Kako će Trumpov “veliki, lijepi zakon” olakšati bogatima kupovinu privatnog aviona

Aktuelnosti Forbes 4. jul 2025. 10:25
featured image

4. jul 2025. 10:25

Jedan manje poznati dio zakona milijardera i predsjednika Donalda Trumpa, koji on naziva “Veliki lijepi zakon”, donosi unosne poreske olakšice ultrabogatim Amerikancima kroz poresku politiku vezanu za kupovinu privatnih aviona .

Dio budžetskog paketa koji je nedavno usvojio Senat trajno obnavlja federalni zakon o “bonusnoj amortizaciji” od 100%. On omogućava preduzećima da otpišu punu vrijednost podobnih artikala u godini kupovine.

Amortizacija bonusa prvobitno je bila dio Zakona o smanjenju poreza i zapošljavanju iz 2017. godine. Od 2023. godine počela je da se smanjuje sa nivoa od 100%, a trebala je potpuno nestati do 2027. godine, prema podacima agencije Thompson Reuters.

Ova politika se primjenjuje na niz fizičkih poslovnih troškova koji s vremenom opadaju, kao što su mašine i službena vozila. Često se povezuje s luksuznim predmetima visoke vrijednosti poput privatnih aviona. Njeno uvođenje prošle decenije dovelo je do procvata prodaje aviona.

Poreski odbitak u vrijednosti aviona

To znači da, za razliku od standardnih poslovnih računovodstvenih postupaka gdje se kapitalna ulaganja raspoređuju na mnogo godina i nikada se ne otpisuju u cijelosti, puna vrijednost kvalificirane imovine može se otpisati u prvoj godini.

Časopis avio-industrije Flying Magazine izjavio je da avion od 10 miliona dolara sada može značiti poreski odbitak od 10 miliona dolara iste godine.

„Za nekoga ko želi kupiti avion, bilo novi ili polovni, ovo je veoma velika stvar“, rekao je ove sedmice Matthew Burr, direktor avijacije u kompaniji BOK Financial sa sjedištem u Oklahomi. Dodao je da očekuje da će usvajanje ovog zakona „pokrenuti veliku aktivnost u prodaji aviona“.

„Ovo je primjer pravila koja idu na ruku oligarsima“, kaže Chuck Collins, direktor Programa za nejednakost i opće dobro pri Institutu za političke studije, lijevo orijentiranom think tanku. Collins je u objavi u utorak opisao odredbu o amortizaciji bonusa kao „ogromnu poresku olakšicu za milijardere i one sa više od 100 miliona“ koju je progurala „lobi grupa za privatne avione“.

Trump
REUTERS/Nathan Howard

Trošak od skoro 400 milijardi

Trajno uvođenje 100% amortizacije bonusa koštalo bi poreske obveznike 378 milijardi dolara tokom 10 godina, prema procjenama Kongresnog ureda za budžet.

“Jednokratni poreski odbitak mogao bi smanjiti oporezivi dohodak kupaca aviona za milione dolara u jednoj godini”, objasnio je Baer.

Verzija Trumpovog “Velikog lijepog zakona” koja je usvojena u Predstavničkom domu u maju predviđala je produženje 100% amortizacije bonusa do 2029. godine. Senat je odlučio da olakšica bude trajna. Privatna avio-industrija je proslavila ovu promjenu. Kompanija za iznajmljivanje mlaznih aviona FlyUSA opisala je zakon kao “snažnu odredbu koja bi mogla promijeniti pravila igre za nabavku privatnih aviona”.

Poreske olakšice za privatne avione izazvale su oštre kritike demokrata i nezavisnih nadzornih organizacija. Oni tvrde da će zakon nesrazmjerno koristiti bogatima, a štetiti siromašnima. Prema podacima Budžetske laboratorije Univerziteta Yale, zakon će smanjiti prihode najsiromašnijih 20% Amerikanaca za 2,9%, dok će najbogatijih 1% vidjeti povećanje prihoda od 1,9%. “Ovaj zakon daje još jednu poresku olakšicu za ultrabogate. Tako da mogu kupiti još jedan privatni avion”, rekao je ove sedmice senator Mark Kelly, demokrata iz Arizone.

Organizacije za zaštitu okoliša često kritiziraju korištenje privatnih aviona zbog njihovih prekomjernih emisija. Prema Međunarodnom vijeću za čisti transport, 65% svih letova privatnim avionima u svijetu potiče iz Sjedinjenih Američkih Država.

Derek Saul, novinar Forbesa