Latinska Amerika na raskršću: Zašto Argentina postaje ‘veliki prijatelj’ Izraela?
Izbor Javiera Mileija i produbljivanje odnosa njegove administracije s Izraelom naveli su mnoge da se zapitaju da li je okončan tradicionalni neutralni pristup Argentine kada je pitanje Palestine u pitanju.
Kada je Hamas pokrenuo ofanzivu na Izrael prošlog oktobra, argentinski birači su krenuli u prvi krug predsjedničkih izbora.
Političari i kandidati iz cijelog političkog spektra brzo su otišli na X da podijele svoja razmišljanja.
Odlazeći predsjednik lijevog centra, Alberto Fernandez , kandidat za kontinuitet Sergio Massa , i drugi, uključujući desni centar Patricia Bullrich i Juan Schiaretti , te desničar Javier Milei , izrazili su solidarnost s Izraelom i osudili palestinsku grupu.
Nijedan od postova nije spominjao Gazu , Palestinu ili Palestince.
Lijeva kandidatkinja Myriam Bregman, međutim, žalila je zbog gubitka nevinih života i okrivila izraelsku okupaciju i aparthejd za trenutno nasilje tokom drugog kruga predsjedničke debate 9. oktobra.
Podrška Izraelu bila je dominantan stav među predsjedničkim kandidatima u Argentini, a novootvorena Mileijeva administracija usvojila je proizraelsku vanjsku politiku. Ipak, neki arapski mediji pogrešno su predstavili njihov stav kako bi predstavili homogen, propalestinski latinoamerički blok.
Propalestinska Argentina?
Na početku izraelskog rata protiv Gaze , Al Jazeera je ponudila zbirku službenih izjava kao primjere širokog propalestinskog raspoloženja u Latinskoj Americi.
Još jedan članak u The New Arabu pitao je : “Zašto je Latinska Amerika tako pro-palestinska?” i sugerisao da rastuća nezavisnost regiona od SAD-a, levičarskih pokreta i značajne arapske dijaspore prave ravnotežu.
Alternativno, brazilski akademik Fernando Brancoli objašnjava višestruke razloge koji pokreću stavove pojedinih zemalja o Izraelu i Palestini na osnovu političke ideologije, politike dijaspore i sigurnosne saradnje.
On oštro primjećuje : “Postupci Bolivije odražavaju snažnu ideološku opoziciju izraelskim vojnim intervencijama u Gazi”, dok pozicija Čilea pokazuje kako “prekomorske zajednice mogu utjecati na vanjsku politiku”, a nedavni “diplomatski razdor s Izraelom” Kolumbije otkriva napetost između dugogodišnje vojne saradnje i različite političke ideologije”.
Kako su se geopolitičke tenzije između nekoliko latinoameričkih zemalja i Izraela pojačale nakon 7. oktobra, čvrsti pro-izraelski stav Argentine isticao se u oštroj suprotnosti.
Argentina je 2010. priznala palestinsku državnost pod bivšom predsjednicom Cristinom Fernandez de Kirchner. Njena vlada lijevog centra pomogla je da se ožive tri centralna načela peronizma: socijalna pravda, ekonomska nezavisnost i politička autonomija. Odluka o priznavanju palestinske državnosti bila je, dakle, u skladu s političkom ideologijom administracije.
To je dalje odražavalo “ružičastu plimu” koja je zahvatila Latinsku Ameriku početkom 2000-ih. Uspon ljevičarskih vlada, dublja regionalna integracija i veća autonomija od SAD-a označili su ovu političku promjenu.
Sve zemlje Latinske Amerike, sa izuzetkom Meksika ( donedavno ) i Paname, krenule su u tom pravcu. Pozicija Argentine ju je utvrdila kao dio ovog regionalnog duha vremena.
Povlačenje “ružičaste plime” obilježeno je pomjeranjem udesno širom Latinske Amerike kada su na vlast došle konzervativne, nacionalističke i proameričke vlade. Primjeri uključuju vojni udar u Hondurasu 2009. i opoziv predsjednika Paragvaja 2012. godine . Izbor desničarskih vlada širom Latinske Amerike između 2012. i 2019. dodatno je učvrstio ovaj novi val.
Mnogi od novih predsjednika, kao što su Brazilac Jair Bolsonaro i Argentinac Mauricio Macri , otvoreno su podržali Izrael, dodatno podvlačeći važnost ideološke sklonosti u latinsko-američkim i izraelskim odnosima. Milei se uklapa u ovu grupu desničarskih, konzervativnih vlada.
Milei je u nekoliko navrata pokazao svoju privrženost Izraelu. Na primjer, mahao je izraelskom zastavom tokom predizborne kampanje i očekivao da će se pridružiti Izraelu , među ostalim ekstremno desničarskim režimima, tokom druge predsjedničke debate.
Od stupanja na dužnost, odabrao je Izrael za svoju prvu državnu posjetu , potvrdio želju da se ambasada zemlje premjesti u Jerusalim, izrazio ” nepokolebljivu podršku ” Izraelu nakon iranske odmazde i napustio neutralnu vanjsku politiku Argentine glasajući protiv punopravnog članstva Palestine u UN-u .
Tokom sastanka sa Benjaminom Netanyahuom 7. februara, izraelski premijer je pohvalio Mileija kao “velikog prijatelja jevrejske države”.
Politika dijaspore
Što se tiče argentinsko-izraelskih odnosa, malo je dokaza koji ukazuju na to da je politika dijaspore, posebno utjecaj jevrejske zajednice ili izraelskog lobija, odigrala značajnu ulogu u oblikovanju vanjske politike Argentine.
Zemlja je dugo usvojila politiku “jednake udaljenosti “, ili neutralnosti, prema Izraelu i Palestini, usidrenu u svojoj podršci rješenju s dvije države.
Godine 1947. Argentina se suzdržala od glasanja Generalne skupštine UN-a o Rezoluciji 181 (II), Planu podjele, čak i suočeni s “arapskim i jevrejskim naporima da lobiraju kod Peronove vlade preko rivalskih komiteta osnovanih u Buenos Airesu”, prema istoričaru Ignacio Klich .
Argentina je također bila uzdržana kod Rezolucije UN-a 3379, kojom je utvrđeno da je “cionizam oblik rasizma i rasne diskriminacije”.
Glasanje u UN-u za palestinsku državnost 2010. bilo je nezavisno od politike dijaspore i rezultat je lokalnih i regionalnih političkih trendova, a ne aktivnosti lobiranja. Bila je to dugo zakašnjela odluka koja je trebala uravnotežiti vanjsku politiku Argentine dajući Izraelcima i Palestincima iste prerogative.
Štaviše, argentinska jevrejska zajednica predstavlja manje od jedan posto ukupne populacije i ima različite stavove koji ne prate nužno izraelski lobi.
Jedan od primjera je reakcija na nedavnu sudsku presudu o istrazi terorističkog napada 1994. na argentinsko – izraelsko udruženje uzajamnih poslova (AMIA).
Jorge Elbaum, predsjednik argentinskog Židovskog poziva, piše : „[To] je još jedan element geopolitičkog usklađivanja sadašnje vlade…i [njenog] koegzistencije s desničarskim vladama širom svijeta, odnosno Sjedinjenih Država i Izraela. “
S druge strane, Jorge Knoblovits, predsjednik Delegacije argentinskih izraelskih udruženja (DAIA), komentirao je: “To je važna odluka koja vraća dug argentinskom društvu i određuje da je Iran država posvećena sijanju terora širom svijeta.”
On je dodao : “Milejeva podrška Izraelu je veoma važna.” Drugim riječima, politika dijaspore u Argentini ima mali utjecaj na vanjsku politiku jer su uzastopne argentinske vlade zadržale neutralnost u odnosu na Izrael i Palestinu i isključile izraelske lobističke grupe iz procesa kreiranja politike.
Integracija Jevreja u argentinsko društvo i heterogenost ove zajednice također su smanjili potencijal za mobilizaciju iza pro-izraelske agende. Dalje se naglašava značaj druga dva elementa: političke ideologije i sigurnosne saradnje.
Sigurnosna saradnja
Transfer vojnog oružja, opreme za nadzor i sigurnosne obuke iz Izraela u Latinsku Ameriku je dobro dokumentovan .
Izraelski list Haaretz objavio je u avgustu 1978. godine da su “u toku mjesec i po dana tri izraelska generala (u rezervi) posjetila Argentinu”. U svom istraživanju o vojnoj vezi između Latinske Amerike i Izraela, koautori Bishara Bahbah i Linda Butler pišu : “Do 1981. Argentina je kupovala do 17 posto svog oružja od Izraela.”
Izrael je prodavao oružje argentinskom autoritarno-birokratskom režimu, Procesu nacionalne reorganizacije, dok je ovaj drugi optužen i pod istragom za kršenje ljudskih prava i zločine protiv čovječnosti.
Argentinsko ministarstvo pravde bi istražilo , pokušalo i osudilo vojne hunte za iste zločine 1985. godine. Transfer vojne opreme nastavljen je prodajom dva Bell helikoptera 1998. godine i nepoznatim brojem Univision Hero-120 i Hero-30 lutanjem municiju 2023. (tzv. kamikaza dron).
Tokom 1990-ih, argentinska vojska je doživjela dezinvestiranje i zastoj u kupovini hardvera jer su demokratske vlade konsolidirale civilnu kontrolu i provodile politiku štednje. U isto vrijeme, zemlja je pretrpjela dva teroristička napada, jedan protiv izraelske ambasade 1992. godine i drugi protiv AMIA-e 1994. godine.
Analitičari su i dalje podijeljeni oko razloga. Marginalni doprinos Argentine Zaljevskom ratu, otkazivanje transfera nuklearnog materijala i tehnologije Iranu i neispunjavanje obećanja datih sirijskom predsjedniku Hafezu al-Assadu dugo su se raspravljali.
Nakon drugog napada, argentinska i izraelska vlada su sarađivale u predstavljanju jedinstvenog narativa i pokretanju hitne istrage .
Tadašnji predsjednik Carlos Menem i ambasador Dov Schmorak postavili su Iran kao organizatora i Hezbolah kao izvršioca napada. Ovaj incident proširio je sigurnosnu saradnju i razmjenu obavještajnih podataka između dvije države.
Dokument je napisao bivši argentinski šef obavještajne službe Miguel Angel Toma 2003. godine, ali je s njega tek nedavno skinuta povjerljivost. Toma je tvrdio da detaljno opisuje uloge Irana i Hezbolaha u napadu 1994. godine. Dok kritičari tvrde da dokument ne doprinosi istrazi, on inače potvrđuje saradnju između obavještajnih agencija u Buenos Airesu, Tel Avivu i Langleyju kako bi se predstavio jedan narativ.
Sigurnosna saradnja nastavljena je u vojnoj sferi kada je Kirchnerova administracija dala Elbit Systems ugovor za nadogradnju argentinskog srednjeg tenka i uključila Krav Magu u nastavni plan i program vojnih kadeta na Nacionalnom vojnom koledžu 2011. godine.
Sigurnosna saradnja dobila je novu dimenziju pod Macrijevom administracijom. Izrael je 2016. ponudio pomoć u pregledu sirijskih izbjeglica, a Argentina je bila domaćin dvonacionalnog sigurnosnog samita . Sljedeće godine, Argentina je najavila kupovinu četiri patrolna čamca MKII klase Shaldag s izraelskim naoružanjem i opreme za nadzor za 84 miliona dolara.
Sigurnosna saradnja dugo je podupirala argentinsko-izraelske odnose i očekuje se da će rasti pod upravom Mileija.
To je potvrdio i Bullrichov povratak na mjesto ministra sigurnosti, koji je prethodno obavljao ovu funkciju pod Macrijem. Nedavno je rekla : “Dobijamo pomoć [obavještajne informacije] od Izraela i SAD.”
Golubovi, jastrebovi i talibani
“Postoje golubovi, jastrebovi i talibani. Patricia [Bullrich] i ja smo talibani”, rekao je Milei govoreći o članovima argentinske vlade.
Ovaj pokazatelj najviše govori o dogmatizmu trenutne administracije i spoljnoj politici o kojoj se ne može pregovarati, što državu stavlja uz bok drugih vlada krajnje desnice širom svijeta.
Ideološki afinitet pojačan Milejevim ličnim preferencijama glavni je faktor koji pokreće gravitaciju Argentine prema Izraelu. Ona je vodila vanjsku politiku koju je argentinski sociolog Huan Gabriel Tokatlian okarakterizirao kao “neobičnu i improviziranu”.
Izbor Mileija i produbljivanje odnosa njegove administracije s Izraelom usred ratnih zločina u Gazi potaknulo je politolog Ornelu Fabani da se zapita da li je okončana tradicionalna argentinska ekvidistantna politika prema Izraelu i Palestini.
Kritično je da je priznanje palestinske državnosti imalo za cilj da uravnoteži vanjsku politiku Argentine davanjem sličnih prava Izraelcima i Palestincima. Međutim, okvir ekvidistance je pogrešan, jer zanemaruje posljedice istorijskog suzdržavanja Argentine u UN-u, što je omogućilo Nakbu .
Zapravo, argentinski ekvidistantni pristup pomogao je da se zamagli pro-izraelska vanjska politika koja je dodatno podstaknuta ideološkim afinitetima i podržana sigurnosnom saradnjom.
Ovaj pristup je na kraju otvorio put Mileijevoj administraciji da zauzme kontradiktoran stav negiranja palestinske državnosti na međunarodnom nivou dok je priznaje kod kuće.
Odnosno, administracija Mileija nije poduzela nikakve zakonske mjere da zvanično povuče argentinsko priznanje palestinske državnosti, piše Middle East Eye.
Jednako tako, nastavlja da kocka reputaciju zemlje kao braniteljice ljudskih prava i rizikuje optužbe za saučesništvo pružanjem političke podrške vladi koju Međunarodni sud pravde istražuje za genocid i osuđuje Međunarodni krivični sud za ratne zločine.