Kineski sajtovi za online trgovinu dnevno isporuče 88 aviona robe širom svijeta

Aktuelnosti Forbes 27. maj 2024. 22:22
featured image

27. maj 2024. 22:22

Kineski sajtovi za online trgovinu svakodnevno isporučuju 88 teretnih aviona tipa Boing 777 širom svijeta. Velika količina pošiljki dovela je do naglog rasta cijena avionskog teretnog prevoza, ali su, za sada, dvije kompanije bile spremne da subvencioniraju brzu dostavu zbog globalnog širenja.

Prije devet mjeseci Niall van de Wouw koji prati avionske pošiljke širom svijeta za kompaniju za logističku analitiku Xeneta nikada nije čuo za Temu (platforma za online trgovinu).

Potražnja enormna, podignte cijene aviodostave

Naizgled preko noći, kineski sajt za online trgovinu Temu i njegov brzorastući konkurent Shein, postali su toliko popularni među američkim potrošačima da su podigli cijene za brzu avionsku dostavu iz Kine, stvarajući krizu u teretnom saobraćaju koja mijenja globalne trgovačke rute za avioindustriju. Teretna industrija se trenutno bori da opstane.

„Prošle godine to niko nije očekivao“, rekao je za Forbes de Vauv, glavni službenik za vazdušni saobraćaj.

„Njihove količine bi mogle da budu iste veličine kao i najveći špediter u svijetu. Njihovi obimi su nevjerovatni“.

U to vrijeme, kompanija je imala samo godinu i po. „Ovo je vrlo neobično“, rekao je. „Ne mogu da se sjetim ni jedne kompanije koja je imala toliku potražnju za robom. To je zastrašujući dio eksponencijalnog rasta“.

Temu uglavnom prodaje odjeću i kućne potrepštine, a Shein koji je izgradio svoj brend na brzoj modi, sada se proširio i na prodaju kućne tehnike, gedžeta i kuhinjskih alata.

Foto: Shutterstock

Drugačiji su od ostalih trgovaca zato što prodaju proizvode koje direktno prave manje poznate kineske kompanije, umjesto da prodaju američke brendove koji se proizvode u inostranstvu. Niska cijena dolazi od odluke da robu šalju direktno od tih proizvođača, umjesto da rade sa poznatim američkim brendovima koji nameću veće troškove, cijene i kvalitet.

Pomenute kineske kompanije su postale toliko poznate da je emisija „Uživo subotom uveče“ u posljednjoj sezoni 18. maja ismijavala izmišljenu kompaniju pod nazivom „Xiemu“.

Međutim, da bi isporučili proizvode kupcima u razumnom vremenskom roku, obje kompanije se u velikoj mjeri oslanjaju na avionski saobraćaj. Prema istraživanju Cargo Facts Consultinga iz februara, Temu i Shein zajedno šalju oko 9.000 tona tereta širom svijeta svakog dana, što je otprilike jednako 88 teretnih aviona tipa Boing 777 napunjenih do vrha (razmjera je uporediva sa Amazonovom flotom Prime Air, koja ima 86 aviona u upotrebi, prema Planespotters-u).

To je podiglo cijene do gotovo neviđenog nivoa. Prema najnovijim podacima kompanije Kseneta, „prosječna stopa“ za prevoz tereta u maju iz Kine u SAD sada iznosi oko 4,75 dolara po kilogramu, što je najviše od kraja prošle godine i suprotstavlja se tipično velikoj potražnji uoči praznične sezone. To je više nego duplo u odnosu na isti period 2019. godine, kada je cijena bila 2,32 dolara po kilogramu.

Velika TV reklamna ofanziva

Cijene su još niže od nedavnog vrhunca iz 2020. i 2021. godine, kada su dostigle čak 10 do 12 dolara po kilogramu. To je bila posljedica pandemije koja je stvorila nestašice u lancu isporuke i snabdijevanja širom svijeta. Sada, analitičari kažu da je rast uglavnom rezultat samo dvije kompanije: Temu i Shein.

Regionalno gledano, Korean Air je početkom ovog mjeseca saopćio da je ostvario 2,8 milijardi dolara prihoda tokom prvog kvartala 2024. godine, navodeći da je „potražnja za robom snažna“. To je 20 procenata više u odnosu na prethodnu godinu. Avio kompanija je dodala da će tokom drugog kvartala iskoristiti rastuću potražnju za online trgovinom iz Kine, jačanjem partnerskih odnosa sa klijentima i alokacijom kapaciteta na ključnim rutama“.

„Shein i Temu imaju stalnu žeđ za avionskim transportom, što je neuporedivo sa bilo čim što smo ranije vidjeli“, napisala je analitičarka avionskog transporta Kseneta Wenwen Zhang za Forbes.

Ovaj bum je čak utjecao na globalnu rutu brodova. Temu je, prema izvještaju tajvanske brodarske kompanije Dimerco, započeo nove pomorske i vazdušne rute preko Tajvana, Japana i Koreje ka SAD-u, „mijenjajući tradicionalne trgovinske obrasce“.

Kao posljedica toga, cijene tereta sa ovih alternativnih ruta sada premašuju one iz kontinentalne Kine, što je neuobičajena pojava.

Prošlog ponedjeljka, kineska vlada je trubila o novoj vazdušnoj liniji između južnog kineskog grada Žengžua i Dalasa i Atlante, koji „uglavnom služe za pošiljke prekogranične online trgovine“.

Slanje tereta vazdužnom linijom uvijek je znatno brže i skuplje u poređenju sa slanjem brodom, koji može da nosi mnogo veći obim robe, ali znatno sporije. Većina svjetske robe, mjerena po obimu, šalje se brodom, pri čemu se obično samo roba, koja zahtijeva brzu dostavu i visoku vrijednost, stavlja u avione.

Tu je i ekološki trošak. Prema Freightosu, tržištu za online rezervaciju, teretni brodovi proizvode otprilike 10 do 40 grama ugljen-dioksida prema mjerenju metrički ton-kilometar, što je daleko manje u poređenju sa avionskim transportom, koji emituje oko 500 grama ugljen-dioksida po metričkom ton-kilometru.

Za sada, Shein i Temu pružaju besplatnu dostavu za narudžbe preko određene veličine, naizgled voljni da apsorbuju veće troškove kao prečicu za ubrzani rast u SAD-u.

„Temu i Shein se oslanjaju na avionski transport jer je njihov poslovni model ultra-brza moda i moraju odmah da izbace sve ove proizvode“, rekao je Guillermo Ochovo, direktor Kargo Fekts konsaltinga za Forbes. „Trenutno nemaju drugu mogućnost osim da se oslone na avione“.

To bi moglo da se promijeni na srednji ili duži rok jer kompanije traže načine da smanje troškove sada kada su već (obje) uspostavile platforme za online trgovinu. Trenutno im nedostaje pomorski i kopneni logistički mrežni sistem koji je uporediv sa Amazonom ili Walmartom, ali obje kompanije su počele da proširuju prisustvo u SAD-u i Meksiku.

Shein sada ima dva distributivna centra u Indijani i Kaliforniji, a Temu je nedavno počeo da sarađuje sa kineskim prodavcima koji već posluju u SAD-u.

Visoki troškovi avionskog transporta dolaze dijelom od uglavnom praznih aviona koji moraju da se vrate nazad iz SAD-a u Kinu: slanje u tom pravcu košta možda petinu cijene slanja iz Kine u SAD, rekao je Van de Vauv.

„Dobijete pun avion za SAD i prazan let na putu nazad“, rekao je, koristeći izraz iz avioindustrije za avion koji je skoro prazan ili potpuno prazan.

„Put nazad postaje krvava borba“.

Ni Shein ni Temu nisu odgovorili na Forbesov zahtjev za komentar.

Foto: Shutterstock

Velika TV reklamna ofanziva u SAD-u podstakla je rast Temua, uključujući reklame tokom Super Bowla 2023. i 2024. godine koje su Amerikance ohrabrile da „kupuju kao milijarderi“. Novi podaci iz ankete YouGova koji su objavljeni prošlog mjeseca pokazuju da je gotovo svaki Amerikanac koji je učestvovao u anketi čuo za kompaniju Temu.

Njegova matična kompanija PDD Holdings, koja takođe posjeduje ogromnu online sestrinsku trgovinu pod nazivom Pinduoduo koja posluje samo u Kini, vrijedi više od 167 milijardi dolara. PDD Holdings je tehnički baziran na Kajmanskim ostrvima. Prema najnovijem godišnjem izvještaju, kompanija ima preko 17.000 zaposlenih širom svijeta, od kojih većina vjerovatno radi u Kini.

Prošlog mjeseca, PDD Holdings je objavio rekordnu godišnju dobit od preko 8,4 milijarde dolara u 2023. godini, što uključuje oko pet milijardi dolara neto dobiti pripisane „ostalim podružnicama PDD Holdingsa“, grupi kojoj pripada i Temu.

To je skoro dvostruko više nego 3,4 milijarde dolara profita koji je donio kineski ogranak kompanije.

Prema CNBC-u, Shein se procjenjuje na 66 milijardi dolara, brzo se približava teritoriji američkih modnih brendova poput Gap-a i Macy’sa.

Ova privatna kompanija takođe je nevjerovatno brzo rasla, sa procijenjenih 2,5 milijardi dolara prihoda u 2019. godini na oko 48 milijardi dolara ove godine, prema ECDB-u, nemačkoj firmi za analizu e-trgovine.

Oba ova preduzeća, koja će vjerovatno premašiti prihode od 90 milijardi dolara ove godine, mogla bi da imaju rekordnu sezonu — i prevoznici već izražavaju zabrinutost.

„Činjenica da već sada razgovaramo o ovakvom tržištu mnoge navodi da razmišljaju o tome koliko će izazovna biti sezona vrhunca, četvrti kvartal“, rekao je Brian Bourke, glavni komercijalni direktor u SEKO logisticsu, za Forbes.

„Ako je situacija sada ovakva, a tek je maj, zamislite kako će biti u septembru, oktobru, novembru i decembru“, kazao je.

Autor: Cyrus Farivar, novinar Forbes

You’re Buying So Much From Temu And Shein The Air Cargo Industry Can’t Keep Up