Ukrajini je potrebno 1.000 oklopnih vozila, a Kanadi za isporuku njih 50 treba – godinu dana
Ukrajincima je više od svega potrebna artiljerija, protivvazdušna odbrana i svježe trupe.
Na četvrtom mjestu potreba su oklopna vozila za prevoz trupa (APC). Ova pokretljiva vozila, jednostavna za održavanje, mogu vrlo brzo trupe da dovedu do borbenih položaja, a istovremeno ih zaštite od artiljerijskih udara i vatrenog oružja.
Očajnička potreba za ovim vozilima, kao i jače naoružanim borbenim vozilima, objašnjava frustraciju koju osjeća Ukrajina zbog izluđujuće spore isporuke vozila Bajson iz Kanade.
Bilo kakav APC bolji je od nikakvog, ali njih nekoliko stotina bolje je od 89 vozila Bajson koje Ukrajina iz Kanade dobija na kašičicu već više od dvije godine.
Vlada u Otavi najavila je da će donirati vozila od juna 2022. godine. Najprije su Kanađani ponudili 39 polovnih vozila Bajson iz viškova kanadske vojske, a potom su u septembru 2023. godine obećali još novih Bajsona. Zajedno tih 89 vozila – uz rezervne dijelove i obuku posade – vrijede oko 900 miliona dolara.
Korišćeni Bajsoni stigli su brzo, a vjerovatno su opremili samo jedan odred u jednoj brigadi, i to u vojsci koja ima stotinu brigada i nekoliko stotina odreda. Ukrajinci su prošle godine izgubili jedno ovo vozilo.
Pedeset novih – dovoljno za još jedan odred – nikako da stigne na front. “Prvih 10 od 50 APC-ova koje će Kanada donirati Ukrajini biće isporučeno u Evropu ovog leta”, rekao je u petak kanadski ministar odbrane Bil Bler. “Ukrajinci će se tokom leta obučavati za upravljanje, a na jesen će vozila stići u Ukrajinu”.
To znači da je od obećanja do isporuke prošlo godinu dana za isporuku 50 APC-ova iz Kanade. U tom istom vremenskom periodu, Ukrajinci će u prosjeku izgubiti oko 500 APC-ova i borbenih vozila, pokazuju podaci analitičara u Oryx-u.
Kanada nije jedina zemlja koja Ukrajini šalje oklopna vozila. SAD, Njemačka i Poljska donirali su stotine.
Otkad je Rusija pokrenula punu invaziju na Ukrajinu prije 26 mjeseci, saveznici Ukrajine su isporučili oko 2.000 APC-ova i borbenih vozila. Ako oduzmemo nekih 1.000 koje su Ukrajinci izgubili, moglo bi izgledati da snage Kijeva imaju još 1.000 više nego što im treba.
Problem je u tome što su se od 2022. godine ukrajinske oružane snage udvostručile. Onih 2.000 APC-ova i borbenih vozila iz sovjetskih vremena koje su Ukrajinci imali prije početka rata možda su bili dovoljni za opremanje 50 brigada, ali nisu bili ni blizu dovoljni za njih stotinu. Dodajmo 2.000 doniranih vozila i oduzmimo izgubljenih 1.000 i rezultat je nestašica od 1.000 vozila.
Ukrajinski zapovjednici znali su da bi ovo mogao biti problem. “Treba nam svega, ali borbena vozila vjerovatno su najveća potreba”, rekao je neimenovani oficir jedne ukrajinske mehanizovane brigade početkom prošle godine.
Nije nerazumno da bi kanadskoj industriji trebalo godinu dana da proizvede i isporuči 50 novih APC-ova. Ono što djeluje nerazumno – barem prijateljima slobodne Ukrajine – je da kanadska vlada nije trebalo da čeka završetak tih 50 novih Bajsona. Otava je imala – i još uvijek ima – opcije za slanje APC-ova u Ukrajinu odmah.
Kanadska vlada mijenja svoja starija oklopna vozila novijim modelima. Ova modernizacija oslobodila je više od 400 starijih vozila, uključujući modele APC-ova M-113, kao i Bajsona i njima sličnih Kojota.
Prošle jeseni, žestoku reakciju izavala je najava kanadske vlade kako planiraju da rashoduju svih 400 vozila umjesto da ih doniraju Ukrajini. Kanadsko ministarstvo odbrane tada je naglašavalo kako su mnoga od njih “u izuzetno lošem stanju” nakon decenija upotrebe.
Najmanje jedna ukrajinska zvaničnica odgovorila je da joj to – ne smeta. “Ukrajinci su spremni da uzmu i nečije smeće, rastave ga i naprave jedno vozilo od njih tri,” rekla je Oleksandra Ustinova, čelnica ukrajinskog parlamentarnog odbora za municiju, za CBC News.
Štaviše, kompanija Armatec Survivability iz Ontarija podnela je dobrovoljnu prijavu da modernizuje i obnovi zastarela vozila i to navodno po stopi od osam mjesečno. Ni molbe ukrajinske zvaničnice ni prijedlog Armateka nisu bili dovoljni da kanadsku vladu podstaknu da svoja stara vozila da Ukrajini.
Umjesto toga, Ukrajinci su prisiljeni da čekaju godinu dana na 50 novih vozila kako bi ispunili oko pet posto svojih potreba za APC-ovima.
Dejvid Aks, novinar Forbes