Šta stručnjaci misle o Muskovoj tvrdnji da bi Teslin humanoidni robot Optimus mogao da bude lansiran 2025

TEHNOLOGIJA Forbes Srbija 27. apr 2024. 08:32
featured image

27. apr 2024. 08:32

Tesla bi mogla da počne da prodaje svog humanoidnog robota Optimus do kraja sljedeće godine i jednog dana će zaraditi više novca od robota nego od automobila, rekao je u utorak investitorima izvršni direktor Elon Musk.

Ovo je još jedna ambiciozna tvrdnja milijardera za koju stručnjaci kažu da bi mogla biti u domenu mogućnosti – mada je malo vjerovatno da će proizvođaču automobila donijeti novac u bliskoj budućnosti.

Optimus, Teslin humanoidni robot koji je još u razvoju, moći će da obavlja korisne zadatke u fabrici do kraja godine i mogao bi da stigne na tržište do kraja 2025, rekao je Musk investitorima nakon razočaravajućeg izvještaja o zaradi.

Musk ima istoriju hrabrih tvrdnji o svojim kompanijama koje ne uspjevaju da se realizuju i unovče. Rekao je da misli da je Tesla „najbolje pozicionirana od bilo kog proizvođača humanoidnih robota“ da proizvodi botove u velikom obimu, dodajući da bi oni mogli da postanu najvrijednija imovina kompanije i „vrijedniji od svega ostalog zajedno“ jer „ne postoji smisleno ograničenje veličini ekonomije“.

Animeš Garg, pomoćnik profesora AI robotike na Tehnološkom institutu Džordžije, rekao je za Forbes da je Muskov vremenski okvir „agresivan“, ali „realističan iz perspektive lansiranja“. Ipak, rekao je da će pitanje biti „koliko su korisne vještine koje su izvan sadašnjih granica“, posebno kada je riječ o širini, mogućnosti opšte primjene i robusnosti.

Shutterstock/kovop

Za lansiranje, Garg je rekao da očekuje da Tesla ima humanoidnu platformu sa udovima, iako je „nejasno koliko će ruke biti robusne i korisne“, ali bi bio iznenađen ako bi Optimus mogao da obavlja zadatke izvan kompetentne lokomocije i vještina poput podizanja predmeta koji nisu komplikovani za razumijevanje, sa drugim funkcijama kao što je interakcija sa objektima kao što su prozori i vrata koje će možda uslijediti godinu ili dvije kasnije.

Džonatan Ejtken, robotičar sa Univerziteta u Šefildu u Velikoj Britaniji, složio se da bi Muskov „vremenski okvir bio veoma izazovan“ i opisao 2025. godinu kao „ambicioznu, ali ne nemoguću“, rekavši da mnogo zavisi od „detalja šta tačno“ Musk predlaže.

Kristijan Hubicki, profesor robotike na Državnom univerzitetu Floride, rekao je da „ne bi bio šokiran da vidi pažljivo pripremljene video snimke Optimusa koji obavlja neke nominalne zadatke u fabrici” do kraja godine, ali je upozorio da će to biti „nevjerovatno teško”.

Hubicki je rekao da postoji nekoliko nepoznanica koje okružuju humanoidne robote Tesle i njegovih konkurenata kao što su Boston Dinamics i Figure AI, a koje su ključne za procjenu njihovog potencijala za upotrebu u stvarnom svijetu van sjajnih, pažljivo postavljenih demo video snimaka.

Najvažnija među njima je pouzdanost, rekao je on, dodajući da je „jedini koristan robot pouzdan robot“. Hubicki je rekao da je ovo „problem za humanoide“, gdje je kontrola još uvijek u laboratorijskoj fazi, a hardver slab.

Dok radna okruženja i zadaci mogu biti izazovni za robote sa točkovima ili drugim dizajnom za navigaciju, humanoid bi mogao da napreduje i da se bavi vrstama posla koji su inače ograničeni na ljude ili veoma specifične mašine.

Dizajn nameće niz ogromnih tehničkih izazova i za hardver i za softver, uključujući zadatke koje većina ljudi uzima zdravo za gotovo, poput kretanja i hvatanja predmeta.

Trenutni procvat vještačke inteligencije pomaže da ova oblast napreduje, rekao je Aitken, pošto je opšta upotreba ključna da bi humanoidi postali održivi alat.

„Ne možemo programirati robota da pokupi 1.000 različitih objekata tako što ćemo programirati proces za svaki pojedinačno“, objasnio je on.

Teško je zamisliti da će Muskova tvrdnja da će Optimus jednog dana zasjeniti druge Tesline proizvode biti realizovana u bilo kom trenutku u bliskoj budućnosti, rekli su stručnjaci za robotiku za Forbes, posebno njegove automobile.

Garg je rekao da humanoidima uprkos popularnosti nedostaje ubijedljiv slučaj upotrebe koji imaju druge tehnologije u nastajanju poput automobila bez vozača.

Oni se „vjerovatno neće približiti automobilskom biznisu u smislu prihoda“ u narednoj deceniji, rekao je on. Aitken je za Forbes rekao da je „teško vidjeti humanoida koji se ozbiljno takmiči sa velikim industrijskim igračima u sektoru“ i postavlja pitanje da li bi bili u stanju da obavljaju „dosadne, prljave i opasne“ poslove visoke vrednosti što bi motivisalo kompanije da investiraju.

Hubicki je rekao da se „ne bi kladio na to da će se to tržište približiti automobilskoj industriji u doglednoj budućnosti“.

Iako su humanoidni botovi „impresivno napredovali“ posljednjih godina, on je rekao da im nedostaje ubijedljiv primjer upotrebe koji ukazuje da bi „masovno tržište bilo neizbježno“ i da u ovom trenutku ostaju „komplikovana tehnologija za izvršavanje zadataka koje već možemo da uradimo bolje“.

Analitičar Gordon Džonson iz GLJ istraživanja rekao je da su Maskove tvrdnje „apsurdne“ i odbacio je njegov cilj za Optimus do kraja 2025. kao „potpunu glupost i prevaru investitora“.

Džonson je rekao da kompanije koje su decenijama radile na humanoidima nisu ni blizu „gdje Musk tvrdi da će biti do kraja 2025. Optimus je „pumpa iz snova“, rekao je Džonson. „Nema proizvoda.“

Mask je sa 191,6 milijardi dolara treća najbogatija osoba na planeti, posle Bernara Arnoa iz LVMH-a i osnivača Amazona Džefa Bezosa.

Robert Hart, novinar Forbes