Analiza Microsofta: Započela je ruska kampanja utjecanja na predsjedničke izbore u SAD-u
Kampanja utjecanja na izbore uz podršku Rusije, ali i nekih novih taktika potpomognutih AI-jem, krenula je uoči predsjedničkih izbora u SAD-u koji će se održati krajem godine, iako se čini da je početak sporiji nego ranijih ciklusa, pokazuje novi izvještaj Microsoftovog centra za analizu prijetnji.
Pojedinci iz Rusije koji pokušavaju utjecati na političke kampanje drugih zemalja – isti oni identificirani u ranijim kampanjama – pokazali su u posljednjih 45 dana znakove aktivnosti, iako se čini da se ta aktivnost odvija “sporijim tempom” nego naprimjer 2016. ili 2020. godine. Vjerovatno je to zbog “manje intenzivne” kampanje izbora za kandidate obiju stranaka ove godine, kažu iz Microsofta.
Microsoft je identificirao nekoliko aktera povezanih s Rusijom
U ovom ciklusu, Rusi su se uglavnom fokusirali na okretanje američkih građana protiv NATO-a i Ukrajine, a Microsoftova analiza otkrila je najmanje 70 ruskih aktera koji su koristili i tradicionalne, ali i društvene medije za širenje dezinformacija o Ukrajini u posljednja dva mjeseca.
Microsoft je također identificirao nekoliko aktera povezanih s Rusijom koji stoje iza ovih napora – uključujući skupinu koju Microsoft naziva Storm 1099, a koja je bila odgovorna za veliku kampanju širenja dezinformacija 2022. godine “Doppelganger”.
Ipak, “najproduktivniji” akteri su povezani s administracijom ruskog predsjednika što, kako kaže Microsoft, naglašava “sve centraliziraniju prirodu” tih kampanja utjecaja. To je novost u odnosu na 2016. i 2020. godinu, kada su kampanje širenja utjecaja bile više povezane s ruskom takozvanom Agencijom za istraživanje interneta, ali i tamošnjim obavještajnim službama.
Umjetna inteligencija ima veliki utjecaj na način na koji ovi akteri rade – iako taj utjecaj nije toliko velik koliko su se neki stručnjaci bojali, i ne funkcionira na onaj način na koji su očekivali. Iako je pojava AI-ja izazvala strahove da bi se takozvane deepfake snimke mogle koristiti za zavaravanje i manipuliranje javnosti, iz Microsofta kažu kako su takvi pokušaji uglavnom bili neuspješni – nisu uspjeli zavarati publiku niti postati populari. Umjesto toga, javnost je češće “padala na jednostavne digitalne krivotvorine” – lažne vijesti s lažnim logotipovima, na primjer – koje širitelji utjecaja koriste već godinama. Iz Microsofta također kažu kako je umjetna inteligencija uvjerljivija kada se koristi za mijenjanje već postojećeg sadržaja nego za kreiranje sadržaja ispočetka. Čak i u tom slučaju, AI audio snimke generalno su uvjerljivije od AI videosnimki. Izvještaj također navodi kako je vjerovatnije da će javnost zavarati sadržaj nastao uz pomoć AI-ja koji se odnosi na manje poznate osobe, nego onaj u kojem se spominju široko poznata imena.
Kao izvori navode se zviždači ili nezavisni novinari
Ove skupine za širenje dezinformacija često koriste slične taktike. Jedan akter, kojeg Microsoft naziva Storm 1516, obično dezinformacije širi putem videokanala, tvrdeći da su mu izvori zviždači ili nezavisni novinari. Skupina potom koristi mrežu internetskih stranica kojima tajno upravljaju kako bi povećali širenje dezinformacije na internetu i tako zavarali javnost.
SAD već dugo optužuje Rusiju za pokušaje utjecanja na američke izbore i širenje podjela u društvu preko društvenih mreža i drugih online alata, pogotovo u vrijeme izbora. Ti napori prvi put su pod povećalo došli 2016. godine, kada su organizacije pod sponzorstvom Rusije, kako je otkriveno, pokušale posijati razdor i podržati tadašnjeg predsjedničkog kandidata Donalda Trumpa.
Rusija pak negira da se ikada pokušala umiješati u bilo koje američke izbore, obećavši prošlog mjeseca da se neće uplitati u ovogodišnje predsjedničke izbore u SAD-u. Sve to uprkos gomili dokaza od američkih stručnjaka za cyber sigurnost i obavještajnih agencija.
Autor originalnog članka: James Farrell, Forbes
Link: Russia’s 2024 Election Influence Campaign Has Started, Microsoft Analysis Finds
(Prevela: Nataša Belančić)