Filmovi koji su ove godine dobili najbolje ocjene, a pretrpjeli fijasko na blagajnama

LIFESTYLE Forbes 26. dec 2023. 11:57
featured image

26. dec 2023. 11:57

Mary Whitfill Roeloffs, novinarka Forbesa

Ovogodišnja strastvena ljubav kritičara nije bila dovoljna da neke od najbolje ocijenjenih filmova pretvori u finansijski uspjeh, a nekoliko najvećih promašaja 2023. – poput „Da li si tu, Bože? To sam ja, Margaret“ i „Joy Ride“ – bili su filmovi široko obožavani od recenzenata i publike uprkos njihovim skromnim rezultatima na blagajni.

Zasnovan na filmu iz 1970. autorice Judy Bloom, „Da li si tu, Bože? To sam ja, Margaret“ zaradio je samo 20,3 miliona dolara nakon premijere u 3.343 bioskopa u aprilu, a kritičari i obožavaoci zavoljeli su adaptaciju sa Rachel McAdams. Film je dobio visokih 99% od kritičara i 95% od publike na Rotten Tomatoes.

„Priscilla“, film Sofije Kopole o eksplozivnoj ljubavnoj priči Elvisa Preslyea u kojem glume Cailee Spaeny i Jacob Elordi, takođe nije uspio da pretvori svojih 82% od kritičara u značajnu zaradu na blagajni – film je zaradio samo 20,7 miliona dolara na domaćim blagajnama nakon premijere u više od 2.300 bioskopa.

„Dumb Money“, dramatizacija stvarnih događaja u kompaniji GameStop koji su obične ljude pretvorili u milionere preko noći, dobila je priznanje i ocjenu 84% kritičara i 85% gledalaca, ali to se nije odrazilo na zaradu – film je zaradio 13,9 miliona dolara nakon premijere u 2.837 bioskopa u septembru.

„Joy Ride“, komedija sa ocjenom R o poslovnom putovanju u Kini koje krene naopako, puštena je u 2.820 bioskopa u julu i svidjela se kritičarima koji su joj dali ocjenu 91%, ali je zaradila samo 12,9 miliona dolara i predstavlja jedan od najvećih fijaska na blagajni u 2023.

„Da, sve je stvarno zastrašujuće, ali u rukama Bloom i Crage, odrastanje je takođe srceparajuće lijepo“, napisala je Lauren Mechling iz Gurdijana o „To sam ja, Margaret“. „Ova adaptacija je uslišena molitva.“

O „Priscilli“, filmski kritičar Los Angeles Timesa Justin Chang je rekao na NPR-u da je to „intimno, neugodno istinito i probadajuće tužno“. A Elisabeth Vincentelli iz New York Timesa je napisala o „Joy Ride“ da „možda ne izmišlja toplu vodu u tom žanru, ali mijenja ko upravlja autom. I, što je najvažnije, zaista, zaista je smiješan“.

Ova godina bila je teška za Hollywood. Članovi Udruženja pisaca Amerike, koji predstavlja 11.500 scenarista, štrajkovali su u maju i nisu se vratili na posao do septembra, u jednom od najdužih štrajkova u historiji udruženja. Glumci su se pridružili protestujućim radnicima u julu i ostali su van posla do početka novembra. Procjenjuje se da su štrajkovi koštali ekonomiju Kalifornije i drugih država sa velikom filmskom produkcijom više od šest milijardi dolara u izgubljenim zaradama i posljedicama na posao, izvještava Reuters, i prisilili su odlaganje snimanja i planiranih premijera velikih studija poput Disneya, Warner Brosa i Univerzala.

Mnogi filmovi koji su ove godine ipak izašli na vrijeme dočekani su sa pomiješanim prijemom na blagajnama, a neočekivani promašaji došli su iz Disneyevog Piksara, D.C. superherojske franšize i Marvelovog filmskog univerzuma.

Neuspjesi Disneya, poput „The Marvels“, „Haunted Mansion“, „Elemental“, „Wish“, doprinijeli su generalno teškoj godini za ovu medijsku kompaniju, koja uključuje još uvijek neprofitabilnu uslugu strimovanja Disney+ i pad posjete parku Disney World u Floridi. Neuspjehe Disneya pratile su neimpresivne zarade drugih visokobudžetnih filmova poput „The Flash“ i „Shazam: Fury Of The Gods“ iz D.C. Comics.

Dok su neki dobro ocijenjeni filmovi propali na blagajni, drugi su ostvarili snažnu finansijsku dobit uprkos bijesu kritičara i gledalaca. „Five Nights at Freddy’s“ i „Ant-Man and the Wasp: Quintumnia“ bili su među filmovima koji su donijeli veliki novac, ali su razočarali kritičare i gledaoce.