Ko su firme i pojedinci koji finansiraju političke stranke pred predstojeće izbore u Hrvatskoj

featured image

13. apr 2024. 15:54

Političke stranke u Hrvatskoj su do 9. aprila morale prijaviti primljene donacije, a FORBES Hrvatska je obratio posebno pažnju na donacije kompanija i poduzetnika.

Petnaest najvećih prijavljenih donacija u ovoj izbornoj kampanji, prema do sada poznatim podacima, su u iznosima između 5000 i 20.000 eura, a donirale su ih kompanije i to na račun HDZ-a.

Među njima je najveću donaciju dala kompanija u vlasništvu križevačkog građevinskog poduzeća Radnik, gdje je najveći pojedinačni dioničar Mirko Habijanec, inače redovni donator HDZ-a. Uplata je išla preko firme Bistra, a uplaćeno je 20.000 eura. U pitanju je firma koja, spomenimo, obnavlja i zgradu sjedišta HDZ-a.

Mirko Habijanec, vlasnik kompanije Radnik, trenutno je najveći donator HDZ-a; Foto: Goran Kovacic/PIXSELL

Gongova baza podataka

Zabilježene su i tri uplate po 10.000 eura, a odnose se na čakovečku kompaniju Đurkin u vlasništvu Zlatka Đurkina. On je i vlasnik kompanija Bat te Galerija Sjever, a 2016. godine je kupio kompleks propalog MTČ-a radi izgradnje poslovno-stambene zgrade.

Uplatu istog iznosa donirala je i riječka kompanija Jadranski pomorski servis, koja je u većinskom italijanskom vlasništvu, i jedna je od vodećih tvrtki u pomorskom saobraćaju regije. U martu je predstavila dva novoizgrađena tegljača, a na „krštenju“ je bio i Oleg Butković, HDZ-ov ministar mora, prometa i infrastrukture.       

Treća kompanija koja je HDZ-u donirala 10.000 eura je splitski Koprivno kamen u vlasništvu građevinske kompanije Cestar, odnosno poduzetnika Joze Rake.

Hrvatski parlament, Foto: REUTERS/Antonio Bronic

Gong je objavio pretraživu bazu podataka u kojoj se može usporediti donacije po političkim strankama i koalicijama, koliko su iznosili troškovi promocije, koliko su potrošile na medijsko oglašavanje, te jesu li i kolike popuste dobile od medijskih kuća. U bazi su podaci iz 40 finansijskih izvještaja koje su izborni kandidati predali do zakonskog roka, u ponoć 9. aprila. 

Najveći iznos troškova prijavila je koalicija koju predvodi SDP, milion eura. Drugi najveći iznos troškova, oko 970 hiljada eura, prijavila je koalicija koju predvodi HDZ. Slijede koalicije koje predvode Možemo! sa 395 hiljada eura prijavljenih troškova, Domovinski pokret sa 269 hiljada eura, koalicija Fokusa i Republike sa 199 hiljada eura, te Most sa 187 hiljada eura.

Foto: SDP-ovi donatori su uglavnom članovi stranke

Kako navodi Gong u saopćenju, sve ostale stranke odnosno koalicije prijavile su iznose manje od 100 hiljada eura, a 14 stranaka i koalicija preliminarno su prijavili da nisu imali niti troškova niti donacija.

Najviše donacija prikupile su pak koalicije Možemo!, 550, potom HDZ-ova koalicija 331 donaciju i SDP-ova koalicija 83 donacije.

Foto: Najviše donacija prikupile su pak koalicije Možemo!, 550, potom HDZ-ova koalicija 331 donaciju i SDP-ova koalicija 83 donacije

SDP-ovi donatori su uglavnom članovi stranke, no nađe se i pokoja donacija kompanije, naprimjer Požgaj grupe u vlasništvu Nikole Požgaja, te šibenske kompanije Grancigula, koje su donirale po 2500 eura, dok je najveća donacija za koaliciju Fokusa i Republike u iznosu od 4000 eura kompanije Cvipek iz Ivanić-Grada. Za Možemo! su uglavnom uplaćivale fizičke osobe s malim iznosima donacijama. Za koaliciju koju predvode Socijaldemokrati ima zabilježenu donaciju u iznosu od 4000 eura zagrebačke kompanije Fort Instal.

Petnaest najvećih prijavljenih donacija u ovoj izbornoj kampanji, prema do sada poznatim podacima, su u iznosima između 5000 i 20.000 eura, a donirale su ih kompanije i to na račun HDZ-a, Foto: REUTERS/Antonio Bronic

Značajni troškovi za medijsko oglašavanje

Što se tiče troškova, SDP-ova koalicija prijavila je 23.275 eura plaćenih Juri Stubliću na ime autorskih prava za korištenje pjesme “Rijeke pravde” u razdoblju od 1. do 15. travnja. Koalicija predvođena Peđom Grbinom prijavila je 655.508 eura medijskih troškova za medijsko oglašavanje, nešto manje od HDZ-ove koalicije koja je na medijsko oglašavanje potrošila 675.000 eura.

SDSS je, pak, prijavio 63.946 eura troškova među kojima je naveo 44.108 eura plaćenih agenciji Designsystem d.o.o. reklamnog stručnjaka Borislava Maleševića, autora slogana “Hrvatska treba Srbe”, što čini skoro 70 posto prijavljenih troškova ove stranke.

Domovinski pokret prijavio je da je na medijsko oglašavanje potrošio 144.688 eura, od čega na usluge kompanije Singar 69.482 eura. Riječ je o kompaniji u vlasništvu Marije Dekanić, inače vlasnice portala Dnevno.hr. Z1 televiziji, čija najpoznatija emisija Bujica redovno promovira političare Domovinskog pokreta, plaćeno je 8.050 eura. U vlasništvu Marije Dekanić je i kompanija Logobox preko koje se kupuju plakati, i koja je od stranke Ivana Penave uprihodila 25.375 eura.