Jasmin Alić, bosanski digitalni mogul za FORBES BiH: Kod kuće niko pojma nema šta radim
“Zdravo, ja sam Jasmin. Imam 31 godinu i prije svega sam tata.” – počinje Jasminova objava na LinkedIn-u na kojoj ga sada prati preko 140,000 ljudi.
“Većina vas me poznaje kao Jaya, copywritera.
LinkedIn tip sa super primjenjivim savjetima.
U svojoj zemlji sam uglavnom poznat kao profesor.
Ali kod kuće… niko nema pojma šta ja radim.
Ja sam tata koji je “UKLJUČENO” 24/7. Borbe jastuka uključene.
Tata koji kuha. Čisti. I donosi igračke za automobile.” – dio je objave koju je podijelio sa svojom globalnom LinkedIn porodicom.
LinkedIn je jedina društvena mreža koja poslovnim ljudima omogućuje da imaju javno, online prisustvo kako bi se istakli na prepunom tržištu rada. Također omogućava poslodavcima, biznismenima, kompanijama i javnim ličnostima da se povežu sa drugim profesionalcima u svojim industrijskim branšama i potencijalno otvore nove mogućnosti za posao ili saradnju.
Jasmin danas pomaže hiljadama ljudi da kreiraju život kakav žele. S nama je podijelio svoje znanje, govorio nam o svojim počecima i odao nam nekoliko tajni za uspjeh. U nastavku vam donosimo najbolje savjete Jasmina Alića kada je u pitanju online prisustvo i na koji način se gradi globalna mreža u poslovnom svijetu.
Upwork vs predavanje
Još na fakultetu sam počeo da pišem članke i prevodim tekstove. Kada sam diplomirao, imao sam izbor raditi kao profesor engleskog jezika ili ići u svijet online zarade. U državi poput Bosne i Hercegovine, “siguran posao” je bila puno primamljivija ponuda. Radio sam kao profesor i u osnovnim i srednjim školama u BiH, a isto tako sam radio i u Saudijskoj Arabiji, gdje sam osvojio i priznanja za svoj rad u edukaciji.
Nakon nekoliko godina, uočio sam da mogu dosta toga uraditi u polju freelance copywritinga. Pisanje mi je uvijek išlo od ruke, a marketing me uvijek interesovao. Upwork je platforma na kojoj sam pronašao svoje novo “ja” i tu sam spojio ova dva svijeta. Moj prvi freelance klijent me je plaćao 8 dolara po satu.
Danas su te cifre mnogostruko više. Pisanje jedne web stranice košta od 2 do 10 hiljada dolara. Pisanje 1 reklame za Facebook ili Instagram je nekoliko stotina, a ukoliko nudite premium konsultacije ili radionice za klijente, vi određujete cijenu. Međutim, trebalo je dosta godina učenja i iskustva da dođem na neki nivo gdje sam mogu diktirati cijenu, neovisno od tržišta.
Skromni počeci
Iako nisam imao nikakvog iskustva u marketingu, nisam puno čekao da “ubodem” svoj prvi freelance posao. S druge strane, nije bio ni najplaćeniji posao na svijetu. Pisao sam kratke članke od 250 riječi o marketingu i digitalnoj transformaciji.
U prvih nekoliko mjeseci freelancinga sam zaradio jedva 300 dolara. Poslije toga sam nailazio na klijente koji su trebali malo ozbiljnije stvari poput web stranica, Facebook reklama, ili malo dužih članaka. Tu sam već počeo da naplaćujem više i mogao sam da zaradim oko 1000 dolara mjesečno.
Ali uvijek sam se pitao, “šta je sljedeće?”
Od copywritera do strategiste za brend
Sjećam se da sam sa svakim novim klijentom učio nešto novo, te sam danonoćno guglao “kako napisati” tu neku novu stvar. Iskreno, to je bila i najveća prekretnica u mojoj freelance karijeri. Učenje. Nakog izvjesnog vremena, naišao sam na gospodina po imenu Chris Do i njegov The Future kanal na YouTube-u. Tu sam naučio da ustvari imam idealno iskustvo za brand stratega.
Biti pisac ili copywriter je jedna stvar. Biti strateg i razumjeti tačnu svrhu svake riječi, njihovo mjesto u prodajnom ciklusu, te možete vi da budete taj koji klijenta podučava o određenim stvarima. Nista više order taker. Sada ste order giver. Sada ste neko ko “vodi” klijente do rezultata. Tad sam zaista počeo da uživam u svom poslu, jer sam obavljao puno više poziva s klijentima, dizajnerima i slično. Nisam više bio “samo pisac”, te sam i povećao svoju cijenu.
Kao neko ko je radio za 700 KM mjesečno u školi, bio sam sretan što naplaćujem 50 dolara po satu. Međutim, samo godinu kasnije sam uduplao svoju satnicu na 100, a kroz svega par mjeseci poslije toga sam opet uduplao na 200 dolara po satu.
Prvi veliki klijenti
Sa premium cijenom sam počeo da privlačim i premium klijente. Ljudima je fascinatno kad im to kažem, ali sve svoje velike klijente sam upoznao na Upworku. Neki od meni najdražih su Digicel, najveći telekom operator na Karibima, Microsoft, te Marriott Bonvoy.
Ovdje govorimo o klijentima sa milionskom publikom. Sa milionskim budžetima. Većina projekata na kojima sam radio su imali toliko “moving parts”, te je svaki novi projekat predstavljao novi izazov. Od dizajnera s kojima sam radio sam naučio toliko toga o grafičkom dizajnu, te sam i sam počeo “usputno” da dizajniram banere i web stranice.
Lično uživam u novim izazovima, jer uvijek učim stvari koje su mi korisne za posao, a s druge strane, veliki rezultati mojih klijenata postaju i ostaju moji rezultati.
Nije sve tako sjajno!
Naravno, nije sve tako bajno u freelance svijetu. Imao sam i “loših” perioda.
Recimo, 2019. godine se dogodio veliki krah na Upwork-u, te sam uspio da zaradim svega 1000 dolara za cijelu godinu. Te godine sam očekivao i svog prvog sina, te sam znao da moram nešto da poduzmem. Iskoristio sam svoje razumijevanje marketinga te započeo svoj brend Creative Maze, gdje smo dizajnirali personalizovane postere i poklone za posebne prilike.
Za manje od 4 mjeseca, moj mali brend je dosegao 10 hiljada pratioca na Facebook stranici, što je u tadašnje vrijeme, bio odličan rezultat. Iskreno, posteri i grafički dizajn su me “spasili” dok nisam napravio taj pivot iz copywritera u brand stratega. 2020 tj. prva godina pandemije koronovirusa je bila veliki restart za moju karijeru. Od početka pandemije do danas, nisam “podigao stopalo sa gas pedale”, kako bi to rekli moje kolege iz Amerike.
Taj 1% u svijetu
Početkom 2022. godine Upwork platforma je uvela Expert-Vetted program, tj. ekskluzivni klub gdje pozivaju samo top 1% freelancera iz svijeta i spajaju ih direktno sa enterprise klijentima, poput Fortune 500 i Fortune 100 kompanija. Odmah su me pozvali da se pridružim tom programu i od tog trenutka, moj lični brend i reputacija su dosegli totalno novi nivo.
Mali dječak iz Zenice, koji je diplomirao engleski jezik u Sarajevu, sada u vrhu svijeta na najvećoj freelance platformi u svijetu. Ovo je za mene i ostale poduzetnike u Bosni ogromna stvar. Dokaz da je moguće nešto postići u svijetu, bez obzira odakle dolazite i koliko mali vaši počeci bili.
Sloboda, najvrijednija valuta
U svom poslu već 5 godina nisam poslao nijednu aplikaciju za projekte. Klijenti striktno pronalaze mene i šalju svoje ponude, a ja imam taj “luksuz is snova” koji se zove “lista čekanja”.
Sloboda da birate s kim, gdje i koliko da radite, je zaista, najvrijednija valuta današnjice.
Ovo je bio i razlog zbog kojeg sam se odlučio malo više posvetiti jačanju svog ličnog brenda na društvenim mrežama, te dijeliti svoje znanje sa drugima. Kada sam pogledao sve društvene mreže i šta one nude, za mene je samo jedna platforma imala smisla. LinkedIn.
Moje LinkedIn putovanje
Oni koji se sjećaju LinkedIn platforme prije 5 ili 10 godina, znaju da su se desile ogromne promjene. Nekada je LinkedIn bio online CV, gdje ste mogli da aplicirate na poslove u par klikova i eventualno dodate u kontakte kolege s posla.
Danas je LinkedIn platforma sa milijardu korisnika, gdje je pisani sadržaj u prvom planu, a lični brending je njena primarna svrha. Očekujem da će u naredne 2 do 3 godine LinkedIn biti najbitnija platforma za građenje ličnog brenda, ako to već i nije.
Lično brendiranje
Ja uvijek kažem da “svi mi imamo svoj brend”, ali mnogi od nas ne znamo da ga imamo.
Zašto? Jer ne ulažemo dovoljno vremena u pisanje online sadržaja, širenje naše društvene mreže i kreiranje sopstvenih prilika. Prepuštamo naše zaposlenje igri slučaja ili se “trznemo” tek kad smo u (ne)prilici da tražimo novo zaposlenje. Tek se onda sjetimo LinkedIna i ponovo započinjemo ciklus apliciranja na nove poslove. Moje pitanje je: Dokle mislimo tako?
Nikad nije bilo lakše izgraditi svoj lični brend, a LinkedIn je idealna platforma za to. Lično sam godinama zapostavljao svoj LinkedIn, iako sam bio registrovan na platformi. Međutim, u januaru prošle godine sam donio odluku da ću da dijelim sve što znam i da neću prestati da dijelim, bez obzira na to da li moje objave dobile “lajkove” ili ne. Moji rezultati?
Od 0 do 140,000
Za manje od 2 godine, moj LinkedIn profil broji preko 140 hiljada pratilaca. Sadržaj koji kreiram primarno se tiče pisanja i ličnog brendinga, a nakon nekoliko mjeseci vlastitog rasta na platformi, počeo sam i da dijelim svoje LinkedIn marketing strategije, te se i to pokazalo kao pun pogodak. Na skoro svaku objavu dobijem minimalno hiljadu komentara, što je rekord u LinkedIn svijetu.
Sve što dijelim na svom profilu je 100% primjenjivo, ne trebaju vam dodatni resursi, i već od danas možete da vidite rezultate, a to su i potvrdile određene rang ljestvice za LinkedIn kreatore, gdje moj sadržaj uvijek rangiraju u samom vrhu svijeta.
Ovo nije mala stvar za nekoga ko dolazi iz Bosne i Hercegovine, nekoga kome engleski nije maternji jezik, i nekoga ko nije završio fakultet za marketing.
Moja jedinstvena strategija
Moja LinkedIn strategija je “dijelim sve besplatno”, i iskreno, ne kajem se ni najmanje.
Svaki dan ljudi bukiraju konsultacije sa mnom, koje naplaćujem minimalno 500 dolara po satu. Barem dva puta mjesečno održavam plaćene radionice za kompanije širom svijeta, online ili uživo. Svake sedmice dobijem neki poziv za konferencije, intervjue ili gostovanje u podcastima. Lista je duga. Prednosti dijeljenja sadržaja na LinkedInu su bez premca.
Sve je više mladih na LinkedInu. Sve je više i onih iskusnih. Čak i planetarne zvijezde kao Snoop Dogg i Mr. Beast aktivno koriste LinkedIn kao biznis mrežu.
Toliko je lahko stupiti u kontakt sa novim biznis kontaktima i započeti saradnju – jednim klikom, komentarom ili objavom. LinkedIn polahko, ali sigurno, prerasta u društvenu, a ne samo biznis mrežu. Smatram da je upravo to i razlog za njihov rast od milijardu korisnika u 2023. godini.
Podučavanje drugih
Često me pitaju da li bih ponovo izabrao copywriting i brend strategiju kao karijeru da mogu vratiti vrijeme unazad. Iskreno, ne bih ništa mijenjao. Toliko toga sam naučio o poslu, o sebi, a i druge ljude podučio jedan važne vještine za života. Štaviše, to mi i jeste cilj u skorijoj budućnosti.
2022. godine sam započeo prvi fakultetski predmet copywritinga na našim prostorima, na Internacionalnom Burch Univerzitetu u Sarajevu. Ove godine sam uzeo pauzu od predavanja, jer zaista mnogo putujem na svoje radionice i konferencije širom svijeta, a i širim svoj Hey Jay biznis u neke nove sfere. Jedva čekam da se vratim svojim izvanrednim studentima.
Planovi za budućnost
Moj plan za 2024. godinu je da dignem LinkedIn i copywriting kulturu na viši nivo u Bosni i Hercegovini putem radionica i, naravno, još više sadržaja na svom profilu.
Uskoro izbacujem i svoj dugo očekivani Masterclass, gdje ćete moći da naučite “apsolutno sve” o copywritingu, psihologiji pisanja online, te ličnom brendingu i LinkedInu.
I jedan savjet za kraj…
Onima koji čitaju ovaj tekst želim poručiti da nikad nije dovoljno kasno niti rano započeti taj put jačanja vašeg ličnog brenda.
Ne moramo svi postati milioneri, ali makar možemo stvoriti sebi budućnost u kojoj ne strijepimo od budućnosti ili manjka zaposlenja. Vi određujete vašu vrijednost. Vi određujete kako drugi percipiraju vaš lični brend. Vi odlučujete kakve prilike će doći do vas.
Moj savjet je da dijelite znanje online. Počnite na LinkedInu. Istražite freelance platforme poput Upworka. I najbitnije od svega, ulažite u nove vještine i nikad ne prestajte da učite, jer je to vrijednije od bilo kakve titule.