Slovenija počinje subvencionirati električne bicikle. Kako to radi Hrvatska?

NOVAC Forbes Hrvatska 20. feb 2024. 09:25
featured image

20. feb 2024. 09:25

Električni bicikli sve su popularniji u Evropi. Slovenija uvodi njihovo subvencioniranje, a Hrvatska posljednjih godina subvencionira samo one koje kupuju gradovi, općine, javne kompanije i nacionalni parkovi.

Slovenija će ove godine objaviti javni natječaj za subvencioniranje električnih bicikala.

Hrvatska to već godinama radi, ali iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za Forbes Hrvatska pojašnjavaju kako su odustali od subvencioniranja građana.

Sufinansirali su ih na samom početku provedbe programa Vozimo ekonomično 2018. i 2019. godine, jer su željeli potaknuti veće korištenje takvog oblika prijevoza.

No, s obzirom da je primarni cilj Fonda smanjenje štetnih emisija iz prometa, prioritet im je financirati vozila koja su alternativa onima na fosilna goriva.

FILE PHOTO: A man rides a bicycle along a bike path on the Pont de Bir-Hakeim bridge near the Eiffel Tower in Paris during a nationwide day of strike and protests against the French government's pension reform plan in France, January 19, 2023. REUTERS/Gonzalo Fuentes/File Photo

Od 2020. godine poticaje za kupnju električnih bicikala su davali isključivo javnim tvrtkama, nacionalnim parkovima i parkovima prirode te gradovima i općinama.

Cilj im je dodatno potaknuti lokalne jedinice da oforme sustave javnih gradskih bicikala, kao alternativni oblik mobilnosti – osobito u urbanim sredinama.

Kroz prijašnje javne pozive sufinancirala se nabava pet do 15 komada bicikala, s maksimalno do 5.000 kuna (oko 660 eura) po biciklu, odnosno bespovratnim sredstvima koja ne prelaze 40 posto njihove cijene.

S financiranjem ovakvih programa Fond planiramo nastaviti u skladu s našom klimatsko-energetskom politikom.

Grad Varaždin ove će godine izdvojiti 50.000 eura za subvencioniranje kupnji i servisa običnih bicikala. Kako piše Energetika.net, Varaždinci za kupnju novog bicikla mogu dobiti 60 eura subvencije, a za servis 50 posto iznosa, odnosno maksimalno 40 eura.

Tim mjerama želi se potaknuti svakodnevno korištenje bicikala u prometu.

Austrija subvencionira sklopive bicikle

Forbes Slovenija izvještava kako će se u toj državi ove godine po prvi put organizirati javni natječaj za električne bicikle, no kako se još ne znaju detalji.

Prodaja električnih bicikala u Europi ubrzano raste. Prema podacima Europske udruge industrije bicikala (Conebi), u 2022. godini u EU i Velikoj Britaniji prodano je 14,7 miliona običnih bicikala i 5,5 miliona električnih bicikala (ili s dodanim električnim pogonom).

Dok je prodaja običnih bicikala bila 9,1 posto manja nego 2021. godine, kada je prodaja bicikala procvjetala zbog pandemije i zatvaranja, prodaja električnih bicikala zabilježila je 8,6 posto rasta u 2022. godini. Najviše u Njemačkoj, Francuskoj i Nizozemskoj.

Donositelji odluka širom Evrope također potiču kupnju električnih bicikala u nadi da će smanjiti promet automobila, posebice u gradovima.

Austrija, primjerice, od prošlog ožujka nudi subvenciju od 600 eura za kupnju običnog ili električnog sklopivog bicikla kako bi potaknula putovanje javnim prijevozom.

Uvjet je da je primatelj zaposlen i ima godišnju kartu za javni prijevoz. Država pokriva 450 eura, a sportska trgovina u kojoj je bicikl kupljen 150.