Lednici na Antarktiku se znatno smanjili, otkriva studija – evo zašto je to važno

NAUKA Forbes 23. okt 2023. 16:47

23. okt 2023. 16:47

Ana Faguy, novinarka FORBES-a

Više od 40 posto lednika na Antarktiku smanjio se u proteklih 25 godina, pokazalo je istraživanje objavljeno početkom oktobra, jer naučnici upozoravaju da gube zapreminu bez znakova oporavka zbog efekata globalnog zagrijavanja izazvanog ljudskim djelovanjem.

Studija, objavljena u časopisu Science Advances, otkrila je da se 71 od 162 lednika oko Antarktika smanjila u posljednjih 25 godina – što je velika zabrinutost za istraživače koji kažu da će smanjenje ledene police imati veliki utjecaj na cijeli led. sistem i utiču na globalnu cirkulaciju okeana.

Ledeni pokrivač na zapadnoj strani Antarktika najviše je pogođen gubitkom, dok se većim dijelom ledenog pokrivača na istočnoj strani ili povećala u zapremini ili je ostala ista, kažu istraživači – ta drastična razlika znači da su brzi gubici na jednoj strani djelomično nadoknađeni dobicima drugog.

Međutim, istraživači su rekli da očekuju da će veći dio ledenog pokrivača polako rasti kako prolaze kroz cikluse “brzog, ali kratkotrajnog smanjivanja”, ali umjesto toga studija je pokazala da se gotovo polovina ledenih polica na Antarktiku smanjuje bez znakova oporavka.

Ledeni brijegovi su ključne jer usporavaju protok leda koji se odvodi u okeane.

U posljednjih 25 godina, 48 ledenih polica je izgubilo više od 30 posto svoje početne mase, istakli su istraživači. Ovo predstavlja još jedan zabrinjavajući znak da Antarktik prolazi kroz značajne promjene uslijed sve toplijeg klimatskog sistema.

Kao dodatno objašnjenje, važno je napomenuti da smanjenje lednika može nastati ili topljenjem, ili putem procesa poznatog kao “kalving,” gdje veliki komadi leda odvajaju se od samog ledenog grebena i ulaze u okean. Većina gubitaka leda, kako je istaknuto u studiji objavljenoj u četvrtak, rezultat je topljenja, što dodatno naglašava ozbiljnost situacije.

Lednici su se uvijek toplili, ali u posljednjim godinama to se dešava mnogo brže, tvrde naučnici sa Univerziteta Kalifornija u Davisu. Ovo topljenje je dovelo do sve češćeg urušavanja lednica, što posredno doprinosi porastu nivoa mora.

Također, glečeri su izgubili svoj volumen, što je navelo naučnike da upozore na veće posljedice po ekosistem okeana. Lednice služe kao stanište za alge koje hrane male organizme slične kozicama, koji služe kao hrana većim životinjama kao što su pingvini, foke i kitovi.