Od učionice do biznisa, Velida Begović za Forbes BiH: Zašto je mlade važno naučiti poduzetništvu i finansijskoj pismenosti
Bosanskohercegovačka poslovna zajednica često je u fokusu i o njoj znamo uglavnom sve, no, koliko zapravo činimo za mlade? U kojoj mjeri učenici dobijaju priliku da se upoznaju s poduzetništvom i razviju poslovne ideje, da bi sutra oni kreirali ekonomske prilike u BiH. Koliko obrazovni sistem u BiH podržava razvoj poduzetničkog duha među mladima, kao i da li predmet finansijska pismenost treba uvesti u rane razrede, čak i na osnovnoškolskom nivou – sve su ovo pitanja o kojima smo razgovarali sa profesoricom u Srednjoj poslovnoj školi u Sarajevu Velidom Begović.
Kada je riječ o poslovnim vještinama kojima ona kao edukator u svojoj školi nastoji naučiti učenike, za Forbes BiH naglašava da škola radi na razvijanju poduzetničke kompetencije, ne samo kroz predmet poduzetništva, nego i kroz druge predmete, uključujući i opće.
Poduzetnički klub
„Želimo ih naučiti da razmišljaju poduzetnički, da stiču samopouzdanje, kreiraju ideje i traže načine kako da ih realizuju, čak i za vrijeme škole“, kaže Begović.
Osim časova redovne nastave iz poduzetništva, učenici imaju i poduzetnički klub Srednje poslovne škole kroz koji se organiziraju radionce iz poduzetništva. Njihova tri startupa su ovog mjeseca predstavljena na trećem Sajmu mladih poduzetnika Kantona Sarajevo (KS), gdje su imali priliku sa svojim radom upoznati i pomoćnika ministra privrede.
„Često nam dolaze gosti, predavači, poduzetnici iz različitih oblasti. Organizujemo posjete kompanijama i prezentacije njihovog biznisa kako bismo inspirisali učenike da se što prije uključe u poslovni svijet i tako ostanu ovdje.“
Predmet poduzetništva postoji osim u ovoj privatnoj školi, također i u državnoj. Na časovima, pojašnjava naša sagovornica, nastoji se učenike educirati i podstaknuti da pokažu svoje poslovne ideje i istražuju tržište.
Učenici kreiraju svoj čas
„Nema puno priče, učenicima se da projektni zadatak, smjernice i mi smo tu kao moderatori da im pomognemo, odgovorimo na pitanja, a oni su ti koji kreiraju svoj čas, svoje ideje, marketing planove, biznis plan, istražuju tržišta…“, kaže Begović i odgovara na pitanje koliko obrazovni sistem u BiH kroz svoje programe i predmete razvija poduzetnički duh kod mladih generacija.
„Potrebna je reforma, uvođenje novih predmeta, da bi stekli kompetencije iz poduzetništva, ali i drugih kompetencija, koje su date smjernicama EU za cijeloživotno učenje. Osim same nastave, treba se povezati sa poslovnom zajednicom, sa biznisima. Nekako, biznisi i škole djeluju kao odvojena ostrva. Ne komuniciraju do onog momenta kada učenik maturira ili diplomira, ako govorimo o fakultetu, ali ta saradnja treba početi od osnovne škole. Zato organizujemo i posjete obrtnika, poduzetnika, posebno devetim razredima, koji pričaju na časovima o svojim idejama kako bi inspirisali učenike da grade i razvijaju vještine i da uče o poduzetništvu. Ta veza mora biti sistemska i jača od dosadašnje koja je na inicijativu nastavnika ili škola. Sada moramo preći na uspostavljanje sistemske veze za povezivanje škola i biznisa“, pojašnjava Begović.
U posljednje vrijeme sve glasnije se može čuti kako je neophodno početi razmišljati i uvoditi predmet finansijske pismenosti, ne samo na fakultetima i u srednjim školama, već i u završnim razredima osnovne škole. Ako su učenici vješti u korištenju tehnologija i društvenih mreža, logično je da ih se educira i o finansijskim tokovima koji će oblikovati njihov život sutra.
U okviru finansijske edukacije, Centralna banka BiH u srednjim školama sprovodi projekat “Edukuj edukatora” s ciljem edukacije učenika o upravljanju ličnim finansijama, te o bankarskim uslugama i proizvodima.
Edukacije iz finansijske pismenosti
„Troje mojih učenika su prošli tu obuku i sada oni u okviru škole i osnovne i srednje, drže edukacije iz finansijske pismenosti. Zaista uspješno. I u tom smjeru trebamo ići jer učenici te teme približe svojim vršnjacima bolje, i neke teme mlađi učenici uče bolje od starijih učenika nego od nas, nastavnika“, govori Begović.
U vremenu nesigurnog tržišta rada i političko-ekonomskog konteksta u kojem se živi danas, izazov je motivirati učenika. Neophodno je u cijeli proces uključiti i roditelje i širu zajednicu, govori naša sagovornica.
“Negativni narativi na društvenim mrežama i u medijima – ovdje nema perspektive, ovdje je sve teško, ovdje je komplikovano, nemoguće…, stvarno utječe na njihovu motivaciju i teško im je objasniti da to nije tako. I zato oni razmišljaju o odlasku vani. Jedan od načina da ih zadržimo je da ih motiviramo, a moj način da ih motivišem je da dovedem uspješne poduzetnike i poduzetnice na nastavu koji će im približiti da su oni uprkos tome uspjeli i da imaju prilike i mogućnosti, uspjeh je moguć, samo moraju da vjeruju u sebe i najvažnije, da misle da oni to mogu“, zaključuje Begović.