Kako znati da li je vaš e-mail hakovan i šta učiniti
Nalozi e-pošte su posebno popularna meta za hakere. Često sadrže mnoštvo vrijednih podataka, uključujući bankovne informacije. Pristup ovim podacima može omogućiti prevarantima da se prijave za kredit, otvore nove račune ili izvrše lažne transakcije.
Oni mogu prodati vaše podatke ponuđaču sa najvišom cenom. Ponekad će čak koristiti lične podatke u svrhe špijunaže, uznemiravanja ili ucjene. Pogledat ćemo kako prepoznati da li je vaša e-pošta hakovana, koje korake poduzeti i kako možete zaštititi svoj račun od budućih napada .
Kako prepoznati da je vaša e-pošta hakovana
Hakeri imaju nekoliko načina da provale u vaš račun e-pošte. Najčešći je phishing – prevariti žrtvu da klikne na lažni link. Korisnici mogu biti ranjivi kada koriste javne ili dijeljene uređaje. Ili, ako su koristili lozinku koja se lako pamti ili je ponovila sa druge hakovane stranice.
Postoje različiti znakovi da je vaša e-pošta možda hakovana, neki očigledniji od drugih. Najjasniji znak je nemogućnost prijave. Drugi uključuju neočekivane ili nedostajuće e-poruke (o čemu možete saznati od svojih kontakata), neočekivane promjene vaše lozinke ili postavki računa ili upozorenja od vašeg provajdera e-pošte.
Postoji nekoliko načina da provjerite da li je vaša e-pošta hakovana. Prvo, pokretanje antivirusnog programa može otkriti prisustvo sumnjivog softvera, što je vjerovatno najpouzdaniji način za provjeru. Osim toga, mnoge sigurnosne firme, kao što su Avast, Norton i specijalizirana stranica Have I Been Pwned, imaju usluge na mreži koje vam mogu reći da li je vaša lozinka dostupna na mračnom webu.
Primjeri znakova hakovanja :
1. Nemogućnost primjene
Većina ljudi sazna da im je e-pošta hakovana kada se ne mogu prijaviti koristeći svoju trenutnu lozinku ili kada su im postavke računa promijenjene. Također možete primijetiti nepoznate uređaje ili lokacije u dnevniku aktivnosti vašeg naloga e-pošte.
2. Nepoznati poslani emailovi
Vaši kontakti mogu početi primati čudne e-poruke od vas, možda tražeći od njih da kliknu na link ili pošalju novac. Provjera vašeg foldera Poslano može otkriti masovno slanje e-pošte svim vašim kontaktima. U međuvremenu, druge, prave e-poruke mogu nestati dok haker preuzme kontrolu.
3. Dobićete upozorenje
Ovisno o vašem provajderu i postavkama računa, možda ćete saznati da je vaša e-pošta hakovana kada dobijete obavještenje od vašeg provajdera e-pošte. Može vas upozoriti na promjenu postavki računa ili prijavu s nepoznatog uređaja ili lokacije. Upozorenje će tražiti potvrdu da ste to vi i omogućiti vam da osigurate svoj račun.
4. E-poruke za poništavanje lozinke
Možda ćete početi primati e-poruke u kojima se od vas traži da poništite lozinku za druge web stranice – stranice za kupovinu, finansijske institucije i slično. Ovo je znak da su kriminalci hakovali vašu e-poštu i sada pokušavaju pristupiti vašim drugim računima i uslugama, kao i da otkriju i koriste vaše bankovne podatke.
Šta učiniti ako je vaša e-pošta hakovana
Ako sumnjate da je vaš email nalog hakovan, čeka vas mnogo posla. I treba brzo reagovati .
Prvi prioritet je da povratite kontrolu nad računom. Kada to postignete, provjerite točnost informacija o oporavku. Provjerite da haker nije dodao vlastitu adresu e-pošte ili broj telefona za oporavak.
Također, obavijestite svoje kontakte, provjerite da li su pristupili drugim računima poput Facebooka ili, ne daj Bože, bankovnim računima. Provjerite svoj kreditni izvještaj kako biste bili sigurni da prevaranti nisu pristupili vašem novcu.
Koraci koje treba preduzeti :
1. Pokrenite skeniranje virusa
Vjerovatno je da su napadači dobili pristup koristeći zlonamjerni softver. Ako još uvijek imate pristup svom računu, prvo pokrenite sveobuhvatno skeniranje virusa na svim uređajima. To uključuje računare, pametne telefone i tablete. Istovremeno, uvjerite se da su vaši pretraživači i aplikacije ažurirani i da li ste instalirali sigurnosna ažuriranja. Također je dobra ideja da uklonite sve dodatke ili aplikacije koje više ne koristite.
2. Promijenite lozinku
Kada budete sigurni da su vaši uređaji sigurni, promijenite lozinku u nešto potpuno novo i jedinstveno. Provjerite je li nova lozinka jaka i jedinstvena. Koristite velika i mala slova, brojeve i posebne znakove. Izbjegavajte sve što se može lako pogoditi, kao što su datumi rođenja ili imena djece ili kućnih ljubimaca, kao i “modificirane” verzije ovih informacija. Ako ste zabrinuti da nećete zapamtiti svoju novu lozinku, razmislite o tome da je pohranite – kao i sve ostale lozinke – u upravitelju lozinki. Također biste trebali promijeniti svoja sigurnosna pitanja i izbjegavati odgovore koji se mogu pogoditi pregledom, na primjer, vaših postova na društvenim mrežama.
3. Provjerite druge račune
Podaci e-pošte se često koriste za pristup drugim računima, kao što su društvene mreže, usluge pretplate i bankarstvo. A ti nalozi su često meta hakera. Morate pregledati sve ostale račune i provjeriti jesu li sigurni. Promijenite svoje lozinke za svaki slučaj. Ako mislite da je i jedan od tih računa pogođen, pokušajte resetirati lozinku i, ako to ne uspije, kontaktirajte korisničku podršku.
4. Obavijestite kontakte
Ako su napadači imali kontrolu nad vašim računom e-pošte, vjerovatno će pokušati ciljati vaše kontakte malverom ili prijevarama. Možete poslati generičku e-poštu svim kontaktima, objašnjavajući šta se dogodilo i upozoravajući ih da ne otvaraju sumnjive linkove sa vaše adrese e-pošte ili odgovaraju na zahtjeve za finansijsku pomoć. Ako postoji šansa da su napadači pristupili vašim nalozima na društvenim mrežama, trebali biste i tamo poslati isto upozorenje. Također možete predložiti da vaši kontakti ojačaju vlastite postavke privatnosti radi sigurnosti.
5. Provjerite svoj kreditni izvještaj
Sveti gral za svakoga ko hakuje vaš nalog e-pošte je pristup vašem novcu. Provjerite svoje račune i odmah kontaktirajte svoju banku ako primijetite bilo kakvu sumnjivu aktivnost. Napomena: Nije neuobičajeno da hakeri počnu s vrlo malim transakcijama kako bi testirali teren.
Kako oporaviti nalog e-pošte
Bez obzira na to imate li pristup svom računu ili ne, dobro je kontaktirati svog provajdera e-pošte. Ovo može pomoći kompaniji da pronađe hakere i zaštiti svoje korisnike u budućnosti. Ako ste izgubili pristup svom nalogu, moraćete da zatražite resetovanje lozinke. Zato se pobrinite da imate odgovore na svoja sigurnosna pitanja. Mnogi provajderi e-pošte sada imaju namjensku stranicu za oporavak na kojoj to možete učiniti na mreži. Ako imate poteškoća, na njihovoj stranici su dostupni i live chat agenti.
Kako možete zaštititi svoj račun e-pošte od hakera
Kada povratite kontrolu nad svojim računom e-pošte, preduzmite sve potrebne korake da ga zaštitite od budućih hakova – a to znači razvijanje dobrih sigurnosnih navika.
Redovno mijenjajte lozinku, uvijek u nešto jedinstveno i snažno. Izbjegavajte klikanje na linkove u e-porukama osim ako niste apsolutno sigurni da su legitimne. Uključite filtere za neželjenu poštu i pazite da pristupate e-pošti putem javnog WiFi-ja. VPN će pružiti veću sigurnost.
Također biste trebali ažurirati sav svoj softver. To ćete osigurati uključivanjem automatskih ažuriranja, a ona često uključuju ispravke za poznate ranjivosti. I na kraju, koristite dobar antivirusni program i uključite višefaktorsku verifikaciju, na primjer slanjem koda za autentifikaciju, ako je moguće.
Zaključak
Saznanje da je vaša e-pošta hakovana može biti popriličan šok i može potrajati dosta vremena da se riješite. Ali ako ne paničarite i slijedite ispravne korake, moći ćete oporaviti svoj račun i zaštititi se od problema u budućnosti.
Emma Woolacott, saradnica Forbesa