Inflacija se stabilizuje, ali mala preduzeća i dalje trpe
Kevin Meehan je vlasnik svog restorana Kali sa sjedištem u Los Angelesu više od 8 godina – ali u posljednje vrijeme, rekao je da se osjeća kao da je morao “da se nosi s udarcima teže nego ikad”.
Meehan, koji je i šef kuhinje u Kali, rekao je da je decembarska praznična sezona bila neočekivano sporija nego što je bila posljednjih godina, nakon čega je uslijedio “zaista čudan januar”, pri čemu je prodaja alkohola izgleda pogođena neimaštinom građana.
On je rekao da je sastavljanje platnih spiskova i plaćanje svih računa od decembra predstavljalo izazov. “To je mnogo velikih čekova koje smo morali da napišemo”, rekao je Meehan.
Dok su zahlađenje inflacije i snažan BDP koji je srušio očekivanja ekonomista razlozi za optimizam u vezi sa američkom ekonomijom, čini se da jedan ključni ekonomski motor još uvijek nestaje: mala preduzeća.
Vlasnici malih preduzeća kažu da se još uvijek bore s efektima mamurluka inflacije i nedostatka radne snage, prema najnovijem mjesečnom istraživanju Nacionalne federacije nezavisnih biznisa, koje je sprovedeno u januaru. A neki ukazuju na slabljenje potrošača kao noviji razlog da se osjećaju manje optimistično.
Ugorožena mala preduzeća
Ovaj spoj faktora je ostavio neke vlasnike preduzeća da se bore i da se prilagode. Meehanov restoran ima Michelinovu zvjezdicu, ali on je rekao da mu čak ni taj elitni status i priznanje nisu pomogli da se osjeća potpuno sigurnim.
„Pomislili biste da bismo, budući da smo 8-godišnji biznis sa tako velikom klijentelom koja je lojalna, bili šansa za stalni rast, ali to uopće nije slučaj“, rekao je Meehan. “Svakog mjeseca gledam našu cijenu robe između rada i hrane i pića. Sve je poraslo i nismo se baš prilagodili.”
‘Ljudi su prestali da troše novac’
Nedavni nacionalni podaci nagovještavaju početak povlačenja potrošnje od strane Amerikanaca. Maloprodaja u SAD pala je za 0,8 posto u januaru, što je znatno ispod očekivanja ekonomista o padu od 0,1 posto, prema FactSet-u.
„Čini se kao da kompanije imaju više izazova prenoseći veće troškove na potrošača“, rekao je Charles Dougherty, viši ekonomista u Wells Fargu. „Mala preduzeća zapravo čine ogromnu većinu poslovnih objekata u ekonomiji Sjedinjenih Država, tako da su na čelu onoga što se dešava u smislu ekonomske aktivnosti.”
Zaista, mala preduzeća pokreću skoro polovinu američke ekonomske aktivnosti, prema Američkoj privrednoj komori.
Pokretanje vlastitog posla često se smatra dijelom američkog sna; mnoge preduzetnike pokreće strast uprkos teškoj ekonomskoj realnosti u posljednjih nekoliko godina.
Sarah Cash je 2021. pokrenula The 12th House, suvenirnicu koja prodaje lokalno ručno rađenu robu u Grand Rapidsu u Michigenu, u čast njihovog pokojnog oca.
Cash je rekao da su svaki dolar koji su zaradili uložili nazad u svoje poslovanje u prve dvije godine. Činilo se da sve ide uzlaznom putanjom, ali onda se nešto promijenilo.
“Posljednjih osam od devet mjeseci bilo je jednostavno užasno”, rekli su. “Ljudi su prestali da troše novac na stvari koje nisu neophodne, a suvenirnice zapravo nisu potrebne.”
“Primijetio sam da ljudi troše manje po transakciji u odnosu na vrijeme kada sam prvi put otvorio”, rekao je Cash.
U posljednjih nekoliko godina, Amerikanci su iskusili neke od najjačih povećanja cijena u posljednjih nekoliko desetljeća. Indeks potrošačkih cijena, mjera cijena koje plaćaju potrošači, dostigao je maksimum od 9,1% u junu 2022. godine i od tada stalno pada.
U januaru su poskupljenja smanjena više nego što se očekivalo, povećavši se za samo 3,1% – bliže cilju Federalnih rezervi za inflaciju od 2%.
Ali čak i dok se inflacija smanjuje, Cash, koji u aprilu organizuje akciju prikupljanja novca za svoje poslovanje, rekao je da se i dalje bore za opstanak.
“Ako ovo prikupljanje sredstava ne prođe dobro, vjerovatno neću raditi u maju”, rekli su.
Sunčani dani pred nama?
Dougherty je rekao da mala preduzeća mogu kasniti da osjete efekat ublažavanja inflacije, ali kada preduzeća dožive dugotrajnije stabilne cijene, to bi moglo pomoći da se njihov sentiment promijeni.
Nedavno istraživanje klijenata malih preduzeća American Express-a pokazalo je da neki vlasnici malih preduzeća vide snagu u 2024. Polovina od 557 anketiranih malih preduzeća u SAD izjavila je da planira da raste ili proširi svoje poslovanje u narednoj godini.
Meehan je rekao da se nada preokretu ove godine. Uprkos sporom januaru, sedmica Dana zaljubljenih bila je “razbijačka banda”.
“Nemam izbora osim da budem optimista. Samo treba da se borim jače”, rekao je. “Sav novac koji zaradimo, samo ću ga vratiti u teglu za kolačiće.”
Tekst objavljen na CNN