Dvije prijateljice, jedan san: Kako su Amra Džeko i Senita Slipac izgradile regionalno uspješnu poslovnu priču
Amra Džeko i Senita Slipac bile su prijateljice dugi niz godina prije nego što su se odlučile upustiti u zajednički poslovni poduhvat. Njihova strast prema ručno rađenim proizvodima i želja da podrže lokalne proizvođače tako što će im omogućiti da njihov rad bude vidljiv i izvan BiH, motivirali su ih da na domaćem poslovnom tržištu stvore nešto novo i originalno: Online platofrmu Orea.
Kada su je pokrenule 2017. godine, online platforme, kakvu su one zamislile, a na kojoj bi se prodavali ručno rađeni proizvodi sa domaćom etiketom, u BiH nije bilo, čime je i izazov u razvijanju njihovog biznisa bio veći. Danas je ona mjesto koja povezuje više od 200 lokalnih proizvođača sa svjesnim kupcima iz cijelog svijeta koji traže ograničene, održive i visokokvalitetne proizvode.
Edukacija tržišta i podrška kreativcima
„Kada smo kretali, prilično smo bili sami, prepušteni sebi, puno toga nismo znali, puno toga nismo mogli ni znati dok nismo sve započeli, poslovne prilike koje su u to vrijeme vladale za ovu vrstu posla su bile minimalne, i nažalost one su još uvijek limitirane, mislim da smo još uvijek jedini market place u BiH koji je kupcima omogućio potpuno uvezan kupoprodajni proces. Da u samo nekoliko klikova nešto online kupe i plate, te da im se njihov proizvod veoma brzo dostavi na kućnu adresu”, kažu Amra i Senita na početku razgovora za Forbes BiH.
Razvoj nove online platforme imao je svoje izazove na tržištu koje u to vrijeme nije bilo naviknuto na online kupovinu, naročito ne ručno rađenih proizvoda. Kontinuirano unapređenje tehnoloških rješenja osigurali su da platforma bude pouzdana i jednostavna za korištenje, čak i za one koji su se tek prvi put susreli sa online trgovinom.
„Bilo nam je važno da ohrabrimo kupce da kupuju online, jer ova kupovina je sigurna i ona je budućnost“, kažu.
Proizvođač koji zadovolji postavljenje Oreine standarde za plasman proizvoda na platformu, ima apsolutnu kontrolu nad svojom online prodavnicom, te sam kreira i postavlja slike i opise svojih proizvoda, prateći visoke standarde kvaliteta i estetike. Osim da prodaju svoje proizvode, važan aspekt za Amru i Senitu je i da kreativcima pruže podršku da razviju i unaprijede poslovanje.
Orea Art Market u Zemaljskom muzeju BiH
Jedan od načina na kojima im je omogućeno dodatno povezivanje sa kupcima je i Orea Art Market, koji će 08. juna u Botaničkom vrtu Zemaljskog muzeja BiH, s početkom u 11 sati biti organiziran osmi put. Imat će 43 izlagača, od kojih pet dolazi iz Hrvatske i Srbije.
“I ovoga puta organiziramo cjelodnevnu zabavu za cijelu porodicu da dođu i provedu dan, da im bude lijepo”, kaže Senita i zajedno sa Amrom naglašava da ovaj događaj posebnim čini i njegov humanitarni karakter.
“Dugo godina radim sa Udruženjem Srce za djecu obojelu od raka, kao njihov ambasador i ambasador projekta „Tvoja kosa moja kosa“, bilo nam je prirodno da i oni budu dio naše priče. Drago nam je da i na ovaj način možemo biti uz naše male heroje. Drago nam bude i kada vidimo da naši sponzori prepoznaju priliku i dodatno i oni podrže Udruženje ili to bude razlog da podrže cijelu ovu našu priču, tako da smo se nekako uvezale sa srodim dušama i to je u poslu najvažnije“, kaže Amra.
I dok zadovoljno sumiraju poslovne rezultate, a oni su tokom proteklih godina bili brojni, vraćamo ih u njihovu prošlost, kada su se upoznale i ne sluteći da će jednog dana voditi zajednički biznis. (U Orea timu je i Senitin suprug, koji je kao IT stručnjak zadužen za tehniki aspekt funkcioniranja platforme).
U vrijeme kada su Amru poslovni i životni putevi doveli u Ameriku, gdje je počela graditi uspješnu karijeru modela (snimivši nekoliko izuzetno uspješnih internacionalnih kampanja i spotova, među kojima se ističu ona za LS Lexus iz 2013 te video spot za “No Me Digas Que No,”Enriquea Iglesiasa, kao i pojavljivanje u hit seriji CSI New York), Senita je već živjela i radila u Los Angelesu. Od oca, vlasnika kultnog restorana u Los Angelesu, koji je bio mala Jugoslavija u malom, i u kojem ste sasvim normalno mogli sresti neke od najvećih ex-Yu zvijezda, naslijedila je žicu za poduzetništvo. Međutim, ono što je glavna poveznica između ove dvije mlade žene je njihov humanitarni rad i predanost da pomažu drugima. Pokazat će to naročito kada Amra postane ambasadorica Senitine Fondacije “Bosana”, koja sa stipendijama pomaže darovitim studentima da se iškoluju i steknu diplomu.
“Bila sam na snimanju za Canon, na setu je bila djevojka, Amerikanka, koja mi je nakon što smo se upoznale, i nakon što sam joj rekla da sam iz Bosne i Hercegovine, rekla kako ona ima super trenericu koja je također iz Bosne, te da bi nas voljela upoznati. Upoznale smo se i ona me za sedam dana odvede na Bosana event, koji je Senita već bila pokrenula i uspješno ga realizovala. Upoznale smo se i kliknule smo na prvu. Znale smo da ćemo nešto raditi zajedno. Poslije je Senita otišla za Bosnu, ja sam ostala u LA-u. Međutim, naši putevi će se ponovo ukrstiti, nas dvije smo povezane na više načina, ali je suština da nas veže jedno predivno prijateljstvo”, sjeća se Amra.
Raditi zajedno znači i razviti specifične strategije za donošenje odluka u situacijama drugačijeg mišljenja.
“Od samog starta postoji veliko povjerenje među nama kao i dobra organizacija. Sve što radimo i jedna i druga za zajedničku je dobrobit, bez i najmanje sumnje da će neka moja odluka biti bazirana na nekom ličnom interesu i da će biti urađeno bilo šta što bi naštetilo jednoj od nas. Dakle, to povjerenje da ćemo donijeti najbolje odluke, gdje Amra vjeruje meni, i ja vjerujem njoj, najvažnija je strategija našeg poslovanja”, govori Senita.
Podizanje svijesti o ručno rađenim proizvodima, ističu kao najveći Orein uspjeh.
“Željele smo da ljudi prepoznaju i cijene ručni rad. Kada se kaže ručni rad, da se ne misli na ustaljene, tradicionalne obrasce da je ručni rad samo pletene čarape, već da bh. proizvođači proizvode širok dijapazon kvalitetnog namještaja, garderobe, cipela, nakita, kozmetike, igračaka.., apsolutno sve što nam je potrebno može da se nađe na platformi i može da se nađe u BiH. Zato se iz godine u godinu trudimo da naši eventi budu organizirani u jako lijepom ambijentu, potrudimo se maksimalno oko svih detalja kako bi se i prodavači osjećali posebno što zaista jesu, nama jesu, i najdraži nam je feeedback kada znamo da su oni osjetili da su cijenjeni više, da se njihov rad cijeni, a i da kupac osjeća da je kupio nešto kvalitetno, što vrijedi, što je posebno, i da je time podržao i mali biznis”, kaže Senita.
Orea više nije samo bh. poslovna priča već i regionalna sa planom da se širi na Evropu. Bila je među prvim start up-ima koji su uspjeli dobiti Venture Capital investiciju koja im je pomogla da se prošire na hrvatsko tržište, gdje je danas na platformi prisutno sa svojim proizvodima oko 20 proizvođača iz Hrvatske. Širiti se na druga tržišta iz BiH za Amru i Senitu je uvijek bio dodatni pokretački motiv.
Ljepota zajednice je ono što u ovoj poslovnoj priči Amra naročito ističe.
“Mi smo i same kupovale domaće proizvode. I ideja je bila da kvalitet i ljepotu bh. proizvoda približimo i drugima. Kada kažemo kvalitetne proizvode ne govorimo to samo zato da se nešto kupi ili podrži domaći proizvod, već prevashodno zato što to zaista jeste kvalitetan proizvod. Veoma vodimo računa koga odobravamo na platformi, postoje kriterijumi koje proizvođač mora da zadovolji. A, imamo ih nevjerovatnih. Imamo mnogo i onih koji nisu na Orei, jer više nisu mali biznisi, zaista zajedno rastemo i to je ljepota zajednice. Ne postoji rođenje djeteta da ne kupim kao poklon neki proizvod sa platforme, učiteljicama također, svojoj djeci, poklone za kraj godine…Zaista bih voljela da svi ljudi vide taj potencijal koji mi vidimo. To je ono što nas najviše pokreće, upravo taj potencijal, nevjerovatna snaga i talent naših ljudi”, kaže Amra.
Obje se nadaju da će naša zemlja uskoro ući u EU čime će biti olakšana i regulativa izvoza proizvoda na tržišta EU. Danas kada se globalno mnogo govori o održivom poslovanju, naše sagovornice ističu, da na tom principu njihov biznis funkcionira od svojih početaka i da ga prepoznaju i velike kompanije koje, vežući se za platformu, koja se vodi principom – kada kupuješ kupuj u manjim količinima, ali da je kvalitetno, jer to je pravac kojim ide svijet, imaju bolji pristup malim biznisima.
“Suština jednog market placea je da neko ko dođe da kupi naprimjer pidžamu, ugleda nakit, i prepozna neki mali brend. To je sinergija poslovanja. Jako je važno da svi međusobno radimo i sarađujemo, jer što smo zajedno jači, možemo da se zalažemo za bolje poslovanje i prilike za ostale”, kažu Amra i Senita koje novom mobilnom aplikacijom na kojoj se radilo posljednjih šest mjeseci, a koja će biti promovirana na 8. Orea Art Marketu najavljuju i evropsku ekspanziju svoje platforme.
Šta smo u Americi naučile o radnoj kulturi
I Amra i Senita su imale priliku izoštiriti poslovne vještine na velikom i konkurentnom tržištu kakvo je Amerika. A, šta su iz američke poslovne prakse usvojile kao vrijedno i inspirativno što implementiraju danas u vlastitom poslu, kažu:
Amra: Definitivno radna navika, upornost, disciplina i dosljednost da se maksimalno korektno, do kraja, svaka započeta stvar i posao dovede do kraja. Mislim da svi mi koji smo imali bilo koje kraće ili duže pozitivno iskustvo vani, treba zaista da gledamo kako da ih implementiramo i iskoristimo na najbolji način. Mnogo je toga što možemo naučiti vani, ali je i puno toga što možemo naučiti i ovdje, i taj miks može zaista da izrodi lijepe i uspješne stvari.
Senita: U Americi mi je, na početku karijere, tokom jednog od mojih prvih poslova, gdje sam zbrzila da nešto završim, šefica rekla: “kako radiš nešto tako radiš sve”, i to mi se tako urezalo u pamćenje, te danas sve što radim, nastojim da radim najbolje moguće, neovisno o tome da li se radi o velikom ili malom poslu i radnoj obavezi. U Americi zaista moraš biti dosljedan, moraš razmišljati o detaljima, i moraš razmišljati dugoročno. Ispraviti grešku, preuzeti na sebe odgovornost i uraditi najbolje što možeš”.
U nastavku pogledajte video intervju Amre i Senite za Forbes magazin