Dodatni udarac dobavljačima, s krizom u Crvenom moru vratili su se somalski pirati
Mornarice zapadnih sila bore se protiv napada Hutija na trgovačke brodove od decembra, stvarajući priliku za pirate u obližnjoj Somaliji.
Somalijski pirati oteli su prvi brod u šest godina u decembru, prema Međunarodnom pomorskom uredu, koji je zadužen za praćenje piratstva.
Ukrcali su se na teretni brod Ruen i odvezli ga u somalijsku luku. Podaci pomorskih snaga EU pokazuju da se od tada dogodilo više napada, a britanska mornarica također upozorava na prisutnost pirata u Indijskom oceanu.
Kriza na Crvenom moru pruža im priliku za povratak. Houthi pobunjenici koje podržava Iran u Jemenu, u znak solidarnosti s palestinskim pokretom Hamas, napadaju trgovačke brodove u Bab el-Mandeb i Adenskom zaljevu, tražeći humanitarnu pomoć za Palestinu.
To paralizira globalnu trgovinu, od koje 12 posto teče kroz Sueski kanal sjeverno od opasnih voda. Najveće brodske komapnije preusmjeravaju svoje brodove oko Afrike.
SAD i njegovi saveznici pokušavaju odgovoriti na napade Huta operacijom Prosperity Guardian. No brodovi mornarice koji su tamo u sklopu evropske operacije protiv piratstva također su intervenirali u odgovoru na napade raketama i dronovima iz Jemena, javlja Bloomberg.
Intervencija Evropske misije za borbu protiv piratstva
Protupiratska misija pomorskih snaga EU-a u tom području zove se Operacija Atalanta. EUNavfor je izvijestio o porastu incidenata od novembra.
Iako “nikakva sredstva Atalante nisu preusmjerena u područja izvan područja operacija”, prema EUNavforu, najmanje su dva plovila već došla u pomoć trgovačkim brodovima koje su napali Huti.
Jedan od njih, Alsace, otišao je u pomoć tankeru koji su napali jemenski pobunjenici. Francuski razarač Languedoc oborio je hutski dron u Crvenom moru. Iz EUNavfora tvrde kako je uobičajeno da takvi brodovi podržavaju druge operacije.
Kako pirati napadaju
U prošlosti su pirati zauzeli jedno relativno veliko plovilo, poznato kao matični brod, s kojeg su potom koordinirali daljnje napade.
“Otmica Ruena, ukrcaj na brod u januaru i izvještaji o otmici ribarskih brodova koji su se tradicionalno koristili kao matični brodovi su alarmantni”, rekao je Cyrus Modi, direktor Međunarodnog pomorskog ureda, za Bloomberg. Dodao je da brodovi u regiji trebaju slijediti savjete industrije kako bi spriječili takve napade.
Ove sedmice UK Maritime Trade Operations, partnerstvo britanske mornarice i trgovačkog brodarstva, upozorilo je da dvije piratske grupe djeluju u Indijskom oceanu.
Objava je uslijedila nakon što su stražari na teretnom brodu razmijenili vatru s malim čamcem oko 700 milja jugoistočno od Omana tokom vikenda. To je daleko od područja gdje Huti napadaju.
Zlatna vremena za piratstvo
Prije nešto više od deset godina somalijski pirati predstavljali su ozbiljnu prijetnju brodovima koji plove Indijskim oceanom. Između ostalog, uspjeli su zaplijeniti naftni tanker Sirius Star i teretni brod Maersk Alabama koji je plovio pod zastavom Sjedinjenih Država.
Trgovački brodovi odgovorili su tada kontroverznim rješenjem raspoređivanja naoružanih čuvara na brodu.
Prema EUNavforu, piratski napadi na obali Somalije dosegnuli su vrhunac s oko 200 incidenata godišnje od 2009. do 2011. godine. Nakon nešto više od mjesec dana 2024. već su bila tri, pokazuju podaci.
Prema Bloombergu, malo je vjerovatno da će se somalijski pirati vratiti u razmjerima kao tada. U današnje vrijeme obrambena tehnologija je naprednija, a prisutnost naoružanih čuvara sve veća.