NASA zaobilazi pravila jer direktora i zaposlene prevozi državnim avionima pod maskom obuke pilota
U većini slučajeva javni službenici bi trebalo da putuju, odnosno lete avionom sa ostalim građanima, ali izgleda da NASA prevozi službenike svojim avionima pod maskom obuke pilota – i izbjegava tako pravila osmišljena da spriječe zloupotrebu aviona.
Naime 10. oktobra 2021. avion Gulfstream G-III koji NASA koristi za istraživanje aerodinamike doletio je u Vašington, iz južne Kalifornije.
Dokumenti u koje je Forbes imao uvid pokazuju da je svrha leta obuka, jer NASA zahtjeva od svojih pilota da lete 100 sati godišnje u avionu ili simulatoru kako bi ostali u formi.
Ali, piloti su dočekivali putnike kojima se obično ne bi dozvolilo ukrcavanje u skladu sa saveznim pravilima koja su imala za cilj da spriječe javne službenike da zloupotrijebe vladine avione: administratora NASA Bila Nelsona u pratnji četiri druga visoka rukovodioca, prema javnoj evidenciji do koje je došao Forbes.
U seriji od osam letova u narednih pet dana, za koje se tvrdilo da su svi bili radi obuke, piloti su ih odveli nazad na zapad u obilazak objekata NASA uz obalu Kalifornije, kao i u sjedište SpaceX-a u Los Anđelesu.
Podaci pokazuju da je NASA, pod okriljem obuke, potrošila otprilike 335.000 dolara u proteklih šest godina koristeći agencijske letjelice da bi pomogla službenicima širom zemlje od kojih se po zakonu obično traži da idu autobusom ili drugim prevozom, po nižim troškovima za poreske obveznike.
To uključuje letove sa Nelsonom, najvišim zvaničnikom NASA koji odgovara predsjedniku, a za koje Forbes procijenjuje da koštaju 143.000 dolara. (Procjene su zasnovane na dokumentima koji pokazuju letove NASA avionima gdje su zvaničnici upoređivali troškove sa komercijalnim putovanjima).
U poređenju sa budžetom NASA od 25 milijardi dolara, to može izgledati kao mala zloupotreba vladinih resursa.
To je dovelo do istrage, a NASA je objasnila da je prevoz putnika na trenažnim letovima dobra upotreba resursa jer piloti ionako moraju da lete.
Ali, dokumenti koje je Forbes dobio putem zahtjeva za pristup informacijama od javnog značaja sugerišu da je sa mnogim letovima situacija takva da su zvaničnici putovali gdje oni žele, poput putovanja na ceremoniju dodjele nagrada ili rutinskih sastanaka.
Mnoga putovanja su bila višednevna i zahtijevala su troškove za smještaj pilota.
Američke vladine agencije posjeduju stotine aviona za obavljanje misija kao što su patroliranje granicama i gašenje šumskih požara, ali savezni propisi ograničavaju njihovu upotrebu od strane zaposlenih za putovanja: Javni službenici bi trebalo da putuju sa nama ostalima avio-kompanijama, autoputevima ili željeznicom, po nižim troškovima za poreskog obveznika.
Međutim, državni avion ili čarteri se mogu koristiti ako bi bili jeftiniji ili ako nema dostupnih komercijalnih letova u roku od 24 sata.
Postoje i izuzeci, ako postoji bezbjednosni razlog ili „izuzetni“ vremenski pritisci.
Smjernice NASA takođe ukazuju da ako je primarna svrha leta obuka pilota, putnici se takođe mogu voziti, a agencija ne mora da dokazuje da je svrha putovanja iznad uobičajenog posla ili da je jeftinija od komercijalnog putovanja.
„Može se pretpostaviti da će takva upotreba letova u putničkom prevozu rezultirati uštedom troškova za vladu SAD“, napisala je portparolka Dženifer Doren odgovarajući na pitanja Forbes.
Ona je napomenula da većinu NASA putovanja sprovode komercijalne avio-kompanije, a planovi putničkih letova koji uključuju letove agencije se pregledaju kako bi se osiguralo da su u skladu sa saveznim propisima.
„Ako postoji zvaničan razlog da ljudi idu tamo na obuku, to bi moglo biti opravdano“, rekla je Lisa Gilbert, izvršna potpredsjednica vladine grupe za nadzor Public Citizen.
Prevoz putnika na trenažnim letovima nije uobičajena praksa u drugim saveznim agencijama sa velikom flotom aviona.
Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo da putnicima nije dozvoljeno da budu na letovima za obuku. Stejt department je saopštio da će dozvoliti putovanja trenažnim letovima samo u rijetkim prilikama.
Federalna pravila putovanja nisu spriječila zloupotrebe: 2017. godine, sekretar za zdravstvo i ljudske usluge Tom Prajs podnio je ostavku zbog kritika za letove vladinim i čarter avionima vrijednim više od milion dolara, dok su još četiri člana Trampovog kabineta kritikovana zbog letenja na račun poreskih obveznika.
Izveštaj NASA kaže da su nakon Mulvanijevog memoranduma, u fiskalnoj 2019. avioni agencije „samo prevozili putnike kao sekundarne misije na letovima čija je primarna svrha bila obuka pilota“.
Ali, prema javnoj evidenciji, mnoge od tih misija, poput Nelsonove kalifornijske turneje, imaju vrijeme i destinacije koje izgledaju diktirane radi pogodnosti zvaničnika, a ne bilo kakvog cilja obuke.
U augustu 2021. obavljena je serija letova na Bičkraft King Eru koji je počeo 40-minutnim „skokom“ do Regan Nešnela iz njegove baze, obližnjeg NASA objekta u Volopsu u Virdžiniji.
Avion je pokupio Nelsona i osam njegovih zamjenika i odvezao ih nazad u Valops da posmatraju lansiranje rakete koja je nosila zalihe na Međunarodnu svemirsku stanicu.
To ih je poštedjelo tri sata vožnje.
Odatle je obuka pilota nastavljena letom za Nelsona i šest drugih zvaničnika u Klivlend, gdje su sljedećeg dana prisustvovali ceremoniji obilježavanja preimenovanja centra za testiranje leta po pokojnom astronautu Nilu Armstrongu.
Povratni let dan kasnije doveo je ukupno vrijeme leta na pet sati po procijenjenoj cijeni od 8.325 dolara, na osnovu javnih evidencija.
Nelson, bivši američki senator sa Floride, koristio je avione NASA za druga putovanja koja izgledaju sličnija pojavljivanju u kampanji nego za unaprijeđenje naučnih ciljeva.
Pre dvije godine odletio je na još jedan trenažni let sa senatorom Šeli Mur Kapitom u rodnu državu republikanaca, Zapadnu Virdžiniju, da bi se pojavio na univerzitetskom takmičenju iz robotike, posjetio osnovnu školu i ručao sa lokalnim NASA radnicima.
King Er sa sedištem u Volopsu, dvomotorni turboprop koji je jedan od samo nekoliko aviona koje agencija posjeduje sa bezbjednosnim funkcijama za prevoz putnika, izgleda da se takođe često koristio kao vazdušni taksi za osoblje NASA u Vašingtonu, pod pretpostavkom obuke pilota.
Na primjer, 2018. godine, sedam zaposlenih je putovalo njime iz Baltimora u Klarksburg, u Zapadnoj Virdžiniji, kako bi se sastali sa upravom tamošnjeg NASA centra i razgovarali o LGBTQ pitanjima i sproveli obuku opisanu kao „LGBT 101“.
Postoje tri do četiri leta dnevno za 200 dolara od Vašingtona do Morgantauna, od kojeg je 40 minuta vožnje do Klarksburga. Podaci pokazuju da je let NASA koštao 2.536 dolara.
Kasnije te godine avion je odletio u Hampton u Virdžiniji da pokupi jednog putnika, Stiva Dovera, direktora NASA istraživačkog centra Lengli, da ga odvede na sastanak u Patukent River, Merilend, uštedjevši Doveru tri sata vožnje.
Džeremi Bogajski, novinar Forbes