Ljudi žele ‘dumphone’, mobitele s manje funkcija: Hoće li ih kompanije praviti?
Samoproglašeni neoluditi i ljudi koji su pod stresom tehnologije traže telefone sa manje funkcija. Stručnjaci iz industrije navode nesigurne profitne marže i nestabilno tržište oko ove potrebe.
iPhone ove godine puni 17 godina. Lansiranje uređaja upravljanog ekranom osjetljivim na dodir označilo je trenutak koji je od tada definirao naša očekivanja od pametnih telefona. Skoro cijela generacija je odrasla ne znajući život bez pametnog telefona. Prošlo je dovoljno vremena da su ljudi naučili o dobrim i lošim stranama ovih uređaja u svom životu, bilo iz bezbroj naučnih studija, ili jednostavno iz vlastitih iskustava.
Mnogi ljudi su sada akutno svjesni cijene imati svijet na dohvat ruke. I odbacuju načine na koje ovi telefoni mogu smanjiti koncentraciju , uticati na san i pogoršati zabrinutost za mentalno zdravlje .
Postoji mnogo relativno jednostavnih načina za rješavanje ovih problema u određenoj mjeri – recimo, instaliranje aplikacija koje ograničavaju vrijeme korištenja ekrana – ali neki ljudi odlučuju ići dalje, vraćajući se na vrijeme prije stalne veze.
Oni prelaze na “dumbphones”, sveobuhvatan izraz za telefone s osnovnim funkcijama kao što su pozivanje, slanje poruka i postavljanje alarma. Neki dumbphone liče na preklopne telefone iz 90-ih. Drugi su nišani, vrhunski proizvodi koji pružaju iskustvo s pametnim telefonom na nižem nivou uz iznenađujuću premiju.
U nekim slučajevima, zabrinuti roditelji se okreću ovim uređajima kao načinu da svoju djecu drže podalje od ometanja pametnog telefona. Ali tržište takođe uključuje starije osobe koje žele nešto jednostavno; radnici u teškim industrijama kao što su građevinarstvo ili poljoprivreda, kojima su potrebni robusni uređaji; i svakodnevni korisnici koji ne mogu priuštiti da plate prosječnu cijenu pametnog telefona, često više od 500 dolara (400 funti), a vodeći pametni telefoni mogu koštati i do 1.600 dolara (1.300 funti). Napuštanje ovih uređaja također je postalo vlastiti trend: tinejdžeri koji očajnički žele pobjeći sa društvenih mreža postavili su se kao neoluditi .
Loša ekonomija
Iako je malo, postoji tržište glupih telefona. U SAD-u, podaci iz Counterpoint Research-a iz augusta 2023. pokazuju da telefoni sa funkcijama – tip osnovnog dumbfona sa smanjenim mogućnostima – čine samo 2% tržišta mobilnih telefona. To čini samo mali komadić – ali to je još uvijek dosta uređaja. Counterpoint procjenjuje da će samo u SAD-u prodaja telefona sa funkcijama dostići 2,8 miliona do kraja godine .
„Telefoni sa karakteristikama ostaju konzistentni u SAD-u jer njihov jednostavan dizajn, pristupačnost i robusnost i dalje odgovaraju specifičnoj demografiji“, navodi firma . “Iako na tržištu neće biti značajnog skoka za telefone sa funkcijama, postoje konzistentne potrebe koje stvaraju stalnu potražnju za telefonima sa funkcijama na tržištu kojim dominiraju pametni telefoni.”
Jim Roberts , profesor marketinga na poslovnoj školi Hankamer na Univerzitetu Baylor u Teksasu, kaže da se iznenađujući dio svjetskih dumbphone-a prodaje u SAD-u – procjenjuje da je oko 20%, ali podaci o tržištu značajno variraju. „[Potrošači] samo otkrivaju da nisu ništa srećniji ili manje sretni nego što bi željeli da budu“, kaže Roberts. “I provode toliko vremena na svojim telefonima da u tome vide krivca.”
Prema Statista Market Insights, predviđa se da će ukupno globalno tržište telefona sa funkcijama donijeti 10,6 milijardi dolara (8,5 milijardi funti) prihoda ove godine . Ipak, iako proizvođači telefona izvlače značajne sume od prodaje telefona sa funkcijama, oni se bore da ostvare profit na smanjenom hardveru. I uglavnom se ekonomski ne isplati pokušavati poboljšati poslovanje, pogotovo zato što su telefoni često samo mali dio njihovih ukupnih kompanija.
Mnogi od ovih tehnoloških divova općenito ostvaruju prihod od softvera ili visoko specijaliziranog hardvera za koji će potrošači platiti velike cijene. Oni takođe imaju veoma različite tokove prihoda. Samsung, na primjer, svake godine zarađuje milijarde od svog odjela za poluprovodnike . Jednostavno, ove kompanije nemaju dovoljno poticaja da opslužuju korisnike glupih telefona, čiji je potencijal prihoda relativno mali – to jest, ako uopće mogu učiniti da ekonomija proizvodnje uređaja uopće funkcionira.
Osim toga, stručnjaci kažu da sam iznos koji tehnološki giganti mogu naplatiti za pametne telefone sugerira da u skorije vrijeme neće dati prioritet korisnicima telefona sa funkcijama. Briones, koji je napustio pametne telefone 2019, objašnjava da veće tehnološke kompanije ne žele da glupi telefoni prestignu njihove blještavije, skuplje modele. “Veliki tehnološki divovi ne žele ništa što ima veze sa smanjenjem upotrebe vašeg pametnog telefona jer ne zarađuju novac na hardveru uređaja”, kaže on.
Izvodljiva alternativa?
Za kompanije koje još uvijek nude dumbphone, Thomas Husson, potpredsjednik i glavni analitičar u Forrester Research-u, ne očekuje da će mnogi od ovih prodavaca uspjeti – ili barem nastaviti s proizvodnjom ovih uređaja na duge staze.
Uz nesigurne profitne marže, postoji i problem da će tehnologija na kojoj rade ovi uređaji postati toliko zastarjela da neće moći funkcionirati. Na primjer, korisnici glupih telefona širom svijeta neće imati sreće ako 2G i 3G mreže koje održavaju njihovu funkcionalnost u potpunosti nestanu. Osim toga, mnogi poslovi – čak i pozicije s niskim platama – zahtijevaju od zaposlenih da nose telefone sa mogućnostima aplikacija. Na kraju krajeva, možda neće biti dovoljno kupaca da podrže čak ni najpametniji poslovni model, piše BBC.
Međutim, može postojati jedan način na koji kompanije koje se bave glupim telefonima mogu preživjeti. Da bi bile ekonomski održive, tvrdi Husson, kompanije bi mogle “razviti nišu premium brenda kako bi dosegle ove segmente”. Zaista, neki start-upi pokušavaju osvojiti ovo specijalno tržište i postići ekonomski uspjeh – nudeći neku vrstu modernog pogleda na telefon sa funkcijama.
Light iz New Yorka stvara prilagodljive “Light Phones” koji minimiziraju izloženost internetu, društvenim medijima i drugim ometanjima. „Ono što pokušavamo da uradimo sa Light Phone nije da napravimo glupi telefon, već da napravimo telefon sa više namjere – premium, minimalan telefon – koji nije inherentno antitehnološki,“ Joe Hollier, ko- osnivač Light-a, rekao je za CNBC 2023. godine . Uređaj trenutno košta 299 dolara (240 funti) – uporedivo sa modelima pametnih telefona nižeg ili srednjeg ranga. To je visoka cijena za zaglupljeni telefon, ali jedini način da kompanija napravi nišu proizvod ekonomski održiv.
Za razliku od telefona sa funkcijama, koji se obično prodaju na osnovu niske cijene ili robusnosti, Lightovi telefoni su namijenjeni savjesnim digitalnim detokserima koji žele malo povezivanja bez žrtvovanja stila ili neke funkcionalnosti. Brionesov Light Phone poziva, šalje tekstove i ima osnovne funkcije aplikacije, a sve je vidljivo preko e-ink ekrana sličnog e-čitaču. Takođe može da vodi kalendar, dobija uputstva, strimuje podcaste i muziku i pravi bilješke. „To je dobar skup karakteristika sa kojima sam uspio da naučim kako da živim“, kaže on.
Ranije ove godine, švicarski brend Punkt je takođe debitovao sa pojednostavljenim pametnim telefonom za 750 dolara , po cijeni od 599 funti u Velikoj Britaniji. Klade se da će potrošači visoke klase biti zainteresirani za hardver koji liči na pametne telefone na koje su navikli. Punkt se okrenuo ka luksuznom pristupu dumbphone; 2015. godine kompanija je ponudila funkcionalni telefon koji je ličio na iPhone, ali koji je samo obavljao pozive, slao tekstualne poruke i imao kalendar i sat.
Ovi novi uređaji će takođe morati da se takmiče sa drugim poslovnim modelima koji bi trebalo da privlače korisnike koji žele da se odviknu od digitalne zavisnosti, ali možda žele da to učine na način koji ide lakše od hardverske tranzicije.
To je strategija za Ghost Mode sa sjedištem u SAD-u. Umjesto da prodaje vlastiti telefon, kompanija u suštini reprogramira Google Pixel 6a pametni telefon prema specifikacijama kupca, sa svim aplikacijama koje su im potrebne. Kada to učine, Ghost Mode zaključava telefon u tim postavkama. Kao i većina ovih nišnih proizvoda, ova usluga nije jeftina za 600 dolara (482 funti), ali može više privući vrhunske potrošače nego što će potpuno ostaviti svoje pametne telefone iza sebe.
Uprkos ovim novim igračima i povećanom interesovanju za gluplje telefone, uspjeh je i dalje neizvjestan.