Disneyeva publika stari i zato ulaže u Epic i Fortnite: Igrice su postale previše popularne
Vrući ulazak medijskog giganta u carstvo Fortnitea mogao bi da promijeni pravila igre za metaverzum, filmove i tematske parkove. Ipak je to dio svijeta intelektualne svojine.
Nakon što se vratio na poziciju generalnog direktora Disneya krajem 2022. godine, Bob Iger je održao sastanak sa dvojicom najviših rukovodilaca kako bi razgovarali o video igrama.
To je sektor koji je kompanija uglavnom izbjegavala od 2016. godine, kada je ugasila diviziju Disneyevih interaktivni studiji koja je u jednom trenutku gubila oko 200 miliona dolara godišnje.
Ali, Igerovi pomoćnici došli su naoružani demografskim podacima i drugim statističkim trendovima koji pokazuju da je igranje igara postalo previše popularno da bi se ignorisalo.
„Kada sam video generaciju Z i generaciju Alfa, pa čak i milenijalce, i shvatio koliko vremena provode zureći u ekrane jer igraju video-igrice, to mi je bilo zapanjujuće, jednako onome što troše na TV i filmove“, rekao je Iger na sastanku 7. februara.
„I zaključak do kojeg sam došao bio je da moramo biti tamo, i moramo biti tamo što je prije moguće, na veoma ubjedljiv način”.
Istog dana, Disney je najavio svoj veliki potez — kompanija će uložiti 1,5 milijardi dolara u Fortnite programera Epic Games u zamjenu za mali udio u kapitalu firme i obećanje izgradnje digitalnih svjetova zasnovanih na intelektualnoj svojini kompanije.
Uslovi ugovora nisu objavljeni
Uslovi ugovora nisu objavljeni, ali prenosi se da je procjena Epica pala na 22,5 milijardi dolara, što je znatno manje u odnosu na vrhunac od 31,5 milijardi dolara početkom 2022.
Nakon objave, koja je bila u kombinaciji sa vijestima o novom sportskom televizijskom poduhvatu uključujući ESPN, Fox i Worner Bros, Disneyeve akcije su porasle za 11 posto.
„Oni su kraljevi pasivne zabave i veoma su dobri u tome, ali su bili manje uspješni sa interaktivnim sadržajem,“ kaže Jason Chapman, osnivač i izvršni partner investicione kompanije za igre na sreću Konvoy Ventures.
„Ovi svjetovi, ako se urade uspješno, mogli bi da proizvedu mnogo više višekratne zabave i načina angažovanja i monetizacije od filma. Tako da mislim da je to vjerovatno zaista dobra investicija za Disney, koji očajnički mora da shvati ovo jer njegova publika stari”.
Relevantnost Fortnitea, igre u stilu kraljevske borbe koja ima 70 miliona aktivnih korisnika mjesečno, posljednjih godina je narušena saradnjom sa vlasnicima intelektualne svojine širom pop kulture.
Igrači mogu da kreiraju likove u igrici od sportskih zvijezda, repera i izmišljenih likova, uključujući Disnyjev Marvel i Star Wars. To licenciranje će se vjerovatno nastaviti i moglo bi da se ispostavi da će cijeli Disneyjev svijet krenuti u drugom pravcu, ka Fortnite bioskopskom univerzumu ili TV seriji.
Novo partnerstvo, međutim, sugeriše mnogo više od razmjene intelektualne svojine. Izvršni direktor Epik gejmsa Tim Sweeney, čija je vrijednost procenjena na 4,1 milijardu dolara, rekao je u saopštenju da je plan da se „izgradi postojan, otvoren i operativan ekosistem koji će spojiti Disney i Fortnite zajednice”.
Dok je Iger u javnosti strateški izbegavao popularnu reč „metaverzum“, njegova vizija „novog postojanog univerzuma“, u kome ljudi mogu da se „igraju, gledaju, kupuju i angažuju“, zvuči poznato.
Njegov cilj da izgradi „gigantski Disney sijvet a la Fortnite koji bi mogao da živi pored Fortnitea i da bude potpuno povezan s njim“ je primamljiv san, ali još nije tehnološki izvodljiv.
Kratkoročno opipljiviji rezultat je nešto slično Lego Fortnite, iskustvu koje je Epic objavio na Fortnite kreativnom tržištu u saradnji sa Lego grupom, čija je matična kompanija Kirkbi uložila milijardu dolara u Epic u aprilu 2022.
Lego „mapa“, kako Epic naziva nove verzije igara, bila je veliki hit kada je objavljena u decembru, sa više od 2,4 miliona igrača.
Međutim, pokazalo se da je održavanje velikog broja igrača daleko teže na platformi, gdje se popularnost mijenja brzo kao i trend na Tiktoku.
Mjesec nakon objavljivanja, Lego Fortniteje u prosjeku imao oko 100.000 igrača. Ove nedjelje, otprilike dva mjeseca nakon lansiranja, taj prosjek je bliži 40.000, i dalje među 10 najpopularnijih igara na servisu, ali samo djelić onoga što Fortnitevi osnovni batlle royal modovi postižu u bilo kom trenutku.
Saradnja dvije kompanije
Umjesto da razvijaju digitalni Diseny svijet, dvije kompanije bi mogle da sarađuju na višestrukim mapama igara za neke od Disneyevih prepoznatljivih likova.
Mogao bi, na primjer, da napravi mapu „Pirati sa Kariba“, mapu „Priče o igračkama“ i tako dalje, međusobno povezane samo u smislu da svaku mogu da izaberu igrači iz zajedničkog Fortnitea menija.
Ali, izgradnja svakog od ovih projekata je vrlo složena i zahtijevala bi dodatna ulaganja od Disneyja do Epica i takođe, vjerovatno, drugih programera trećih strana.
Na kraju krajeva, za razvoj jedne igre može biti potrebno mnogo mjeseci. Lego Fortnite, na primjer, lansiran je više od godinu i po nakon objave Kirkbijeve investicije.
Čepmen kaže da je malo vjerovatno da bi bilo kakvo Disneyjevo iskustvo na Fortniteu moglo biti objavljeno prije sredine 2025. godine, a s obzirom na to koliko su još u nastajanju alati za monetizaciju u igri, predviđa da će proći godine prije nego što kompanija vidi bilo kakav značajan povrat ulaganja.
U međuvremenu, ogromno ulaganje novca omogućava Epicu da nastavi da juri svoje metaverzalne snove. Kompanija je u septembru otpustila više od 800 zaposlenih dok je Fortniete, koji čini ogromnu većinu Epicovih procijenjenih šest milijardi dolara prihoda, preoblikovala jednu video igru na sveobuhvatni ekosistem sa hiljadu igara.
Epic trenutno nudi milionima korisnika pristup pojednostavljenoj verziji svog profesionalnog softvera za razvoj igara, Unreal Engine, i distribuira mali deo svog prihoda svima koji rade sa njim.
Cilj je da se obezbijedi da se sljedeći hit veličine Fortnitea dogodi na njegovoj platformi, bez obzira da li ga je dizajnirao Epic, svakodnevni igrači ili sada Disney.
Naša krajnja ambicija ostaje ista, a to je da izgradimo digitalni ekosistem koji je skaliran metaverzumom“, rekao je Sax Persson, izvršni potpredsjednik Epicovog Fortnite ekosistema, za Forbes u novembru. „A Fortnite je logično mjesto za početak, ali treba ga dograditi. On će postati mnogo, mnogo veći“.
Izazov koji Fortnite još nije riješio je kako da odbaci svoju reputaciju „pucačke bitke“. Mape kao što su Lego Fortnite ili Rocket Racing, još jedna saradnja zasnovana na intelektualnoj svojini, koja je debitovala u velikom broju u decembru da bi se ovog mjeseca našla na ispod 20.000 igrača, dokazuje stalnu poteškoću u održavanju različitih žanrova, posebno onih bez oružja.
Epicov krajnji uspjeh u ovoj metaverzalnoj trci u naoružanju sa drugim platformama kao što su Roblox i Minecraft može zavisiti od toga da li Disneyjeva postava voljenih likova i miliona fanova širom svijeta može da razbije svoj uvreženi kalup.
„Epic je kao kompanija previše izložen riziku za Fortnite“, kaže Jason Champman. „To je samo jedna igra, a ima tako malo igara koje traju tako dugo… Mislim da su uplašeni, trebalo bi da se plaše, jer današnji osmogodišnjaci neće smatrati Fortnitezanimljivim za šest godina. Ovo je najbolja opcija koju Epic ima da umanji rizik svoje trenutne ponude, i to može da uradi sa grupom koja je dominirala u posjedovanju intelektualne svojine u prošlom vijeku“.
Mett Craig, Forbes
Why Disney’s $1.5 Billion Stake In Epic Games Is A Smart Play