Orbanov zet iza novog biznis imena, na red došle i zgrade koje je kupio u Beogradu
Zet mađarskog premijera Viktora Orbana početkom ove godine ozvaničio je kupovinu pet biznis parkova u Beogradu, koji obuhvataju 11 modernih poslovnih zgrada. Kako je tada obznanjeno, kupovinu je obavio preko firme Diofa fand menadžment (Diofa fund management), koja je dio grupacije BDPST, koju vodi Ištvan Tiborc.
Tri biznis parka povezuje ulica Milutina Milankovića (Green Heart, Forty One i 19 Avenue), dok je jedna zgrada prekoputa Beogradske arene, a još jedna (Belgrade business centar) pored naselja Belvil. Sve zajedno imaju oko 122.000 kvadrata premium poslovnog prostora.
Nedugo zatim, Orbanov zet odlučio je da rebrendira svoj biznis. Praktično u isto vrijeme kada je srpskoj javnosti obznanjeno da kupuje beogradske poslovne zgrade Diofa fand menadžment je promijenio ime u Granit fand menadžment. Kako je navedeno na sajtu kompanije tim povodom, Granit fand menadžment će se oslanjati na stručnu podršku Granit banke, koja je jedna od najznačajnijih u Mađarskoj, a u kojoj Tiborcova grupacija takođe ima udio.
Takođe se dodaje da je, sa promjenom imena, investiciona kompanija pokrenula i novi međunarodni brend – Grandum. Pod tim imenom će biti objedinjene sve usluge i ciljevi u poslovim s nekretninama. Ta filijala osnovana je 2023. i planirano je da upravlja nekretninama ukupne površine 280.000 kvadrata pod novim imenom.
„Sa brendom Grandum imamo ambiciozne ciljeve, ne samo da će naša usluga upravljanja nekretninama nositi to ime, već planiramo da brend igra značajnu ulogu i u našim investicijama u nekretnine na domaćem i međunarodnom tržištu. Želimo da prenosimo i ujedinimo našu stručnost na tržištu nekretnina, timski duh i pristup usmjeren na klijente kroz Grandum Real Estate“, dodao je Almoš Mikeši, direktor Granita, u objavi na sajtu kompanije.
Promjene u Beogradu
U objavi se podsjeća i da je prošle godine portfelj kompanije proširen Gordius fondom privatnog kapitala, koji je vlasnik 11 poslovnih zgrada u Beogradu, a kojima upravljaju posebne firme.
Promjena brenda sada se vidi i u glavnom gradu Srbije.
Prema saznanjima Forbes Srbija, u proteklih nekoliko nedjelja, poslovne zgrade na Novom Beogradu dobile su novi brending. Stakla na ulaznim vratima oblijepljena su nazivom Grandum Real Estate, a ispred njih su izmijenjeni i tzv. totemi gde je umjesto naziva prethodnog vlasnika, Indoteka, sada pozicioniran naziv Grandum.
U ovim zgradama nalaze se neke od najvećih i najpoznatijih kompanija i institucija u Srbiji poput Nestlea, Adidasa, Tetra Paka, Apatinske pivare, Šnajder Elektrika, Bol korporacije, Unikredit i Halk banke, Er Srbije, Filip Morisa, ambasade Australije i Delegacije Evropske unije u Srbiji i dr.
Ono što firma zeta Viktora Orbana još nije mijenjala su nazivi kompanija koje upravljaju ovim poslovnim pakovima. Vlasnička struktura svih je ista – 70% je u vlasništvu mađarske firme Office planet, a 30% u vlasništvu druge mađarske firme Gordius. Kompanije i dalje vode Mirko Smiljanić i Marton Kalmar Nađ.
Inače, uvid u podatke katastra pokazuje da je samo zemljište pod poslovnom zgradom House kod Beogradske arene u vlasništvu kompanije. Sve ostale parcele na kojima su izgrađeni poslovni parkovi odnosno zgrade i dalje su u vlasništvu Republike Srbije ili Grada Beograda i zemljište je dobijeno na osnovu zakupa.
Promijenjivi poslovni rezultati
Svakim poslovnim parkom upravlja zasebna firma. Kako je Forbes Srbija pisao prilikom objavljivanja transakcije, zajedno su u 2022. prihodovale oko 35 miliona eura i ostvarile neto dobit od 12,5 miliona.
Poređenje sa prošlom godinom je praktično nemoguće jer firma Atlas centar koja upravlja parkom Green Heart u Bulevaru Milutina Milankovića nije još objavila finansijski izvještaj s obzirom na to da postoji neusklađenost podataka u napomenama uz finansijski izvještaj. Ta firma donijela je nešto više od polovine profita u 2022. (6,8 miliona eura) i oko trećine prihoda (13,4 miliona eura).
Demo invest, koji upravlja susjednim parkom FortyOne imala je osjetno lošiju godinu posmatrajući samo prihode i dobit. Dok su u 2022. imali prihode od oko 8,3 miliona eura, oni su pali u 2023. na oko 6,5 miliona eura. Još veći je bio pad dobiti – sa 3,9 na tek oko 950.000 eura. Razlog tome su povećani rashodi.
Firma Business centar koja upravlja zgradom kod Belvila takođe je imala lošiju poslovnu godinu. Prihodi su pali sa 6,6 miliona eura na oko 5,3 miliona eura. Kao i kod Demo investa dobit je osjetnije opala – sa 3,4 miliona eura na nešto više od 1,5 milion eura.
Preostale dvije firme su prošle značajno bolje. Business point NBG 64A koja upravlja zgradom House kod Arene zabilježila je blagi rast prihoda, sa oko 3,5 miliona eura na oko 3,6 miliona eura dok je dobit blago opala – sa 1,47 miliona eura na oko 1,42 miliona eura.
Sa obje stavke u usponu bila je firma Belgrade 19 Avenue koja je povećala prihode za oko 100 miliona dinara ili u eurima sa 3,4 miliona na 4,2 miliona rura dok je iz gubitka u 2022. od 2,99 miliona eura, prošle godine prešla u zeleno sa zaradom od milion eura.
Kako je Diofa fand menadžment tek krajem prošle godine kupio poslovne parkove, pravi rezultati upravljanja ovim zgradama biće poznati tek sljedeće godine kada budu poznate brojke za 2024.