Većina vozača otvorena prema tehnologijama protiv prebrze vožnje

TEHNOLOGIJA Forbes 2. jul 2024. 12:21
featured image

2. jul 2024. 12:21

Većina vozača, više od 60% onih koji su ispitani, smatra prihvatljivim da njihovo vozilo bude opremljeno inteligentnim asistentom za brzinu (ISA), tehnologijom koja može pomoći u sprečavanju prekoračenja brzine pružanjem upozorenja kada vozač pređe postavljenu granicu.

Otprilike polovina ukupnog broja ispitanih vozača nije imala ništa protiv tehnologije vozila koja otežava pritisak na papučicu gasa ili automatski ograničava brzinu.

To su glavni rezultati novog istraživanja koje je ispitivalo stavove vozača o inteligentnom asistentu za brzinu i koje je sproveo Insurance Institute for Highway Safety, neprofitna organizacija koju finansira industrija osiguranja.

„Ovi rezultati sugerišu da su američki vozači spremni da promijene način vožnje kako bi naše puteve učinili sigurnijim“, rekao je Dejvid Harki (David Harkey), predsjednik Insurance Institute. „Dosadašnje mišljenje je uvijek bilo da tehnologija koja ograničava brzinu nikada ne bi zaživjela u našoj kulturi usmjerenoj na automobile“, podsjeća.

Prekoračenje brzine konzistentno je faktor u više od četvrtine smrtnih slučajeva u saobraćajnim nesrećama u SAD-u, izjavili su istraživači.

Samo u 2022. godini, više od 12.000 ljudi izgubilo je život u nesrećama uzrokovanim brzinom.

„S tehnologijama koje imamo danas, praktično bismo mogli zaustaviti sva prekoračenja brzine i ukloniti kazne za prekoračenje brzine“, rekao je Ian Regan (Ian Reagan), stariji istraživač na Insurance Institute koji je osmislio i sproveo istraživanje.

Foto: Shutterstock

„Umjesto toga, čini se da idemo suprotnim pravcem, s adaptivnim kontrolama brzine i sistemima djelimične automatizacije koji vozačima omogućavaju da voze brzinom do 145 kilometara na sat ako žele“, dodaje.

ISA sistemi koriste GPS i bazu podataka o ograničenjima brzine, ponekad zajedno s kamerama koje mogu čitati postavljene znakove, kako bi identifikovali i prilagodili se ograničenjima brzine, navode istraživači, ističući da robusniji sistemi emituju upozorenje kada vozači prekorače limit ili ga premaše za određeni iznos.

Drugi sistemi pružaju povratnu informaciju o gasu, otežavajući pritiskanje papučice gasa ili ograničavajući snagu motora kako bi spriječili vozača da vozi prebrzo.

Izvještači su saopštili da će Evropska unija, od narednog mjeseca, zahtijevati da sva nova vozila budu opremljena ISA sistemima koji barem daju zvučna ili vizuelna upozorenja, mada će vozači moći da isključe ove sisteme.

Prema istraživanju, bilo koja verzija ISA koja bi vjerovatno bila usvojena u SAD-u dala bi vozačima opciju da je isključe, tako da će biti korisna samo ako je javnost prihvati.

U istraživanju su 1.802 vozača podijeljena u tri grupe. Postojala je preferencija za savjetodavne sisteme u odnosu na one koji intervenišu kako bi kontrolisali brzinu vozila.

Oko 70% vozača u svim grupama složilo se da bi željeli ISA u njihovom sljedećem automobilu ako bi njihova osiguravajuća kompanija smanjila premije na osnovu dokaza da ne prekoračuju brzinu.

Ostali nalazi u istraživanju su:

  • Oni koji često prekoračuju brzinu bili su 20% manje skloni da prihvate ISA u poređenju sa onima koji brzinu prekoračuju povremeno ili rijetko, što ukazuje da oni koji to najviše treba da čine možda najmanje koriste ovu tehnologiju.
  • Ukupno oko polovine ispitanih vozača u dvije od tri grupe reklo je da bi često deaktivirali ovu funkciju.
  • Potreban je propis koji bi nametnula Vlada SAD i kojim se zahtijeva da sva vozila proizvedena ili prodavana u zemlji moraju ispunjavati određene standarde ili se pridržavati određenih pravila ili tehnoloških rješenja, kao što je na primjer tehnologija inteligentnog asistenta za brzinu (ISA).
  • Vozači su skloniji da prihvate ISA ako većina drugih vozila takođe ima tu tehnologiju. (Prethodna istraživanja su pokazala da vozači brinu da će iznervirati druge vozače ako voze sporo).
  • Vozači bi vjerovatno bili skloniji da prihvate tehnologiju protiv prekoračenja brzine ako bi bila manje restriktivna na auto-putevima i brzim putevima, a stroža u zonama škola i drugim područjima sa mnogo pješaka i biciklista.

„Ova tehnologija omogućava nijansirane intervencije koje ranije nisu bile moguće“, dodao je Harki. „Sljedeći izazov je podsticanje proizvođača automobila i vozača da je prihvate kako bismo počeli da spasavamo živote.“

Tanya Mohn, saradnica Forbesa

Most Drivers Receptive To Anti-Speeding Tech, New Survey Shows