Kako su kineski automobilski giganti ostavili GM, VW i Teslu daleko iza sebe

EKONOMIJA Forbes BiH 3. jul 2025. 11:50
featured image

3. jul 2025. 11:50

Kineski proizvođači automobila poput BYD-a i Cheryja preoblikovali su globalnu konkurenciju zahvaljujući nevjerovatnoj brzini i agilnosti u razvoju novih modela. Dok zapadnim kompanijama treba i do pet godina za redizajn modela, kineske firme to rade za manje od pola tog vremena — ponekad i za samo 18 mjeseci. Rezultat? Eksplozivan rast prodaje i brzi prodor na globalno tržište.

Brzina koja ruši pravila

Primjer je Cheryjeva Omoda 5, SUV model prilagođen za Evropu. Automobil, prvobitno dizajniran za kineske glatke ceste, morao je izdržati evropske zavojite i neravne puteve. Inženjeri su za samo šest sedmica potpuno redizajnirali ovjes, upravljanje, kočnice i gume, a vozilo je već tada krenulo prema evropskim salonima. „To je nemoguće zamisliti kod evropskih proizvođača“, kaže Riccardo Tonelli, Cheryjev stručnjak za REUTERS.

REUTERS/Nick Carey

Preokret u globalnoj automobilskoj industriji

Kineski brendovi sada dominiraju domaćim tržištem — najvećim na svijetu — a zatim agresivno osvajaju i inostrano. BYD je trenutno najveći kineski proizvođač i vodeći izazivač globalnim divovima. Samo prošle godine BYD i Chery povećali su globalnu prodaju za oko 40%, dok je Tesla prvi put zabilježila pad prodaje, što se pripisuje zastarjelim modelima i kontraverznim političkim stavovima Elona Muska.

Podaci pokazuju da je pet najvećih stranih brendova u Kini (VW, Toyota, Honda, GM i Nissan) palo sa 9,4 miliona prodatih vozila u 2020. na 6,4 miliona u 2024, dok su kineski proizvođači udvostručili prodaju sa 4,6 na 9,5 miliona vozila.

Ključna prednost: brzina razvoja

Za razliku od tradicionalnih proizvođača, kineske kompanije poput BYD-a proizvode većinu dijelova same, oslanjaju se na umjetnu inteligenciju i digitalne simulacije, te često rade šest dana u sedmici, po 12 sati dnevno. Ovaj pristup im omogućava da brže reaguju na zahtjeve tržišta i konstantno lansiraju nove modele.

Primjera radi, od lansiranja Teslinog Modela Y 2020. godine, BYD je izbacio više od 40 potpuno novih modela i 139 osvježenih verzija. BYD je prošle godine prodao više od 3,7 miliona vozila, dok Tesla ima samo pet modela u ponudi, od kojih se dva masovno prodaju.

REUTERS/Nick Carey

Osvajanje Evrope

Chery predvodi kineski izvoz sa 1,14 miliona vozila prodatih van Kine u više od 100 zemalja. Osim električnih, Chery proizvodi i klasične benzince i hibride, što mu omogućava fleksibilniji ulazak na tržišta gdje EV još nisu dominantni. Kompanija planira fabrike u Španiji, a u budućnosti i na drugim lokacijama u Evropi.

Iz VW-a, GM-a i Forda priznaju: ne mogu pratiti brzinu kineskih rivala. Globalni brendovi obično koriste dugotrajne, linearne procese razvoja, dok Kinezi rade paralelno i brzo prilagođavaju dizajn u hodu. „To je najveći izazov — njihova brzina“, rekao je Matt Noone iz GM-ove marke Buick.

Kineski proizvođači planiraju dodatno povećati izvoz, a BYD ima ambiciju da polovinu prodaje ostvari izvan Kine do 2030. Ipak, izazovi ostaju: potencijalne trgovinske barijere i pitanje dugoročne pouzdanosti brzinski razvijenih modela.

Bez obzira na to, kineski automobilski giganti jasno su pokazali da više nisu „kopija“ zapadnih brendova, već inovatori koji diktiraju tempo razvoja u automobilskoj industriji.