Koja generacija dolazi nakon generacije Z
Generacija Z ili popularni zoomeri, rođena u periodu od 1996. – 2012. godine polako preuzima dominaciju od milenijalsa, i postaje najbrojnija radna snaga na globalnom nivou, koja će u ovoj dekadi u svojim rukama imati najjaču potrošačku moć. Riječ je o generaciji koja je pionir digitalnog doba. Dok su milenijalsi, koji su se na polovini svog života susreli sa digitalizacijom, mogli kombinirati “starinski” način života sa modernim trendovima, generacija Z ne zna naprimjer za Jugoplastikine plastične sandale u kojima je svako dijete odraslo, niti naprimjer znaju za kasetofon (možda neki rijetki pojedinci). Generacija Z je prva generacija koja je rođena u potpuno digitalnom dobu. Za njih pametni telefon i društvene mreže nisu nešto što će doći sutra već su stil života koji se podrazumijeva.
Potpuno digitalizirana generacija
Prema podacima Agencije za statistiku BiH od 1996. do 2012. godine u našoj zemlji je rođeno 634.821 ljudi, svi oni pripadaju generaciji Z.
I dok su milenijalsi ili generacija Y, rođeni između 1981. i 1996. godine, na svojoj koži osjetili mnoge globalne promjene, od čega i ekonomske krize, generacija Z nije bila u tim cipelama, te su orjentirani na pronalazak svog posla iz snova. Dok njima internet služi kao sredstvo za učenje, milenijalsima je on informativni kanal.
Također, istraživanja pokazuju da generacija Z preferira neovisno radno okruženje, to jeste da jednog dana ima svoju firmu, milenijalsi, vjerovatno svjesni svih političkih i ekonomskih kretanja, radije će izabrati rad u velikim i sigurnim kompanijama nego neizvjesnost privatnog biznisa.
Ova, prva, u potpunosti digitalizirana generacija, čiji idoli nisu na TV ekranima već internetu, prema raznim istraživanjima je i najveći krivac za velike fluktuacije u kompanijama. Njima plata nije glavni i jedini razlog za prihvatanje i obavljanje nekog posla.
„Zaposlenici generacije Z imaju velika očekivanja i za svoje poslodavce i za sebe“, kaže za Forbes BiH Blanka Lasić, konsultant organizacijskog razvoja.
„Ono što bi zaposlenicima ove generacije, govori ona, moglo nedostajati na radnom mjestu, a što dovodi do pada zadovoljstva i angažmana jeste:
- Jasan i brži put karijere
- Brižno i inspirativno vodstvo
- Predanost društvenoj odgovornosti i pravdi.
„Na poslodavcima je da upoznaju najnoviju generaciju tamo gdje jesu, nudeći strpljenje, podršku i mentorstvo. Uostalom, ovi mladi zaposlenici predstavljaju budućnost rada“, ističe ona.
Kako je u prošlosti jedna generacija zamjenjivala drugu: „Baby Boomers“, osobe rođene između 1946. i 1962. godine, nakon njih dolazi generacija X, potom generacija Y, poznatija kao milenijalci, rođena između 1981. i 1996. godine, i naposljetku generacija Z, pitanje koje se postavlja je: koja generacija dolazi nakon generacije Z?
Posljednja generacija ljudi na zemlji
Riječ je o generaciji Alfa, rođenoj od prve polovine 2010-ih do sredine 2020-ih. Generaciju Alfa sigurno ne bi mogli najbolje razumjeti Baby Boomersi, koji možda nisu mogli ni zamisliti sve promjene kroz koje će neminovno, pokazuju to sva istraživanja, proći ova najmlađa generacija na svijetu. Alfa predstavlja potomke dvije prethodne generacije (Y i Z), i doživjet će 22 vijek. Sve ono u vezi čega današnji čovjek strahuje, kao što su naprimjer klimatske promjene, ishrana, razne bolesti, bit će njihova svakodnevnica i nešto s čim će se morati nositi. Za njih se također kaže, da će uz pomoć tehnologije moći zamisliti i krojiti svijet po svojoj mjeri.
Prema istraživanju Wunderman Thompson Grupe, generaciju Alfa karakterišu snažne vrijednosti, koje određuju šta će i od koga kupovati. Raduje ih sticanje vlastite kupovne moći i već planiraju svoje buduće kupovine. 82 posto procenata ispitanika sa nestrpljenjem čeka svoju finansijsku nezavisnost, kako bi kupovali bez odobrenja svojih roditelja. Nadalje se navodi da digitalno okruženje ipak nije dominatan prostor u kojem provode vrijeme, te i dalje postoji potreba da uživaju u aktivnostima vani.
Iako su im gedžeti koje koriste bitni, porodica i prijatelji su daleko važniji generaciji Alfa.
Njihove vrijednosti se odražavaju i na etiku kompanija od kojih žele da kupuju. Dvije trećine ove generacije želi da kupuje od kompanija koje se trude da naprave pozitivnu promjenu u svijetu.
I ova generacija će biti zamijenjena, i prema Stephenu Hawkingu, engleskom teorijskom fizičaru i kozmologu, naslijedit će ih generacija Omega, za koju je iznio crne slutnje da će najvjerovatnije biti posljednja generacija ljudi na zemlji. Njihov način života i vrijednosti koje će slijediti ne možemo još uvijek da zamislimo.