Prada optužena da zarađuje na indijskoj kulturi koristeći dizajn inspiriran tradicionalnim sandalama

BIZNIS Forbes Hrvatska 2. jul 2025. 09:32
featured image

2. jul 2025. 09:32

Slike manekenki koje hodaju pistom u Milanu u onome što je Prada jednostavno opisala kao “ravne kožne sandale” izazvale su val kritika u Indiji i optužbe za kulturno prisvajanje.

Prada je priznala da je dizajn njihovih novih kožnih sandala inspirisan poznatim indijskim Kolhapuri “chappalas” – ručno rađenom obućom poznatom po prepoznatljivom prstenu na prstima – nakon što se suočila s kritikama zbog toga što nije navela porijeklo dizajna, izvještava The Guardian .

„Priznajemo da su sandale inspirisane tradicionalnom indijskom ručno rađenom obućom, sa stoljetnom tradicijom“, rekao je Lorenzo Bertelli , šef korporativne društvene odgovornosti u Pradi, u pismu Privrednoj komori Maharashtre.

Komora je podnijela žalbu u ime hiljada proizvođača sandala Kolhapuri nakon što su se modeli pojavili na pisti Pradine revije u Milanu noseći kožne sandale s otvorenim prstima, gotovo identične uniseks indijskom originalu.

Predsjednik komore, Lalit Gandhi , rekao je da dizajn obuće veoma podsjeća na sandale Kolhapuri – tradicionalne ručno rađene kožne sandale koje je indijska vlada 2019. godine proglasila proizvodom sa geografskom oznakom.

Shutterstock

Prada je otvorena za saradnju s indijskim zanatlijama

Geografska oznaka potvrđuje da proizvod potiče iz određenog područja. Kolhapuri sandale datiraju iz 12. vijeka, iz grada Kolhapura u zapadnoindijskoj državi Maharashtra.

Kontroverza je dio šire debate o tome kako velike globalne modne kuće često prepakuju tradicionalne zanatske vještine u luksuzne proizvode, bez priznavanja ili kompenzacije originalnih majstora.

Dok Kolhapuri sandale u Indiji koštaju oko 10 eura, Pradine verzije se prodaju za oko 700 dolara.

Gandhi je pozvao Pradu da pronađe načine za “saradnju ili obezbjeđivanje pravedne naknade koja bi koristila indijskim zanatlijama”. Bertelli je odgovorio da su sandale još uvijek u “ranim fazama dizajna”, ali da je Prada otvorena za “dijalog i smisleno angažovanje s lokalnim indijskim zanatlijama”.

Nisu bili ‘kul’ u Indiji, ali sada interes raste.

Neki vjeruju da bi sukob mogao imati pozitivan učinak. Dok je prodaja Kolhapuri sandala u Indiji stagnirala posljednjih godina, lokalni dizajneri vjeruju da bi novootkriveni interes mogao izazvati još veći interes, posebno među mlađim potrošačima.

„Do sada nisu smatrani dijelom ‘kul’ ili luksuznog segmenta obuće u Indiji… Ali vjerujem u domino efekat onoga što je Prada uradila“, rekla je Shirin Mann , osnivačica brenda Needledust, poznatog po svojim savremenim verzijama tradicionalne indijske vezene obuće.

Mann je možda u pravu – prema lokalnim medijima, Google Trends bilježi porast pretraživanja za Kolhapuri sandale, a trgovci izvještavaju da je interes značajno porastao od Pradine revije.