Uskoro bismo između Afrike i Evrope mogli putovati podmorskim tunelom
![featured image](https://forbes.n1info.ba/wp-content/uploads/2024/06/2024-05-30T131641Z_1149872522_RC2V08AMSTXV_RTRMADP_3_ARGENTINA-PROTEST-TRAINS-1000x667.jpg)
Prošlo je 30 godina otkako su dva radnika – jedan iz Francuske, drugi iz Engleske – probili zid i prvi put se vidjeli u podmorskom tunelu koji je s vremenom postao Eurotunel, poveznica kontinentalne Europe i Velike Britanije ispod kanala La Manche.
Iako ideja da se isto učini između Afrike i Europe nije nova, ali ponovno se pojavila nova energija oko projekta: kontinenti bi se već do 2030. mogli povezati ultrabrzom željezničkom trasom.
To je spektakularan prijedlog kako za biznise, tako i za turiste. Britanski Independent izvještava kako bi plan mogao povezati mrežu brzih željeznica Španije s marokanskom rutom Al Boraq, otvorenom 2018. godine. Turisti bi mogli putovati od Madrida do Algecirasa na jugu zemlje – prolazeći kroz Gibraltar – a potom i u Tanger, Rabat i naposljetku sve do Casablance.
Prijedlog se prvi put pojavio 1970-ih godina, ozbiljnije se shvatio u osamdesetima, no potom nestao s pojavom financijske krize. Ponovno je isplivao kada je španjolska vlada prošle godine naručila studiju o provedivosti vrijednu 2,5 miliona dolara, koja je plaćena iz europskih fondova za oporavak nakon pandemije.
![](https://forbes.n1info.ba/wp-content/uploads/2024/06/profimedia-0017436980-1-1200x800-1-1024x683.jpg)
Vjeruje se kako bi izgradnja trase mogla stajati oko 6,5 milijardi dolara, ali problemi tijekom izgradnje takvog podviga mogli bi zakomplicirati stvari, i to ne samo financijski: na svojoj najdubljoj točki prolaz Gibraltar dubok je 900 metara, a tuda prolazi i seizmički vrlo aktivan rasjed.
Projekt bi za turizam itekako imao smisla. Maroko je jedna od daleko najposjećenijih zemalja Afrike što se tiče Evropljana, dijelom zbog svoje blizine obalama Evrope, a turizam čini 9 posto BDP-a zemlje. Podaci Statiste pokazuju kako je Maroko bila druga najposjećenija zemlja u Africi 2022. godine, nakon Egipta: posjetilo ga je 10,9 miliona međunarodnih putnika.
Ova zemlja trenutno je odlična destinacija za one koji traže visoku vrijednost – Lonely Planet Maroko je uvrstio u svoju listu “Najbolje od putovanja” za ovu godinu zbog popularnosti zemlje za surfanje, kao i spektakularnih atrakcija poput najviše planine sjeverne Afrike Jebel Toubkal i jahanja deva preko dina Erg Chebbi u pustini Merzouga.
I Times Maroko navodi kao jednu od destinacija koja nudi najbolju vrijednost za novac ove godine: Marakeš je po tom mediju bila najjeftinija all-inclusive destinacija izvan Evrope 2023. godine. Telegraph hvali odličnu mrežu željeznica u zemlji i savjetuje smještanje u Agadiru i istraživanje okolnih područja za samo 22 dolara dnevno.
Jedno izvješće navodi kako bi potencijalnu novu željezničku rutu moglo koristiti čak do 12,8 milijuna putnika svake godine, a teretni promet između Afrike i Evrope mogao bi se povećati za do 13 milijuna tona.
Kritičari Eurotunela tvrde da on ni nakon 30 godina nije uspio približiti EU i Veliku Britaniju, pozivajući se na Brexit, ali ne može se poreći kako su tunelom proputovali milioni i milioni turista – danas Eurotunelom prolazi 25 posto ukupne vrijednosti dobara robe koja putuje između Francuske i Engleske, a od njegovog otvorenja je kroz njega prošlo 500 miliona ljudi i preko 102 miliona vozila.
Još jedan argument za novu željezničku rutu? Ona bi omogućila nogometnim fanovima da na utakmice Svjetskog prvenstva 2030. godine – koje će se održati u Portugalu, Španjolskoj i Maroku – putuju na mnogo brži i ekološki prihvatljiviji način.
Autor originalnog članka: Alex Ledsom, viša suradnica Forbesa
Link: You Could Be Traveling Underwater Between Africa And Europe By 2030
(Prevela: Nataša Belančić)