Na tržištu električnih vozila trka “života i smrti”: U ratu cijenama zatvaraju se mnoge kompanije
Na najvećem svjetskom tržištu električnih vozila (EV) počela je da se odvija “trka života i smrti”.
Kineski proizvođači električnih vozila koji pokazuju svoje najnovije modele na sajmu Auto China, koji počinje u Pekingu u četvrtak, godinama uživaju velikodušnu podršku vlade, a neki su brzo rasli i postali globalni igrači. BYD se, na primjer, sada nadmeće s Teslom za liderstvo na tržištu akumulatorskih električnih vozila.
Ali svi od više od 200 proizvođača električnih vozila u zemlji sada se bore s ogromnom ponudom, a stručnjaci predviđaju da mnoge manje kompanije neće preživjeti okruženje žestoke konkurencije.
Od brutalnog rata cijena do usporavanja prodaje u oslabljenoj ekonomiji , izazovi koji se dešavaju u Kini također su natjerali neke globalne proizvođače automobila da se povuku. I, ne pomaže ni to što entuzijazam za EV vozila jenjava na drugim tržištima širom svijeta.
„Kineska EV industrija će samo napredovati u cjelini, ali neće svaki igrač danas vidjeti cilj“, rekao je Mark Rainford, komentator automobilske industrije iz Šangaja koji je domaćin YouTube kanala „Inside China Auto.”
Čak su i kineski zvaničnici rekli da će proizvođačima automobila biti potreban stomak od “livenog gvožđa” da izdrže narednih nekoliko mjeseci.
“Konkurencija u industriji novih energetskih vozila (NEV) bit će izuzetno žestoka 2024. godine”, rekla je u ponedjeljak Nacionalna komisija za razvoj i reforme (NDRC), glavni ekonomski planer u zemlji.
Više od deset proizvođača putničkih automobila nestalo je sa tržišta prošle godine, prema statistikama Kineskog udruženja za putnička vozila. To uključuje nekada popularne marke električnih vozila, kao što su WM Motor, Byton, Aiways i Levdeo.
Neki svjetski proizvođači automobila također su morali restrukturirati svoje poslovanje ili zatvoriti poslovanje. U oktobru je Mitsubishi Motors najavio da će prekinuti proizvodnju svojih automobila u zajedničkom preduzeću u Kini. Honda ( HMC ), Hyundai i Ford ( F ) su također poduzeli korake, uključujući otpuštanja i prodaju u tvornici, kako bi smanjili troškove, prema podacima berze i izvještajima državnih medija.
Do 2030. Kina bi mogla imati manje od pet glavnih igrača u električnim vozilima, predvidio je Richard Yu, izvršni direktor Huaweijevog odjela za potrošačke poslove, prošlog juna. Huawei je sklopio partnerstvo s nekoliko proizvođača automobila za proizvodnju električnih vozila.
Dakle, što čini industriju toliko teškom i za domaće i za strane igrače, i što je pred proizvođačima električnih vozila u drugoj najvećoj svjetskoj ekonomiji?
Strašni rat cijena
Agresivno snižavanje cijena je velika glavobolja.
Rat cijenama je počeo u oktobru 2022. godine , kada je Tesla ( TSLA ) snizio cijene svojih automobila Model 3 i Model Y u Kini za čak 9%. Tri mjeseca kasnije, ponovo je snizio svoje automobile, što je izazvalo val sniženja cijena koji je zahvatio automobilsku industriju zemlje 2023., uključujući proizvođače automobila na benzin.
Pritisak je samo postao još intenzivniji, piše CNN.
Samo ove sedmice, Tesla je još jednom snizio početne cijene četiri modela koja se prodaju u kontinentalnoj Kini, njenom najvećem prekomorskom tržištu, za 14.000 juana (1.932 dolara). Xpeng i Li Auto, kineski najbrže rastući brendovi automobila, odmah su slijedili njihov primjer, nudeći velike popuste ili desetine miliona dolara subvencija kako bi privukli kupce.
“Rat cijenama će vjerovatno trajati i dalje u ovoj godini, iako je teško zamisliti da cijene mogu pasti mnogo dalje nego što su već imale”, rekao je Rainford.
Ponude koje su dostupne kineskim kupcima automobila sada su vrlo atraktivne, ali neki brendovi neće moći zauvijek održavati te popuste, rekao je on.
„Trebaće im duboki džepovi i pametan marketing da bi preuzeli dovoljno posla“, dodao je on.
Smanjenje cijena je smanjilo profitabilnost. U 2023. godini prosječna profitna marža kineske auto industrije pala je na 5%, što je najniži nivo u najmanje jednoj deceniji, prema podacima Kineskog udruženja proizvođača automobila (CAAM).
Previše igrača
Prenaseljenost je još jedan veliki problem koji muči kinesku EV industriju.
NDRC očekuje da će više od 110 novih NEV modela biti lansirano ove godine, što će doprinijeti poplavi električnih vozila koja dolaze na tržište.
Samo za 2024. BYD, Huawei Aito i Li Auto planiraju povećati isporuke za 2,3 miliona vozila, saopštio je NDRC. Ali predviđa se da će ukupna potražnja na tržištu porasti za samo 2,1 milion automobila.
„Tržište će dugo biti u stanju prevelike ponude“, dodaje se.
A sada se više kompanija pridružuje prenatrpanom polju.
Prošlog mjeseca, Xiaomi, kineski brend pametnih telefona, lansirao je svoj električni automobil, SU7 limuzinu. Izvršni direktor Lei Jun rekao je da želi da se bori protiv Tesle i Porschea sa novim premium automobilom koji dolazi s početnom cijenom od samo 215.900 juana (29.794 dolara).
Prošlog novembra, Meizu, još jedan proizvođač pametnih telefona, najavio je da će se udružiti sa Geely Auto i lansirati svoj prvi EV, Meizu DreamCar MX, 2024. godine.
Istog mjeseca, Huawei je lansirao svoju prvu električnu limuzinu , Luxeed S7, koji je razvijen zajedno sa Chery Auto s ciljem preuzimanja Teslinog modela S.
CAAM predviđa da će ukupna prodaja putničkih automobila u zemlji biti oko 26,8 miliona vozila za 2024. Ali kombinovani ciljevi prodaje velikih proizvođača do sada su dostigli skoro 30 miliona jedinica.
Ta prevelika ponuda znači da kompanije moraju ubrzati prodaju, uključujući povećanje izvoza – uz rizik podizanja tenzija s ključnim trgovinskim partnerima. Ako to ne učinite, može doći do problema s protokom novca i gurnuti proizvođače u krizu.
A bitka bi mogla postati teža za strane igrače.
BYD je Teslu nakratko svrgnuo sa trona kao najprodavaniji brend električnih vozila u svijetu u četvrtom kvartalu prošle godine. BYD-ov početni model prodaje se u Kini za nešto manje od 10.000 dolara. Nasuprot tome, Teslin model 3, njegov najjeftiniji model, trenutno košta najmanje 231.900 juana (32.002 dolara) nakon posljednjeg smanjenja.
„Kvalitet proizvoda sada, u kombinaciji sa neuporedivim nivoima automatizacije i inovacija u kineskim automobilima, znači da će tradicionalni strani igrači osjećati kako pritisak raste kako sve više kineskih brendova bude prikazivalo svoju robu na međunarodnim tržištima“, rekao je Rainford.
Nokaut runda
Kako konkurencija postaje sve intenzivnija, mnogi proizvođači automobila će nestati u narednim mjesecima, prema riječima izvršnih direktora kineske kompanije za električna vozila.
“Ulaskom u 2024, nokaut runda kineske auto industrije počet će na svestrani način, a industrija će ući u period konsolidacije, uz potpunu rekonstrukciju”, rekao je Gan Jiayue, glavni izvršni direktor Geely Auto, u kompaniji konferencija o zaradama u martu.
Wang Chuanfu, predsjednik BYD-a, također je u martu predvidio da dolazi “brutalna eliminacija”.
“Kineska EV industrija ušla je u fazu cikličkog prilagođavanja nakon dvije decenije rasta”, rekao je on na forumu u Pekingu. “Kompanije moraju što prije stvoriti ekonomiju obima i prednosti brenda.”
Dalja konsolidacija industrije znači da bi više malih i srednjih kompanija moglo biti izbrisano, predviđaju insajderi iz industrije.
Prema Yin Tongyueu, predsjedniku kompanije Chery Auto, proizvođači električnih vozila ulaze u “trku života i smrti”. On je prošlog mjeseca dodao da će njegova kompanija izbaciti 39 novih čisto električnih i hibridnih modela 2024. i 2025. kako bi zauzela vodeću poziciju na tržištu električnih vozila.
Ali za one koji prežive, budućnost nije sasvim mračna.
U 2024. godini tržišni udio električnih automobila mogao bi dostići i do 45 posto u Kini, podržan konkurencijom među proizvođačima, padom cijena baterija i automobila i stalnom podrškom politikama, prema Međunarodnoj agenciji za energiju.