim evropskim proizvođačima.
“Saradnja s Renoom je moguća, ali i sa Stellantisom. Čak je moguća i saradnja između Stellantisa i Renoa. Ipak, ja sam skeptičan oko takve saradnje. Često nakon samo par godina i malo uspjeha dođe do raspada i svi shvate da bi bolje rezultate postigli sami,” kaže Švope.
Uprkos nelagodi koju među investitorima izaziva vlasnički model Folksvagena, Švope kaže da se on neće mijenjati u doglednoj budućnosti.
Analitičarma se sviđa to što je cijena dionica Folksvagena za potencijalne investitore niska, ali nisu uvjereni da je put prema naprijed jasan.
“Folksvagen izgleda atraktivno i iz perspektive procjene vrijednosti i budućeg potencijala, ali ovo drugo zahtijeva strpljivost i vjeru. Problematična godina i dalji rast Kine vjerovatno će suzbiti dionice,” kažu iz HSBC Global Researcha.
HSBC Global Research pominje probleme u Kini, najvećem tržištu Folksvagena, gdje kompanija ne vidi način za brzi napredak.
U Bernstein Researchu ne misle da su Folksvagenovi planovi za brend i neuspjeh u postizanju prihvatljivog profita uvjerljivi. Folksvagenove prognoze o nepromijenjenoj ukupnoj dobiti za 2024. godinu neće biti jednostavno postići.
“Ipak, one predviđaju rast na tržištu u Evropi i Sjevernoj Americi od preko 4 posto, s povećanjem udjela u tržištu u Sjevernoj Americi, što smatramo vrlo optimističnim.
Kompanija takođe očekuje da će 2024. dostići vrhunac kapitalnih izdataka, ali mi ne vidimo kada bi oni mogli početi padati, budući da se ritam inovacija ubrzava,” kažu iz Bernstein Researcha u izvještaju.
Investiciona banka UBS kaže kako slaba prodaja Folksvagenovih električnih vozila znači da bi kompanija mogla imati problema pri ispunjavanju ciljeva o emisijama ugljendioksida koje je zadala Evropska unija.
Iz UBS-a kažu da Folksvagen mora najviše povećati prodaju električnih vozila, od nekih 15 posto udjela prodaje u Evropi 2023. do oko 24 posto 2025. godine. Slijedi ga Reno (12 na 16 posto). U UBS-u vjeruju da Folksvagen neće predstaviti “cjenovno pristupačna” električna vozila do 2026, a moraće se oslanjati na modele poput ID.7 Tourera i nove, skupe modele iz Audija i Poršea (Porsche).
Zahtjevi za povećanu prodaju električnih vozila mogli bi zadati udarac dobiti u Folksvagenu, kaže UBS u izvještaju.
Neil Winton, viši saradnik Forbesa
Volkswagen Will Have To Work Hard For Profits In 2024
(Prevela: Nataša Belančić)