Neobičan poslovni poduhvat slovenačkog para: Lansirali pametna kolica za rad u svom voćnjaku, a sada ciljaju na inozemna tržišta

BIZNIS Forbes Slovenija 28. feb 2024. 09:16
featured image

28. feb 2024. 09:16

Osnivači firme Blockhapp iz sjeverne Primorske, bračni par Marko Makarovič i Mateja Treven izgradili su neobičan business – elektrificirali su kolica za rad u svom kućnom voćnjaku na strmoj padini, i tako proizveli pametna električna invalidska kolica Karjola koja su dobila i svoj evropski patent. Prva isporuka pametnih kolica na slovenačko tržište desila se 2022. godine, a ove godine idejni tvorci ove nesvakidašnje poslovne priče, ciljaju i na strana tržišta.

Do sada je Blockhapp prodao 18 Karjola, od čega osam prošle godine. Osnivači vjeruju da proizvod ima potencijala jer se bavi trendom elektrifikacije ili održivosti i trendom starenja stanovništva. 

„Mnogi naši kupci su starije osobe jer proizvod olakšava rad i omogućuje ljudima da ostanu aktivni u kući. Pritom kolica ne stvaraju buku, pa je pogodna i za urbane sredine“, kazao je Traven za Forbes Slovenije.

Karjola se prodaje po cijeni od 1796 eura za standardnu ​​verziju i 2699 eura za premium ‘adventure’ model. To je puno više od invalidskih kolica na ljudski pogon čija je početna cijena oko 80 eura. No, Treven proizvod upoređuje s električnim biciklima, jer i tu je razlika u cijeni znatna, ali istovremeno električni bicikli – poput Karjole – imaju veće mogućnosti korištenja od običnih.

S dosadašnjom prodajom, koja je bila ograničena na Sloveniju, kompanija još nije ostvarila dobit. Većinu sredstava za pokretanje posla – oko dvije trećine – uložili su sami osnivači, a ostatak poduzetnički fond.

Put uzbrdo

Počelo je kada je Makarovič naslijedio stariju kuću u sjevernoj Primorskoj s nešto zemlje u brdovitom okruženju. Tamo su posađena stabla, i kolica su se često morala gurati u obalu. Budući da je Makarovič po struci industrijski programer, zapitao se kako bi se taj zadatak mogao olakšati. Došao je na ideju da bi najbolje rješenje bila motorna kolica. Nema dovoljno zemlje koja bi imala smisla za veće strojeve, poput traktora itd.

Zatim je počeo istraživati ​​tržište. Neki veliki brendovi razvili su posebna rješenja za tu svrhu. No, nakon testiranja, shvatio je da korisničko iskustvo ovih proizvoda nije dobro, pa je počeo razvijati vlastiti. Makarovič se pobrinuo za idejni razvoj i dizajn Karjole, dok je Treven direktor kompanije te brine o financijama i marketingu.

Među korisnim rješenjima u dizajnu Karjole je, naprimjer, to što se može ugraditi na polugu za vuču automobila za prijevoz.

“Kada je ideja dosegla određen nivo zrelosti, počeli smo je razvijati kao poslovnu ideju”, kaže Treven, koji je prethodno radio u financijskoj industriji više od 25 godina. Između ostalog, bila je financijska direktorica i članica uprave u osiguravajućem društvu Sava Re te upraviteljica imovine Publikuma.

Blockhapp je do sada isporučio 18 Karjola (Foto: Arhiva Blockhappa)

Kompanija je osnovana 2019. godine i registrirana u Ljubljani. Osnivači su dva puta neuspješno aplicirali za sredstva Slovenskog poduzetničkog sklada (SPS). U trećem zahtjevu su pak dobili sredstva, odnosno 75 hiljada eura konvertibilnog kredita. Sami su uložili oko 140 hiljada eura, čime je ukupan doprinos iznosio oko 215 tisuća eura.

Slovenski patent za Karjolu registriran je kod Blockhappa 2020. Potom su predali prijavu za europski patent i dobili ga u lipnju 2023. Dvojica osnivača danas vode tim od devet ljudi, od kojih je jedan zaposlen u tvrtki.

Gubici i plan širenja

Kompanija od svog osnivanja posluje s gubitkom. U 2022. to je iznosilo oko 48 hiljada eura uz prihode od 12 hiljada eura, pokazuju podaci Ajpesa. I lani su, kaže direktor, bili u minusu.

Ove godine glavni cilj firme je izlazak na tržište šire regije i EU. Pregovaraju o ulasku na njemačko tržište. Tu vide priliku jer Njemačka ima veliki broj stanovnika, veliku kupovnu moć, a ujedno i veliki udio ljudi zainteresiranih za poljoprivredu i vrtlarstvo. Tržište je zanimljivo i zbog stope rasta električnih bicikala u zemlji.

“Više od polovine ljudi odlučilo se za električni bicikl prilikom nove kupnje”, napominje Treven.

Za širenje na evropska tržišta traže i partnera s kojim bi osigurali prodajnu mrežu u inozemstvu i postprodajnu podršku kupcima. Žele mjesta gdje kupac može isprobati Karjolo, jer je to novi proizvod s višom cjenovnom vrijednošću.

“Naš proizvod je kombinacija softvera i hardvera. Dosta je zahtjevan. Razvoj traje dugo, a pri ulasku na tržište moramo pružiti i podršku kupcima”, kaže Treven.

Traže i dodatna ulaganja koja bi mogla povećati proizvodnju. S nekoliko slovenskih firmi dogovorili su da bi, u slučaju veće količine narudžbi, uz njihovu pomoć mogli proizvesti i do hiljadu dvokolica mjesečno. Zahtijevaju sposobnosti zavarivanja, bojanja i montaže.

Električna kolica dobro su došla osnivačima pri radu u voćnjaku na strmoj padini (Foto: Arhiva Blockhapp)

Slično biciklima?

Poduzetnik vidi paralele između električnih invalidskih kolica i električnih bicikala, koji postaju sve popularniji. O subvencijama za njih razmišlja i slovensko Ministarstvo okoliša, klime i energije.

“S biciklima vidimo kako se tržište promijenilo. Sada su električni bicikli prvi izbor kupaca”, kaže Treven. “U području kolica očekujemo da će se slično dogoditi kada na tržištu postoji dovoljno dobar proizvod.”

Elektrifikacija također proširuje opseg upotrebe. Naprimjer, električni bicikli također se šire u smjeru teretnih bicikala ili postaju zamjena za automobil, a ne samo obični bicikl. Čak i kod električnih invalidskih kolica mogućnost korištenja je šira nego kod običnih, navodi Treven.

Prednost Karjole vidi i u fleksibilnosti i jednostavnosti korištenja, jer je možete “zgrabiti i odnijeti”. Nije ga potrebno paliti, registrirati, što se kod većih strojeva često mora činiti, ali je i dalje vrlo moćan, odnosno s njim se može jako puno napraviti.

Treven sada najviše vremena provodi radeći s Karjolom, čija se proizvodnja odvija u selu Levpa na sjevernom Primorskom. U međuvremenu, Makarovič je zadržao svoj stalni posao u industrijskom razvoju.

Jan Artiček, Forbes Slovenija