Tesla Cybertruck jedan je od najvećih promašaja u autoindustriji decenijama unazad

Promašaji automobilske industrije brojni su i poznati, a na vrhu su Fordov Edsel, eksplozivni Pint i General Motorsov neugledni krosover SUV Pontiac Aztek. Čak je i elegantni DMC-12 od nerđajućeg čelika Johna Deloreana, ikona iz filma “Povratak u budućnost”, bio prodajni neuspjeh koji je kompaniju doveo do bankrota. Projekat Elona Muska, električni pikap Tesla Cybertruck sada je na vrhu te liste.
Nakon nešto više od godinu na tržištu, vozilo se prodaje po cijeni od 82.000 dolara, što je smiješno ispod onoga što je Musk predvidio. Njegova loša reputacija zbog kvaliteta, s čak osam povlačenja u proteklih 13 mjeseci, učinili su ga predmetom ismijavanja. Za razliku od prošlih automobilskih promašaja koji su samo izgledali smiješno ili su se loše prodavali, Muskov Cybertruck je također centralna tačka globalnih protesta protiv Tesle podstaknutih milijarderovom ulogom u DOGE-u i MAGA politici.
“To je tačno kao s Edselom”, rekao je Eric Noble, predsjednik konsultantske kuće CARLAB i profesor na ArtCenter College of Design u Pasadeni, Kalifornija (šef dizajna Tesle Franz von Holzhausen, koji je dizajnirao Cybertruck za Muska, diplomirao je na poznatom programu dizajna transporta). “Ovo je veliki zamah i veliki promašaj”.

Prodaja Cybertrucka gora od Edselove
Sudeći isključivo po prodaji, Muskov Cybertruck zapravo ide mnogo gore od Edsela, imena koje je postalo sinonim za katastrofalan proizvod koji nije uspio. Ford se nadao da će prodati 200.000 Edsela godišnje kada se pojavio na tržištu 1958. Ali, uspio je da proda samo 63.000. Prodaja je pala 1959. a marka je izbačena 1960. Musk je predvidio da bi Cybertruck mogao da ostvari 250.000 godišnjih prodaja. Tesla je prodala nešto manje od 40.000 u prošloj, prvoj godini. Nema naznaka da se količina ove godine povećava, s trendom pada prodaje u januaru i februaru, prema Cox Automotive.
Teslina ukupna prodaja ove godine naglo pada, s padom isporuka od 13% u prvom tromjesečju na 337.000 jedinica. To je znatno ispod očekivanja od 408.000 i kompanija nije povećala prodaju svojim najskupljim segmentom. Ali jasno je da je prodaja Cybertrucka u ovom tromesečju pala zbog potrebe za popravkama, rekao je Ben Kallo, analitičar kapitala za Baird. Tesla nije odgovorila na zahtev za komentar.
Rezultati nisu ni blizu tvrdnjama o milion rezervacija
Tromjesečno usporavanje prodaje naglašava činjenicu da kada je u pitanju Cybertruck, rezultati nisu ni blizu tvrdnjama milijardera. „Potražnja je izvan očekivanja”, rekao je tokom objavljivanja rezultata u novembru 2023. Neposredno prije nego što su prve automobile počeli da isporučuju kupcima. „Imamo više od milion ljudi koji su rezervisali automobil”.
U iščekivanju visoke prodaje, Tesla je čak modifikovao svoju gigafabriku u Ostinu kako bi mogao da proizvodi do 250.000 Cybertruckova godišnje. To su investicije u kapacitete koje se vjerovatno neće nadoknaditi.
“Nisu samo rekli da žele puno da prodaju. Osposobili su se da puno prodaju“, rekao je istraživač industrije Glenn Mercer, koji vodi savjetodavnu kompaniju GM Automotive sa sjedištem u Clevelandu. Ali, pretpostavka o ogromnoj potražnji pokazala se pretjeranom. Ispostavilo se da je Cybertruck ili prevelik ili nije u skladu s pravilima o sigurnosti pješaka u nekim zemljama, tako da postoji malo mogućnosti za povećanje prodaje izvozom.
“Nisu puno prodali i malo je vjerovatno u ovom slučaju da ih bilo kakva tržišta mogu spasiti, čak i kinesko tržište”, rekao je Mercer.
Više od decenije prije nego što je Cybertruck krenuo u proizvodnju, Musk je nagovijestio da će Tesla na kraju napraviti neku vrstu električnog kamioneta. Kada je prvi put predstavio dizajn svijetu, Musk je bio jasan da ne želi konvencionalnu estetiku ili čak nešto što se pomalo igra s izgledom pickupa.

Ušteda na farbanju
“Pickupi su isti već 100 godina, a Cybertruck ne liči ni na šta drugo”, rekao je Mask. Ranije je tog mjeseca ponosno rekao javnosti na konferenciji: “Ne sprovodim nikakvo istraživanje tržišta”.
To bi bio prikladan slogan za Muskov apsurdni pickup. “Spektakularni neuspjeh Cybertrucka bio je neuspjeh empatije”, rekao je Noble iz CARLAB-a. “Jednostavno nije empatičan za kupca kamioneta”.
“Prepoznatljiv izgled Cybertrucka rezultat je dvije ključne sile”, rekla je osoba upoznata s procesom razvoja, koja je zamolila da ostane anonimna jer informacije nisu javne. Jedna je bila Muskova strast za fantastičnim dizajnom. Drugi je bila rana odluka da se napravi vozilo koje nije trebalo farbati.
Ako je Tesla odlučio da ne farba kamionete, ne bi trebalo da instalira novu lakirnicu vrijednu 200 miliona dolara, što je velika potencijalna ušteda. I ne bi morao da brine o ispitivanju EPA zbog štetnih emisija koje ta postrojenja često proizvode.
Isto kao Delorean

Naposlijetku, Musk se odlučio za spoljni izgled od nerđajućeg čelika i to je isti izbor koji je Delorean napravio za svoj nesrećni sportski automobil četiri decenije ranije. Ali budući da Mask nije proizvodni inženjer, možda nije u potpunosti cijenio izazove koje predstavlja takva oduka u odnosu na aluminijum ili kompozitne materijale, rekla je osoba koja je htjela da ostane anonimna.
“Balavili su (od sreće) što nisu potrošili 200 miliona dolara na lakirnicu, ali su vjerovatno toliko potrošili pokušavajući da natjeraju nerđajući čelik da radi”, rekao je Mercer.
Razvoj Cybertrucka, uključujući troškove alata za njegovu proizvodnju u Austinu, Teslu je vjerovatno koštao oko 900 miliona dolara. I za razliku od ostalih vozila kompanije, poput limuzine Model 3 i krosovera Model Y, ne čini se da Cybertruck dijeli troškove razvoja i proizvodnje s drugim Teslinim proizvodima.
“Ima li dokazanu tehnologiju koju bi kompanija mogla koristiti drugdje? To nije slučaj”, rekao je Merser. “Može li proizvodni pogon proizvesti sve ove druge stvari na osnovu ulaganja za Cybertruck? Ne, ne može“.
Znaci upozorenja
Bilo je loših znakova od samog početka. Na predstavljanju vozila u novembru 2019. razdraganim Teslinim obožavaocima u Los Angelesu, demonstracija Cybertruckovog, navodno otpornog na udarce, “oklopnog” stakla pošla je naopako kada je čelična kugla bačena na vozilo razbila prozor na strani vozača.
Problem je bila i cijena. Musk je obećao da će osnovna verzija automobila s dometom od 250 kilometara početi od 39.900 dolara. Trenutno osnovna verzija, čija je cijena navodno 72.490 dolara, košta 82.235 dolara zbog federalnog poreskog kredita od 7.500 dolara koji je predsjednik Trump obećao da će ukinuti. Premijum verzija Cyberbeast košta 105.735 dolara i preskupa je.
Polovni Cybertruckovi prstupačniji
Iako Tesla ne proizvodi početnu verziju koju je Musk obećao 2019., pad vrijednosti pri preprodaji učinio je polovne Sybertruckove dosta pristupačnijim, prema stranici automobilskih vijesti Jalopnik. Malo korišteni automobil možete da kupite za manje od 70.000 dolara. Cijene bi mogle pasti još niže, zbog oko 200 miliona dolara neprodatih automobila, izvijestila je Teslina fan stranica Electrek.
Na kraju, Musk je prokleo Cybertruck ignorišući razloge zbog kojih ljudi kupuju kamionete. Da vuku stvari i da se voze kvalitetno tokom loših vremenskih uslova. Vozilo nije dobro ni za jednu od tih stvari, kao što je dokumentovano u brojnim recenzijama. Postoji stalni niz videozapisa “Cybertruck fail” i objave 280.000 članova “CyberStuck” Subreddita.
“Ako postoji nešto što detroitska trojka zna kako da radi, onda su to ogromni kamioneti sa izuzetno lojalnim kupcima”, rekao je Mercer.
Alan Ohnsman, Forbes
Elon’s Edsel: Tesla Cybertruck Is The Auto Industry’s Biggest Flop In Decades