NASA-ini astronauti izgubili torbu s alatom, a mi je sada vidimo sa Zemlje

NAUKA Forbes 20. nov 2023. 16:11

20. nov 2023. 16:11

Mary Whitfill Roeloffs, novinarka FORBES-a

Dvoje astronauta koji rade na Međunarodnoj svemirskoj stanici slučajno su izgubili torbu s alatom koja sada lebdi 400 kilometara iznad Zemlje i koja se može vidjeti pomoću dvogleda, doprinoseći količini svemirskog otpada – uključujući i neke neobičnosti – za koje stručnjaci upozoravaju da bi moglo otežati rad u Zemljinoj orbiti ili uzrokovati pad predmeta na Zemlju.

Astronauti Jasmin Moghbeli i Loral O’Hara bili su u svojoj prvoj šetnji svemirom van Međunarodne svemirske stanice kako bi obavili rutinsko održavanje 1. novembra kada je torba s alatom “nenamjerno izgubljena”, navodi se na blogu NASA-e.

Astronauti su mogli da vide torbu na nadzornim kamerama stanice i utvrde da nije vjerovatno da će se sudariti sa ISS-om prije nego što se spusti u Zemljinu orbitu i raspadne u atmosferi, što će se vjerovatno dogoditi nekada u martu 2024. godine.

Izvor: YouTube/NASA live

Torba sa alatom se zvanično prati kao novi orbitalni objekat, a prate je američke svemirske snage Space Force. Lokacija torbe je dostupna javnosti u realnom vremenu – i vidljiva je sa Zemlje.

Oni koji prate izgubljeni predmet mogu pratiti njegovo putovanje i saznati kada će proći u blizini njihove lokacije – na zvjezdanoj vizualnoj magnitudi od šest, torba je malo tamnija od planete Urana i vidljiva je dvogledom.

Torba s alatom izgubljena je tokom skoro sedmosatne šetnje svemirom koja je uključivala rutinske kontrole poput zamjene ležaja na solarnom nizu stanice i podešavanja kabla koji ometa eksternu kameru, saopćila je NASA.

Ovo nije prvi put da su ljudi nešto izgubili u svemiru. Godine 2006. NASA-in astronaut je slučajno ispustio lopaticu koju je koristio za rad na bočnoj strani space shuttlea Discovery, a ona je ušla u atmosferu oko četiri mjeseca kasnije.

Torba težine oko osam kilograma u kojoj je bio štit od krhotina dug metar i po izgubljena je tokom svemirske šetnje 2017. Torbu s alatom vrijednu 100.000 dolara izgubio je astronaut koji je obavljao popravke na Međunarodnoj svemirskoj stanici 2008.

Nekoliko mjeseci kasnije, torba je pala prema Zemlji i sagorila pri ulasku u atmosferu. Rukavica je izgubljena tokom svemirske šetnje 1965., a vijak, opruga i podloška slučajno su izgubljeni 2006. godine.

Istraživači UN-a su rekli da bi sve veća količina smeća u svemiru u blizini Zemlje mogla otežati ljudima rad u orbiti planete, jer sateliti i svemirske stanice poput ISS-a rizikuju da budu pogođeni krhotinama. Istraživači su upozorili da čak i mala količina svemirskog otpada može dovesti u opasnost da ošteti satelite koji omogućavaju rad sistema poput GPS-a, komunikacije i praćenja vremena – i ispuniti Zemljinu orbitu s toliko smeća da postane nemoguće raditi.

Drugi predmeti – poput nekontrolisanih dijelova raketa – mogli bi se na kraju vratiti na Zemlju. U radu objavljenom prošle godine u Nature Astronomy navodi se da postoji 10% šanse da se nekontrolisani dijelovi rakete vrate na Zemlju i izazovu jednu ili više žrtava u narednoj deceniji.