Kina podnijela tužbu Svjetskoj trgovinskoj organizaciji protiv odluke EU o carinama na aute

EKONOMIJA Forbes Hrvatska 31. okt 2024. 07:58
featured image

31. okt 2024. 07:58

Kina ne priznaje zaključak “protekcionističke” istrage EU-a o subvencijama proizvođačima električnih automobila i podnijela je tužbu Svjetskoj trgovinskoj organizaciji (WTO), objavilo je kinesko Ministarstvo trgovine, a upućeni izvori tvrde da je Peking iza zatvorenih vrata pozvao kompanije da ne ulažu u zemlje EU-a koje su glasale za carine.

Kina „ne priznaje i ne prihvaća” konačni zaključak istrage i poduzet će “sve potrebne mjere” kako bi zaštitila legitimna prava i interese kineskih tvrtki, rekao je u srijedu za Global Times glasnogovornik ministarstva trgovine nakon što je u utorak, 29. listopada, Europska komisija zaključila istragu uvođenjem konačnih kompenzacijskih carina na uvoz električnih vozila na baterije, proizvedenih u Kini, na razdoblje od pet godina. Odluka je stupila na snagu u srijedu, 30. listopada.

October 29, 2024.EU adopts extra tariffs of up to 35.3% on China-made electric cars .When the Chinese dreamed DAS AUTO a German Volkswagen car. .China, Beijing Dreaming Volkswagen..Street scene with giant billboard showing a typical Chinese family (with only child) dreaming a German VW car.,Image: 928197172, License: Rights-managed, Restrictions: * France, Germany and Italy Rights Out *, Model Release: no, Credit line: Antonio Pisacreta / Zuma Press / Profimedia

„Priroda je istrage nepošten trgovinski protekcionizam prerušen u takozvano ‘pošteno tržišno natjecanje’”, ističu u kineskom ministarstvu.

I Kineska gospodarska komora u EU (CCCEU) poručila je u srijedu u izjavi za Global Times da je duboko razočarana odlukom Europske komisije o “protekcionističkoj mjeri” uperenoj protiv kineskih električnih vozila.

Obustava ulaganja u zemlje EU koje su glasale za carine?

Ministarstvo je na zatvorenom sastanku 10. listopada sugeriralo predstavnicima kompanija da se obustave ulaganja u zemlje EU-a koje su glasale za carine, rekli su upućeni izvori za Reuters. Ohrabrivali su kompanije na ulaganja u zemlje protivnice carina i sugerirali štedljivost u zemljama koje su na glasanju bile suzdržane.

Njemačka je na glasanju početkom listopada pokušala okupiti potrebnu većinu za blokadu odluke, ali pridružile su joj se samo Mađarska, Slovenija, Slovačka i Malta. Prijedlog Komisije podržale su, prema navodima neimenovanog izvora za Reuters, Francuska, Poljska, Italija, Nizozemska, Irska, Latvija, Litva, Estonija, Bugarska i Danska.

Hrvatska je bila suzdržana, što je za Forbes Hrvatsku potvrdilo i Ministarstvo europskih i vanjskih poslova, kao i Belgija, Češka, Grčka, Španjolska, Cipar, Luksemburg, Austrija, Portugal, Rumunjska, Švedska i Finska.  

Na sastanku su, po navodima izvora, sudjelovali i predstavnici nekoliko stranih proizvođača automobila.

Kineski Geely odbio komentirati

Kineski proizvođač automobila Geely odbio je komentirati navode, a SAIC, BYD i ministarstvo trgovine nisu odmah odgovorili na upit Reutersa da ih komentiraju.

Italija i Francuska spadaju u skupinu zemalja EU-a koje pokušavaju privući kineska ulaganja, ali istodobno upozoravaju da bi “poplava” jeftinih kineskih električnih vozila mogla ugroziti domaću industriju.

Kineski SAIC, drugi po veličini kineski izvoznik automobila, trenutno bira lokaciju za tvornicu električnih vozila u Europi a odvojeno namjerava u Francuskoj otvoriti centar za dijelove kako bi podmirio potražnju za automobilima marke MG.

Francuska vlada nije odmah odgovorila na upit Reutersa da komentira te podatke.

Talijani pregovaraju s potacijalnim kineskim ulagačima

Talijanska vlada pregovara s kineskim Cheryjem o potencijalnim ulaganjima, a razgovara i s drugim kineskim proizvođačima automobila, uključujući Dongfeng Motor.

Talijansko ministarstvo industrije odbilo je komentirati. Dongfeng i Chery nisu odmah odgovorili na upit Reutersa da komentiraju te informacije.

BYD pak gradi tvornicu u Mađarskoj, koja je glasovala protiv carina. Razmatraju istodobno o preseljenju europske središnjice iz Nizozemske u Mađarsku zbog problema s troškovima, rekla su dva upućena izvora.

Kompanijama je na sastanku rečeno i da bi trebali izbjegavati odvojene razgovore s europskim vladama o ulaganjima i da surađuju kako bi pregovarali zajedno, rekli su izvori.