Mladen Đukić studentima: Folklor, mitovi i historija BiH su naša prednost u svijetu animacije

Mladen Đukić je renomirani producent, animator i reditelj iz Banjaluke, sa više od 20 godina iskustva u filmskoj i televizijskoj produkciji. Osnivač je Aeon produkcije i redovni profesor na Akademiji umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci. Režirao je dvanaest kratkih filmova, brojne epizode televizijskih serija i veliki broj reklama.
Strast prema novim tehnologijama i obrazovanju
Kao predavač, Đukić konstantno spaja praksu i teoriju, a posebnu pažnju posvećuje edukaciji u oblasti real-time tehnologija. Njegov kurs “Intro to Unreal Engine Cinematics”, održan u okviru Tershouse edukativne platforme, nudi početnicima uvod u stvaranje filmskih scena pomoću Unreal Engine Sequencera.
„Ovaj proces oslobađa autore i otvara vrata real-time renderingu. Nakon kursa, studenti osjete snažnu želju da kreiraju vlastite kratke filmove ovom tehnikom.“
Napredak tehnologije učinio je filmsko stvaranje dostupnijim nego ikad.
„Danas je sve lakše, posebno s razvojem vještačke inteligencije. Ukucate nekoliko promptova i dobijete video. U tom moru sadržaja – ideja je najbitnija.“
„Moj mentor Marko Babac mi je rekao još prije 25 godina: ‘Blagosloveni smo jer svako može praviti film – i prokleti jer svako može praviti film.’“
Podrška institucionalnog sistema
Đukić posebno ističe značaj institucionalne podrške u Republici Srpskoj, gdje su profesionalci uključeni u izradu strategija i kreiranje konkursa.
„Audio-vizuelni centar Republike Srpske ima sjajnu saradnju s Društvom animacije. Kada pripremaju konkurse – konsultuju struku. Sinhronizovani su s obrazovnim sistemom, tako da kada studenti treće godine imaju spremne projekte, tada izlazi i poziv.“
U BiH, kako navodi, trenutno jedino Akademija umjetnosti u Banjoj Luci ima zaseban smjer za animaciju, a kroz Društvo animacije Republike Srpske dodatno se radi na razvoju scene. ASIFA BiH, iako postoji, trenutno nije funkcionalna.
Autentičnost iznad trendova
Za Đukića, srž umjetničke animacije jeste autentičnost – stil koji odražava identitet autora.
„Na festivalima, čim pogledate film, možete prepoznati autora po stilu. To je naročito izraženo u analognim tehnikama. Autentičnost objašnjava ko ste i šta ste, i studentima govorim da forsiraju i komuniciraju s našim kulturnim nasljeđem. Imamo divan folklor“
Naglašava važnost istraživanja folklora, mitologije i tradicije – kao ključne prednosti domaće scene na međunarodnom tržištu.
„Najbolji primjer je Irska. Studio Cartoon Saloon je bazirao svoje radove na keltskoj mitologiji i više puta bio nominovan za Oscara. I mi imamo sličan potencijal kroz naše bogato naslijeđe.“
Film kao sinergija slike i zvuka
Za Mladena Đukića, film nije potpun bez zvuka – pola priče se, kako kaže, prenosi upravo kroz muziku i zvučne efekte.
„Ako animator ima sluh i osjeća ritam – to je sjajno. Zvuk je ključna tačka gdje film može da padne. Pogledajte ‘Ajkulu’ – najpoznatiji zvuk u istoriji filma su samo dva tona i bubanj. Ajkula se pojavi tek u 50. minuti, a osjećaj neizvjesnosti vas drži cijelo vrijeme.“
U animaciji, vizualni aspekt – stil, dizajn likova, boje – jednako je važan kao i pripovijedanje. Taj balans je, po Đukiću, osnova svakog uspješnog filma.