Saša Džino za Forbes BiH: To da ljudi danas ne čitaju u vremenu brzih informacija je najobičniji malograđanski mit

featured image

24. feb 2024. 08:04

Potpuno iskren i zahvalan sagovornik je Saša Džino. Ne libi se da kaže sve što mu je na umu. Doduše, ne možda licem u lice, ali “papir sve trpi” rekli bi ljudi.

Rođen je u Sarajevu pred raspad Jugoslavije, tako kaže, i tu je odrastao i školovao se. Završio je Akademiju ikovnih umjetnosti u Sarajevu, smjer Grafika. I danas živi, piše i crta u rodnom gradu.

U književnost se zaljubio kroz čitanje i mamilo ga je da nešto napiše. Zaplovio je u te vode i do danas se spušta niz tu rijeku.

“Prvo sam napisao zbirku kratkih horor priča Srce od plastike i zatim još jednu zbirku Mrtvačke mrlje. Nakon toga sam napisao prvi roman Šejtanov goblen koji je isto žanrovski horor. Pošto sam zaljubljenik u mnoge književne žanrove, nisam htio ostati u okviru horora i napisao sam naučno-fantastični roman Električni okean“, kaže Saša za Forbes BiH.

Uslijedio je novi roman U Čarobnjakovim šeširima, spoj naučne fantastike i fantasyja. Zatim još jedan sci-fi roman Jugoslavija 2080. s dodatkom političkog žanrovskog začina.

“Moj posljednji roman Gasulhana je prva priča izvan fantastike i smjestio bih ga u žanr slice of life, svakodnevni život, komedija.”

Foto: Šejla Bratić; Saša Džino i njegov književni uzor

Uzor mi je Vilijam Šekspir

Najveći književni uzor mu je, kako kaže, O.G. Vilijam Šekspir. I nakon četristo godina njegova riječ je aktuelna i relevantna, ističe Saša i dodaje da je Šekspir probio vrijeme i prostor i ostao vrhovno književno “božanstvo” do dana današnjeg.

“Njegova sabrana djela su nešto što bi se moglo nazvati sekularnom svetom knjigom, a ja sam vjerni pratilac njegove riječi i svaka njegova riječ je kao objava kakvog proroka.”

Kad smo već kod proroka, spominje i Filpa K. Dika, najvećeg sci- fi pisca svih vremena. On je šezdesetih godina prošlog stoljeća prorekao budućnost u kakvoj danas živimo, ponekad i do bizarnih detalja.

“Pored književnosti kao glavnog izvora inspiracije iz kog se svakodnevno napajam, sarajevska svakodnevnica je drugi izvor.”

Iz njegove edicije Fildžan pun opskurnosti izašao je roman Gasulhana

Samoizdavaštvo je ekstra

“Samoizdavaštvo je ekstra. Pisci žive u najboljem vremenu ikad. Tu su društvene mreže za reklamu, sve besplatno, sve dostupno” kaže Džino i nastavlja: “Ne treba ti niko za ovu malu državu, sve možeš sam. Izdavači u regiji, to je već nešto drugo. Ovo kod nas je smijurija. Naši izdavači nisu vrijedni ni da se spomenu, a kamoli da se o njima nešto posebno priča.”

Godinama prodaje knjige na ulici. Tu je upoznao hiljade ljudi različitih profila od čijih karakternih osobina gradi likove u pričama.

“Slušam anegdote i u grupama ljudi posmatram borbe anegdota kad svako ima priču na određenu temu i pamtim one koje privlače najviše pažnje.”

Grad je najbolje upoznao pričajući s ljudima iz svakog mogućeg univerzuma i paralelnog univerzuma, te je shvatio koliko je i mali grad poput Sarajeva slojevit i ljudi u njemu toliko unikatni i nevjerovatno različiti.

Ilustracija, Saša Džino

“Takav pristup upoznavanju jedne sredine potpuno briše stereotipe o jednoj zajednici i stvari poput nacije i tih kolektivnih identiteta djeluju kao fantazma.”

Horor i naučna fantastika su došli u trenucima njegovih tadašnjih emotivnih stanja i strasti za određenom vrstom književnosti u datom trenutku. Uvijek se vodio strašću i svaki njegov rad je bio izraz čistog entuzijazma i iskrenosti.

“Pisac sam s dna kace u sferi undergrounda i moj najveći adut je iskrenost. Sve što sam radio kao Fildžan pun opskurnosti nastalo je iz ljubavi. Priče su same došle iz dubina uma i srca i makar bile najgore na svijetu, nisu folirancija.”

“Frapiram se kada izađem na ulicu”

Sujevjerje, nacionalizam, mržnja, samo su neke od tema kojima se bavi. Njegove priče su refleksija sarajevskog života i te teme su neminovnost.

“Pravo da kažem, ja živim u nekom društvenom balonu gdje recimo nacionalizam ne postoji ni u naznakama, ali se frapiram svaki put kad izađem na ulici i zakoračim izvan tog balona i čujem karikaturalni nacionalizam kakav ne možeš ni izmislit.”

Dodaje da je i to dobra je tema za priču, naročito za komične trenutke. A kad bih svoje pisanje smjestio u kakve šire teme, seks i nasilje su dva ključna elementa.

Jugoslavija 2080.

“Istina kao glavni svjetionik. A ljudi su najiskreniji kad rade te dvije stvari, tu laž ne traje dugo.”

Što se tiče publike, kaže kako ljudi puno čitaju, više nego ikad u historiji civilizacije.

“Ako ja kao neki “žlj” autor mogu prodati hiljade primjeraka svojih bezveznih knjiga, zamislite koliko ljudi kupuju renomirane autore. To da ljudi danas ne čitaju u vremenu brzih informacija je najobičniji malograđanski mit”, kaže nam Saša.

Jugoslavija 2080. i Gasulhana

Jugoslavija 2080. je roman o ponovnom ujedinjenju Jugoslavije. Predviđanje budućnosti i tehnološkog napretka je glavna tema naučne fantastike i on je iskoristio žanr kako bi napravio alegoriju o Jugoslaviji i roman se suštinski bavi bivšom Jugoslavijom.

“Naučna fantastiku sam u ovom slučaju instrumentalizovao kao diskretno sredstvo za analizu osjetljivih tema iz prošlosti. Historija se ponavlja i ova moja buduća Jugoslavija nije ništa drugačije od prethodne, samo ljudi lete u svemirski brodovima i voze leteće automobile, sve ostalo je isto.”

Gasulhana je roman o metalcima i metal kulturi u Sarajevu. Metalci su u svakom dijelu svijeta isti i samo ih klasne razlike dijele. To isto pravilo važi i za sve ostale ljude, samo postoje klasne razlike, sve ostalo je iluzija, ali to je neka druga priča.

Saša Džino završio je Akademiju likovnih umjetnosti u Sarajevu

“Elem, Gasulhana je priča o nastanku istoimenog fiktivnog metal benda. Gitaristkinja Belkisa i njen jaran Malik sklapaju bend, idu na svirke, cugaju, slušaju metal, prave belaje i tako to. Želio sam prikazati metal zajednicu sa svim svojim vrlinama i manama i odnos sredine prema njima. Na kraju je to ispala komedija”, zakjučioje Džiho i poručio da svi oni koji žele pročitati neki od njegovih romana, mogu to uraditi kontaktirajući ga preko društvenih mreža.

“Ljudi me mogu naći na ulicama Sarajeva od Dobrinje do Centra, a isto tako mogu me kontaktirati preko društvenih mreža i dostaviću im knjigu gdje god treba ili poslati poštom.”