Pomorska trgovina u Crvenom moru potpuno poremećena: Cijene transporta robe postaju duplo veće, uzdrmana svjetska ekonomija

featured image

8. mar 2024. 08:57

Prvi smrtonosni napad na komercijalni brod u Crvenom moru otkako su jemenski Huti koje podržava Iran, počeli gađati brodove krajem prošle godine kao podrška Palestincima u Gazi koje bombarduje Izrael, ogolio je ogroman izazov obnavljanja sigurnog prolaza duž jedne od najvažnijih svjetskih trgovačkih ruta.

Najmanje tri člana posade su poginula, a četiri su povrijeđena u napadu u srijedu na M/V True Confidence, brod u liberijskom vlasništvu, jednom od brodova koji prevoze suhi teret poput žitarica i željezne rude.

Smrtonosni napad označava značajnu eskalaciju napada Hutija na brodove u Crvenom moru i dolazi uprkos pomorskoj koaliciji koju predvode SAD radi zaštite ključnog plovnog puta. Također, sve dolazi nakon napada krajem prošlog mjeseca koji je potopio teretni brod, koji sada ispušta naftu u okean.

FILE PHOTO: Houthi fighters open the door of the cockpit on the deck of the cargo ship Galaxy Leader in the Red Sea in this photo released November 20, 2023. Houthi Military Media/Handout via REUTERS THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY/File Photo

Čini se da manje brodova prolazi kroz Crveno more i susjedni Suecki kanal nakon posljednjeg napada, prema kompaniji za analizu pomorskih rizika Windward. Tranzit je već znatno opao od decembra kada su prevoznici počeli izbjegavati to područje i preusmjeravati brodove oko južnog vrha Afrike.

Windward je rekao da je broj brodova za rasuti teret koji se usidre izvan luka sjeverno i južno od Sueckog kanala porastao za 225 posto u srijedu u odnosu na prethodni dan. “Naši podaci pokazuju da je 61% njih (usidreno) nakon 13:30 UTC (18:30 ET), što je bilo vrijeme napada”, rekao je izvršni direktor Windwarda Ami Daniel za CNN.

On očekuje da će napad dovesti do toga da još veći broj brodova za rasute terete izbjegne Kanal, kroz koji prolazi 10-15% svjetske trgovine i 30% trgovine kontejnerima. “Sklonost da će se nešto dogoditi veća je nego što su ljudi mislili, a težina uticaja, kada se nešto dogodi, je (gora) nego što su ljudi mislili”, dodao je.

Podaci pokazuju da je prošlog mjeseca broj brodova za rasute terete u Crvenom moru već bio na najnižem nivou u posljednje dvije godine.

Huti su izveli više od 45 napada raketama i dronovima na komercijalne, kao i američke i savezničke mornaričke brodove koji djeluju u Crvenom moru, prema američkim i drugim zapadnim zvaničnicima.

Većina njih je presretnuta ili je bezopasno sletjela u vodu, što je napad od srijede učinio još većim šokom, što bi moglo navesti brodske kompanije koje još uvijek prolaze plovnim putem da ponovo razmisle.

“Možda je sada pređena crvena linija sa žrtvama”, rekao je Peter Sand, glavni analitičar u Xeneti, kompaniji za analizu brodova sa sjedištem u Norveškoj.

An aerial view of the Barbados-flagged ship True Confidence ablaze following a Houthi missile attack at sea, March 6, 2024, in this handout photo. DVIDS/Handout via REUTERS THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY TPX IMAGES OF THE DAY

Prema Sandu, samo 30% uobičajenog transportnog kapaciteta – uključujući kontejnerske brodove, brodove za rasute terete, autoprijevoznike i tankere koji prevoze naftu i tečni prirodni plin – još uvijek prolazi kroz Crveno more i Suecki kanal.

“Očekujem da će smrtonosni napad dovesti do pada tog nivoa na novi nivo”, rekao je za CNN. “Uglavnom su to tankeri koji još uvijek prolaze u tranzitu i (oni jesu) oni za koje bismo sada trebali očekivati da će se povući u većem broju.”

Pomorci na ‘prvoj liniji’

U najmanju ruku, napad jasno pokazuje da bi moglo proći mnogo mjeseci prije nego što se kriza riješi.

To znači da će velike kompanije za transport kontejnera – uključujući Maersk, MSC i Hapag Lloyd – nastaviti slati svoja plovila mnogo dužom, skupljom rutom oko Afrike, zadržavajući visoke troškove transporta robe.

Troškovi transporta kontejnera duž nekih od najprometnijih svjetskih trgovačkih ruta ostaju više nego dvostruko veći nego u decembru, prema podacima londonske konsultantske kompanije Drewry.

Francuska kompanija za transport kontejnera CMA CGM rekla je prošle sedmice da će nastaviti “neki tranzit” kroz Crveno more “od slučaja do slučaja”. Kompanija nije odgovorila na upit CNN-a da li planira promijeniti svoj pristup nakon smrtonosnog napada.

U srijedu je Međunarodna federacija transportnih radnika obnovila svoj poziv brodarskoj industriji da preusmjeri brodove oko Rta dobre nade dok se ne bude garantovao siguran tranzit kroz Crveno more.

“Dosljedno smo upozoravali međunarodnu zajednicu i pomorsku industriju o eskalirajućim rizicima s kojima se suočavaju pomorci u Adenskom zaljevu i Crvenom moru”, rekao je generalni sekretar organizacije Stephen Cotton u saopćenju.

Moglo bi postati teže unajmiti pomorce nakon napada, rekao je Cotton za CNN, iako se osnovna plata za mnoge od onih koji rade u Crvenom moru i Adenskom zaljevu na njegovom jugoistoku već udvostručila nakon nedavnih sporazuma.

David Ashmore, advokat za zapošljavanje u globalnoj advokatskoj firmi Reed Smith, ponovio je ovaj stav. “U svijetu koji se bori s nedostatkom pomorske radne snage, ovi sigurnosni problemi dodaju još jedan sloj složenosti ionako izazovnom zadatku”, rekao je.

Incident “demonstrira ono što smo govorili od početka krize, a to je da je najveći utjecaj na pomorce”, dodao je John Stawpert, viši menadžer za okoliš i trgovinu u Međunarodnoj brodskoj komori.

“Oni su u prvoj liniji fronta… Uvijek smo mislili da će biti samo pitanje vremena kada će napadi Huta doći do ovog zaključka.”