Pažnja, tiktokeri kradu fotografije doktora i medicinskih sestara da bi prodavali lijekove i suplemente

BIZNIS Forbes Srbija 5. mar 2024. 11:23
featured image

5. mar 2024. 11:23

Selfiji zdravstvenih radnika se koriste za prodaju neprovjerenih medicinskih terapija ogromnoj globalnoj publici ove aplikacije. Na divljem zapadu slabo regulisanih suplemenata ishrani, mnogi brendovi profitiraju.

Malinda Vikli je prošle nedjelje spasila jedan život. Kao medicinska sestra u hitnoj službi u Čikagu, pomogla je u liječenju čovjeka u respiratornom zastoju – a ranije prošlog mjeseca, učestvovala je u reanimaciji pacijenta koji je hitno primljen u bolnicu zbog srčanog zastoja. I on je preživio.

Ali, prema viralnim videima na TikToku, nedavno je otpuštena i sada je zauzeta prodajom medicinski sumnjivih pilula i praškova, od hranljivih materija iz kravljeg kolostruma (prvo mlijeko) do pojačivača moždanih funkcija, za više od milijardu korisnika ove platforme.

„Poslije 417 dana rada kao dijetetičarka, slučajno sam otpuštena nakon što sam zatrudnjela. Zato evo zdravstvenih trikova koje nisam mogla da podijelim sa svojim pacijentima“, čini se da Vikli govori na Tiktoku promovišući Mirikal Mu, dodatak ishrani iz kravljeg kolostruma koji se hvali kao „najpreporučeniji proizvod na Tiktoku“. Takođe se pojavila na stranicama koje promovišu sličan proizvod pod imenom Vonder Kov.

Krađa identiteta

Malinda Vikli je medicinska sestra u hitnoj službi, ne dijetetičarka. Nikada nije otpuštena niti je trudna. Nikada nije koristila kolostrum i čak ne zna ni šta ti dodaci ishrani rade. I nikada nije dala dozvolu Mirikal Muu ili Vonder Kovu da koriste njenu sliku kako bi prodavali svoje proizvode.

Ona je samo jedna od mnogih licenciranih medicinskih radnika čija su lica i kvalifikacije ukradeni sa društvenih mreža i ponovo iskorišteni kako bi prodavali sumnjive dodatke ishrani i dezinformacije o zdravlju korisnicima Tiktoka širom SAD-a i Evrope – bez njihovog znanja ili dozvole.

„Kako ljudi zarađuju koristeći moje lice?“ rekla je Vikli, koja je za Forbes rekla da se osjeća napadnuto i povrijeđeno, iako su fotografije preuzete sa njenih javnih društvenih mreža.

„Ljudi su prevareni“ i potencijalno dovedeni u opasnost, dodala je, jer kod mnogih dodataka ishrani ne postoji način da se garantuje da je ono što mislite da je u boci zapravo ono što uzimate. (Istraživanja su pokazala da su dodaci ishrani ponekad miješani sa neodobrenim ili zabranjenim lijekovima koji nisu navedeni na etiketi i mogu biti štetni.) A da ne pominjemo da je Malindina karijera i reputacija na kocki.

„Šta ako neko ko je kupio proizvod mene vidi u hitnoj službi, a onda im se nešto desi – onda će mene kriviti za to?“, rekla je Vikli (takođe pokreće svoj centar za blagostanje, ali osnovni dodatak koji preporučuje je vitamin D). „Ovu situaciju više ne shvatam olako“.

„Kako Tiktok dozvoljava ovakvu situaciju?“, dodala je. „Oni su milijarderska kompanija; trebalo bi da riješe ovaj problem“.

Portparol Tiktoka Masau Kulinane rekao je da kompanija pregleda sadržaj i naloge i nastaviće da uklanja sve one koji krše politike Tiktoka. Forbes je koristio alat za prijavljivanje Tiktok naloga kako bi označio nekoliko ovakvih postova, uključujući i one sa Vikli, kao „dezinformaciju“, „prevaru“ ili „nepoželjan sadržaj“. U roku od 30 minuta, vraćeni su kao – „bez povrede“.

Kulinane je takođe rekao da Tiktok ima stroge politike za dodatke ishrani i zahtjeva od prodavaca da prije listanja ovih proizvoda na Tiktok prodavnici podnesu dokumentaciju o američkom označavanju hrane.

Printscreen/TikTok

„Prirodni ozempik“

Korištenje prestiža ljekara i medicinskih sestara kako bi se legitimisali zdravstveni lijekovi ili velnes trendovi nije novo. Ali društvene mreže su olakšale plasiranje ovakvih tvrdnji publici koja daleko premašuje milione gledalaca dnevnih emisija, a Tiktok je posebno uspi da pretvori ono što je viralno na mreži – uključujući skupe lijekove bez recepta koji obećavaju da će riješiti vaše probleme – u stvarne trendove koji podstiču industriju dodataka ishrani u SAD-u vrijednu 30 milijardi dolara.

Nedavno je platforma iznenada lansirala nepoznatu supstancu zvanu Berberin čineći je široko slavljenom kao „prirodni ozempik„ i jeftiniju, dostupniju alternativu popularnom dijabetes lijeku koji mnogi sada uzimaju radi mršavljenja (u stvarnosti, berberin do danas nije pokazao značajan uticaj na težinu i ima sporedne efekte poput zatvora i dijareje).

Tiktok je takođe doveo do naglog porasta prodaje hlorofilne vode (obećavajući svjetliju kožu i bolji dah) i praha od zelenog povrća (obećavajući manje nadimanje i jači želudac), ali i tu nedostaju naučni dokazi.

„Ove kompanije koje koriste moje fotografije potpuno prevare ljude i reklamiraju ih za stvari za koje ja ne bih stavila svoje ime“, kaže medicinska sestra iz intenzivne nege Ešli Lorena Adkins.

Pretražujući sedam miliona postova na moćnom heštegu „TikTok Me Naterao Da Kupim“, možete pronaći nutritivne super-praškove, himalajsku smolu i dodatke prirodnom dezodoransu među najpopularnijim rezultatima. Na TikTok šopu, korisnici mogu pregledati dodatke po „zdravstvenim benefitima“, poput metabolizma i imuniteta, i „uzrastu“.

Neki od najpopularnijih dodataka na TikTok šopu za „Mlade“ su kreatinski praškovi (često ih koriste bodibilderi) i takozvane pilule za energiju i fokus za koje tvrde da su dobra alternativa za Aderal. (Kulinane, portparol TikToka, rekao je da je TikTok šop dostupan korisnicima starijim od 18 godina.). I iako neki aditivi mogu biti opasni, posebno za tinejdžere i mlađe, mnogi brendovi koji stoje iza njih profitiraju.

Forbes je pronašao desetine TikTok naloga – sa stotinama hiljada pratilaca i desetinama miliona lajkova – koji promovišu razne dodatke ishrani i ponekad sumnjive zdravstvene tvrdnje koristeći fotografije ukradene sa društvenih mreža pravih ljekara, medicinskih sestara i stomatoloških stručnjaka.

Osim kravljeg kolostruma, hranljivog mleka koje životinje proizvode nakon porođaja, koje je pretvoreno u praškove koji obećavaju čuda za varenje i imuni sistem, tu su i takozvani nootropici, koji navodno imaju pozitivne efekte na mozak, i druge tinkture namenjene podsticanju rasta kose.

Svi ti nalazi prate sličan obrazac: Postovi prikazuju mlade ženske medicinske radnike u uniformama, sa radnim identifikacionim karticama ili stetoskopima, zajedno sa provokativnim tvrdnjama da su upravo otpušteni i da sada otkrivaju zdravstvene tajne koje im je bilo zabranjeno da dijele. (Neki kritikuju velike farmaceutske kompanije; ekstremniji prikazi pokazuju ljude na samrti, priključene na aparate, iznoseći medicinske istine koje bi željeli da su znali ranije.)

Slede foto prezentacije koje mješaju opšte zdravstvene savjete sa reklamama za dodatak ishrani, za koji se gledaoci podstiču da kupe putem TikTok šopa ili Amazona preko linka u biografiji. Nalozi ne otkrivaju ko stoji iza njih.

„Ja propovjedam praksu zasnovanu na dokazima i zdravstvenu njegu, i mnoge od ovih kompanija koje koriste moje fotografije potpuno varaju ljude i reklamiraju ih za stvari za koje ja ne bih stavila svoje ime„, rekla je Ešli Lorena Adkins, medicinska sestra iz intenzivne njege u Arizoni.

Stara Instagram fotografija Adkins na njenom posljednjem radnom danu u bolnici prije nego što je rodila drugo dijete sada se koristi kako bi se promovisali Mirakl Mu i Vonder kau na TikToku. (Prijavila je postove putem aplikacije i kaže da „ponekad budu uklonjeni, ali većinom ne.“)

Prodaja ovakvih dodataka u SAD-u je „prosperitetna“, kaže dr. Piter Koen, vanredni profesor na Harvard medicinskoj školi, koji nadgleda istraživački program dodataka ishrani u Kembridž zdravstvenoj alijansi. „To je odlična taktika za one koji žele da prodaju nešto što vam ništa ne koristi„.

Printscreen/TikTok

Pogledajte samo TikTok šop za „#1 pilulu za rast“ koja košta skoro 400 dolara za godinu dana, ili Amazon za japanski kolagen napitak od matičnih ćelija koji košta više od 2.000 dolara za pakovanje od 12 komada. (To je tečnost koja „izvire iz dubokih morskih područja“ u službi „vitkije siluete.“)

„Razlog zašto su dodaci savršeno područje u koje treba ući, ako želite da obmanete potrošače o zdravstvenim efektima vašeg proizvoda, jeste to što zakon štiti reklamiranje – praktično omogućavajući vam da promovišete dodatak kao da ima koristi za ljude“, rekao je Koen.

U SAD-u, „nisu vam potrebni nikakvi dokazi iz kliničkih studija, dokazi da bilo koji sastojak u vašem dodatku radi na taj način, i svakako nisu potrebni dokazi da je vaš dodatak ikada bio testiran“.

Dok god influenseri, brendovi ili društveni mediji izbegavaju određeni jezik o bolestima, kao što su eksplicitna obećanja da će pilula spriječiti ili izliječiti, „proizvođači ili ljudi koji prodaju dodatke imaju veoma dug put da ih promovišu kako god žele“.

Ko je iza toga?

Vonder kau prave muž i žena farmeri Rob i Erika Diperslot, koji imaju oko 17.000 krava širom Kalifornije i Kolorada. Jedan TikTok nalog koji promoviše Vonder kau prah (65 dolara) i kremu (35 dolara) na TikTok šopu, @wonderhealthmania, privukao je više od pet miliona lajkova i izgradio publiku od preko 250.000, otkako je počeo da postavlja fotografije ukradene od medicinskih sestara u decembru. (Slična strategija korištena je i na Fejsbuku.)

Vonder kau i Mirakl mu nisu odgovorili na višestruke zahtjeve za komentar, uključujući i pitanje da li su njihovi dodaci ispitivani. Marketing za oba proizvoda tvrdi da su podržani naučnim istraživanjima i da imaju dokazane rezultate.

Šanil Bikari, autor e-knjige „Kako dobiti ubojite trbušnjake u rekordnom vremenu“, osnivač je još jednog brenda dodataka koji se promoviše na ovaj način na TikToku. Njegova kompanija, Džast Flou, proizvodi nootropik nazvan Džinijus Majnd koji će „osloboditi vašu mentalnu prednost“ i koji je „#1 pojačivač mozga na Amazonu“, prema jednom TikTok nalogu.

Forbes je pronašao više od deset takvih naloga, sa više od 2,5 miliona lajkova, koji promovišu dodatak za kognitivno zdravlje u viralnim postovima koristeći fotografije medicinske sestre Vikli, jednog stomatologa iz Džordžije i mnogih drugih medicinskih radnika.

Bikari je rekao da njegova kompanija ne posjeduje ili ne kontroliše TikTok naloge i da „ostajemo posvećeni isporuci visokokvalitetnih proizvoda podržanih naučnim istraživanjima“. Kada je upitan da uputi Forbes na ta naučna istraživanja, rekao je: „Nismo u mogućnosti da otkrijemo daljnje informacije u skladu sa ugovorima o povjerljivosti“.

„Bili smo zabrinuti kada smo saznali za neovlaštenu upotrebu ličnih fotografija licenciranih ljekara i medicinskih sestara na određenim TikTok nalozima koji mogu biti povezani sa našim brendom“, rekao je preduzetnik iz Engleske putem e-pošte.

„Iako se angažujemo sa trećim podmrežama u marketinške svrhe, težimo da obezbijedimo poštovanje etičkih smjernica. Međutim, priznajemo da, uprkos našim najboljim naporima, neki slučajevi mogu proći neprimjećeno“.

Ovo je kao pokušaj da se zadrži more. Jednostavno postoji cunami ovih stvariDavid Vladek, bivši direktor Kancelarije za zaštitu potrošača Federalne trgovinske komisije

Koen, profesor sa Harvarda koji vodi istraživanje dodataka u Kembridžu, rekao je da nootropici imaju malo dokazanih koristi i da je kolostrum oblast aktivnog naučnog istraživanja gdje su potrebna dodatna istraživanja.

On je takođe rekao da značajan dio originalnih sastojaka u većini dijetetskih dodataka u SAD zapravo dolazi iz Kine. „Industrija želi da o tome šuti jer mislim da im se ne sviđa narativ da su ovi dijetetski dodaci na našim policama prodavnica poput Volgrinsa i CVS-a često zasnovani na sastojcima iz Kine“, rekao je za Forbes.

TikTok je u vlasništvu kineskog tehnološkog diva Bajt Dens, a stručnjaci kažu da bi platforma mogla biti izuzetno vrijedan alat dok Bajt Dens ulazi u farmaceutsku industriju u SAD-u, sa potencijalom da kineskim proizvođačima lijekova pruži uvide o zdravstvenim problemima Amerikanaca i na koje dodatke troše.

„Ako biste mogli da pronađete način da prodajete proizvode koji bi bili privlačni njima“, rekao je jedan stručnjak za Forbes ranije ove godine, „možete zamisliti razvoj robusne farmaceutske industrije ili konkurentnog proizvoda, a zatim ga reklamirati na TikToku“.

‘Pokušaj da se zadrži more’

Iako je Uprava za hranu i lijekove zadužena za obezbjeđivanje tačnosti i istinitosti deklaracija na dodacima, jednom kada se pilule ili zdravstveni proizvodi objave na internetu, ulaze u regulatorni Divlji zapad, rekli su stručnjaci za Forbes.

Reklamiranje na društvenim medijima teorijski spada pod Federalnu trgovinsku komisiju, i agencija je u prošlosti pokrenula postupke sprovođenja zakona protiv proizvođača dodataka koji promovišu prevarene ili obmanjujuće zdravstvene tvrdnje. Ali mala agencija sa nedovoljno resursa muči se da održi korak sa bujajućim i brzim svijetom influensera na društvenim medijima, i ko kaže šta na aplikaciji koju koristi 150 miliona Amerikanaca.

Ljudi će pokušati da vam prodaju stvari na TikToku, na društvenim medijima, i tvrditi da imaju lijek za sve. Ali nema jednostavnih rešenjaTikToker Dr Majkl

„Ovo je kao pokušaj da se zadrži more“, rekao je Dejvid Vladek, bivši direktor Kancelarije za zaštitu potrošača Federalne trgovinske komisije. „Jednostavno postoji cunami ovih stvari“.

Vladek je rekao da iako je zabrinjavajuće što ovi TikTok postovi za sumnjive dodatke izgledaju kao da dolaze od ljudi sa medicinskim iskustvom, ljekari i medicinske sestre čije su fotografije pogrešno korištene vjerovatno neće imati mnogo uspjeha sa pravnim postupcima, a odštete bi bile skromne. (TikTok je takođe zaštićen: prema članu 230 Zakona o pristojnosti komunikacija, ne može se pravno smatrati odgovornim za većinu onoga što korisnici objavljuju na platformi.)

Osim ako TikTok ne reši problem, prosvećeni TikTokeri – pa čak i ljekari, očigledno – sami obavljaju posao prepoznavanja i opovrgavanja.

„Ljudi će pokušati da vam prodaju stvari na TikToku, na društvenim medijima, i tvrditi da imaju lijek za sve, ali nema jednostavnih rješenja“, rekao je TikToker po imenu Dr Majkl u nedavnom videu u kojem ističe kako se lice stomatološke higijeničarke u Džordžiji pogrešno koristi. „Obično iznosim studije i dokaze da potkrepim ono što kažem – ali za ovu hrpu sranja, to mi stvarno nije potrebno.“

„Ako zvuči previše dobro da bi bilo istinito“, dodao je dr Majkl, „vjerovatno i jeste“.

Aleksandra Levin, novinarka Forbes
Ian Martin, novinar Forbes