Muskov kratki ulazak u politiku povećao je njegovo bogatstvo za 170 milijardi dolara

NOVAC Forbes 28. maj 2025. 10:09
featured image

28. maj 2025. 10:09

U utorak, tokom virtuelnog intervjua na Katarskom ekonomskom forumu, Elon Musk (Elon Musk) je rekao da planira smanjiti svoje političke donacije. „U budućnosti ću to raditi mnogo manje. Mislim da sam učinio dovoljno“, rekao je Musk, koji je bio najveći pojedinačni donator u izbornom ciklusu 2024. godine, dajući 290 miliona dolara za podršku Donaldu Trumpu. “Ako u budućnosti vidim razlog da trošim novac na politiku, hoću. Trenutno ne vidim razlog.”

I nije ni čudo. Za samo četiri mjeseca, Trumpova administracija je već donijela značajne koristi Musku. Kada je riječ o regulaciji, njegove kompanije se suočavaju s manje nadzora jer su neke vladine istrage zaustavljene, usporene ili dovedene u haos. Djelomično zahvaljujući Muskovim vlastitim naporima putem DOGE-a da smanji budžete i osujeti brojne savezne agencije. Njegove kompanije, posebno SpaceX, su u poziciji da dobiju milijarde dolara vrijedne nove vladine ugovore. Na globalnoj sceni, Musk sklapa poslove i dobija odobrenja za poslovanje u inostranstvu, često uz prećutnu ili otvorenu podršku Trumpove administracije.

Nakon što je X mreža jučer pala, Musk je rekao da se mora “super fokusirati na X, xAI i Teslu. Vraćam se tome da provodim 24/7 radeći i spavajući u konferencijskim salama, serverskim i fabričkim prostorijama”, rekao je Musk najavljujući lansiranje novih tehnologija.

Brojevi

Postoje i lične koristi. Musk je sada mnogo bogatiji nego prije nego što je podržao Trumpa. Njegovo bogatstvo sada iznosi 419 milijardi dolara — oko 170 milijardi dolara više nego što je bilo 15. jula, samo dva dana nakon što je Trump preživio pokušaj atentata u Pennsylvaniji, nakon čega ga je Musk podržao. Cijena dionica Tesle pala je za 20% od Trumpovog povratka u Bijelu kuću krajem januara, ali je i dalje 35% viša nego sredinom jula 2024. SpaceX sada vrijedi 350 milijardi dolara – gotovo dvostruko više nego što je vrijedio u vrijeme Muskove javne podrške. Njegova treća najveća kompanija, xAI Holdings, koja sada uključuje društvenu mrežu X i startup za umjetnu inteligenciju xAI, procijenjena je na 113 milijardi dolara u nedavnom spajanju. To je više od tri puta više nego što su te dvije kompanije vrijedile godinu ranije.

Kritičari Trumpa i Muska tvrde da mu učešće u DOGE-u i odnos s predsjednikom donose financijsku korist. „Priroda poslovanja gospodina Muska, kao i njihovi značajni prihodi od vladinih ugovora, znače da je on duboko uključen u regulatorne funkcije vlade koje sada ima moć oblikovati“, navodi se u aprilskom izvještaju koji su sastavili demokratski članovi Predstavničkog doma. “Predsjednik Trump nije mogao izabrati osobu skloniju sukobu interesa.”

Trump to poriče. “Ako postoji sukob interesa, nećemo mu dozvoliti da mu se i približi”, rekao je predsjednik u Ovalnom kabinetu u februaru. Musk također negira bilo kakav sukob interesa i tvrdi da nema nikakvu ulogu u SpaceX-ovim prijavama za vladine ugovore. „Tvrdnje da su kompanije Elona Muska nekako profitirale od njegovog vremena u Bijeloj kući su neosnovane i nedostaje im novinarski integritet“, rekao je Harrison Fields, glavni zamjenik Trumpovog sekretara za štampu, u izjavi za Forbes. “Kompanije Elona Muska suočile su se s požarima, vandalizmom, pucnjavama, cyber napadima, bojkotima i ličnim napadima kakve nema više za jednog američkog biznismena. Kao što je više puta naglašeno, predsjednik neće tolerisati sukob interesa. Elon Musk nastavlja da se pridržava etičkih smjernica u svojoj misiji eliminisanja rasipanja, prevare i zloupotrebe.”

Većina ne podržava Masku

Foto: Reuters/Laure Andrillon

Međutim, nije sve bilo ružičasto za Muska pod Trumpom. Administrativne tarife, uključujući 30% tarifa na uvoz iz Kine, vjerovatno će povećati troškove lanca snabdijevanja za Teslu, SpaceX i xAI. Prodaja Tesla vozila pada na svim glavnim tržištima, uglavnom zbog sve veće osude kupaca zbog Muskovog učešća u Ministarstvu za efikasnost vlade (DOGE). Istraživanje Reutersa/Ipsosa provedeno ovog mjeseca pokazalo je da 58% ispitanika ima negativno mišljenje o Musku, dok ga 39% podržava. Mirni demonstranti, kao i vandali i palikući, napali su Tesline izložbene salone i izložbene salone. Musk, koji tvrdi da se prodaja oporavlja, u intervjuu u Kataru je rekao da je sve ovo lično doživio.

„Saradnja gospodina Muska s DOGE-om značajno je oštetila Teslin brend, kako na domaćem tako i na međunarodnom nivou. I to ga je skupo koštalo“, rekao je Gil Luria, tehnološki analitičar u DA Davidsonu. “Mrlja na brendu… je gotovo neviđena u automobilskoj industriji.”

Ipak, Trump je Musku dao mnogo razloga za osmijeh. U januaru je potpisao izvršnu naredbu kojom se slabi Ured za usklađenost sa federalnim ugovorima pri Ministarstvu rada. To tijelo je istraživalo navodnu diskriminaciju na radnom mjestu u Teslinim fabrikama. Kao rezultat toga, ta istraga je obustavljena, izvijestio je San Francisco Standard. U martu je predsjednik čak pozvao Amerikance da kupe Tesla vozila u govoru s travnjaka Bijele kuće.

Dvije istrage o autonomnim vozilima

Ključno pitanje za budući rast Tesle je stav Trumpove administracije prema djelomično i potpuno autonomnim vozilima. Prošle godine, Nacionalna uprava za sigurnost saobraćaja na autoputevima otvorila je dvije istrage. Prvo se odnosi na Tesline potpune funkcije autonomne vožnje, a drugo na funkcije daljinskog upravljanja. Oba su još uvijek u toku, prema njihovoj bazi podataka i glasnogovornicima agencije.

Prošlog mjeseca, Ministarstvo saobraćaja ukinulo je zahtjev proizvođačima automobila sa djelimično i potpuno autonomnim sistemima da prijavljuju određene vrste nesreća bez smrtnog ishoda. Ta promjena pravila koristi Tesli, a šteti Waymu, kompaniji u vlasništvu Alphabeta koja već posluje u nekoliko gradova i s kojom Tesla želi konkurirati, prema analitičaru Wedbusha Danu Ivesu. Portparol Ministarstva saobraćaja negira da ova promjena ide u korist Tesle. Tvrdi da je uveden kako bi se fokusirao na vrste nesreća koje više doprinose sigurnosnim performansama agencije.

Musk želi konkurirati Waymu masovnim uvođenjem Teslinih potpuno autonomnih vozila. Ranije ove sedmice, u intervjuu za CNBC, rekao je da očekuje stotine hiljada potpuno autonomnih Tesla vozila u SAD-u do sljedeće godine.

Fotografija: Shutterstock

To je malo vjerovatno. Waymo već godinama uvodi svoja vozila i trenutno ih ima 1.500 u četiri američka grada. S planovima da se sljedeće godine doda još 2.000. Osim toga, Tesla se suočila s kašnjenjima i sigurnosnim problemima vezanim za autonomnu vožnju, izvijestio je Forbes ranije ovog mjeseca. Ipak, čini se da Trumpova administracija ima simpatije prema Muskovim ciljevima. Ministar saobraćaja Sean Duffy posjetio je ove nedjelje Teslinu gigafabriku u blizini Austina kako bi, prema vlastitim riječima, “lično vidio budućnost autonomnih vozila”.

„Procjenjujemo da su umjetna inteligencija i autonomna vozila prilika za Teslu vrijedna najmanje trilion dolara“, kaže Ives. Njegova firma Wedbush podigla je Teslinu ciljanu cijenu na 500 dolara (u petak je zatvorena na 339 dolara). „U potpunosti očekujemo da će se pod Trumpovim vodstvom u Bijeloj kući ove ključne inicijative ubrzati, jer će se federalna regulatorna mreža s kojom su se Musk i tim suočavali prethodnih godina u vezi s autonomnim vozilima značajno demontirati.“

Veliki ugovori sa državom

SpaceX također pronalazi olakšanje pod novim režimom. Ministarstvo pravosuđa odustalo je od tužbe protiv SpaceX-a zbog odbijanja zapošljavanja određenih imigranata. Nacionalni odbor za radne odnose (NLRB), koji je tužio SpaceX u januaru 2024. godine zbog navodnog nezakonitog otpuštanja osam zaposlenika koji su napisali otvoreno pismo u kojem kritiziraju Muska, prošlog mjeseca je odlučio povući vlastitu tužbu u zajedničkom podnesku sa SpaceX-om. Postavlja se pitanje da li agencija uopšte ima nadležnost da pokreće te optužbe. Bivša predsjednica NLRB-a ne slaže se s tom odlukom. „Ova iznenadna promjena kursa je vrlo neobična i predstavlja veliki korak unazad za radnike SpaceX-a. To je još jedan uspješan pokušaj kompanije da odgodi i poremeti napore svojih radnika da dobiju glas na svom radnom mjestu“, rekla je Lauren McFerran, viša saradnica u think tanku Century Foundation.

SpaceX je već bio glavni izvođač radova za američku vladu čak i prije Trumpovog povratka u Bijelu kuću. Sada je u poziciji da dobije još više vladinih sredstava. SpaceX trenutno ima gotovo 16 milijardi dolara aktivnih ugovora s američkom vladom. To uključuje 6 milijardi dolara dodijeljenih Ministarstvu odbrane prošlog mjeseca, prema aprilskom izvještaju demokratske manjine u Predstavničkom domu SAD-a. Muskova raketna kompanija je navodno “glavni kandidat” za učešće u izgradnji Trumpovog željenog odbrambenog štita pod nazivom “Zlatna kupola”. Vjerovatno bi se radilo o ugovoru s Pentagonom vrijednom nekoliko milijardi. Procjenjuje se da će projekat koštati 175 milijardi dolara tokom tri godine. “Trenutno, Ministarstvo odbrane nema najava u vezi s budućim ugovorima vezanim za inicijativu Zlatna kupola”, rekao je visoki zvaničnik odbrane za Forbes putem e-maila.

„SpaceX zaista ima potencijal da dobije vladine ugovore. Zato je Muskov odnos s administracijom koristan“, rekao je Gil Luria, analitičar u DA Davidsonu.

Fotografija: Brandon Bell/Pool putem Reutersa

Starlink, koji je prošle godine činio otprilike dvije trećine procijenjenih 13,1 milijardi dolara prihoda SpaceX-a, dobija direktnu pomoć od Trumpovih zvaničnika. Stejt department i američke ambasade su “vršile pritisak na zemlje da uklone prepreke američkim satelitskim kompanijama, često spominjući Starlink po imenu”, dok je državni sekretar Marco Rubio “sve više naređivao zvaničnicima da vrše pritisak za regulatorna odobrenja za [Starlink]”, izvijestio je ranije ovog mjeseca The Washington Post. U manjim afričkim zemljama, američki diplomati su “vršili pritisak na vlade da ubrzaju licenciranje za Starlink. Organizovali su razgovore između zaposlenih u kompaniji i stranih lidera”, izvijestila je ProPublica prošle sedmice.

U Sjedinjenim Američkim Državama, Starlink bi mogao dobiti novi ugovor od Federalne uprave za avijaciju (FAA). Agencija je započela testiranje sa Starlinkom kao dio “početnog testiranja”. SpaceX je u martu objavio da Starlink ima potencijal da doprinese “dugoročnom unapređenju infrastrukture za sigurnost avijacije”. Glasnogovornik Ministarstva prometa potvrdio je da FAA testira Starlink u objektima na Aljasci, u Oklahoma Cityju i Atlantic Cityju. “Kako bi poboljšali naš telekomunikacijski sistem, agencija će sarađivati ​​s nekoliko kompanija i nekoliko tehnologija. Ne postoji jedinstveno rješenje. Zato testiramo ne samo satelite, već i optičke kablove i bežične tehnologije radi sigurnosti”, navodi se u njihovom saopštenju.

Umjetna inteligencija za vladine organe

U međuvremenu, xAI, Muskov startup za umjetnu inteligenciju koji stoji iza masivnog jezičkog modela Grok, pozicionira se za vladine ugovore. Razvija posao usmjeren na vladine institucije, uz pomoć podataka koje dobija od tih agencija, izvijestio je ovog tjedna The Information. Muskov DOGE već koristi Grok i navodno vrši pritisak na zaposlenike Ministarstva domovinske sigurnosti (DHS) da ga koriste, izvijestio je Reuters u petak. (DHS je negirao Reutersu da DOGE promovira bilo koji konkretan alat. xAI nije odgovorio na zahtjev za komentar.)

Fotografija: Shutterstock

Muskova kompanija za vještačku inteligenciju, koja gradi masivni superračunar u Memphisu, također bi mogla imati koristi od oslabljene Agencije za zaštitu okoliša (EPA), koja je započela ono što naziva “najvećom deregulacijom u historiji SAD-a”. Prošle jeseni, EPA je započela istragu protiv xAI-a i njegove upotrebe privremenih plinskih turbina, za koje tvrdi da rade bez odgovarajućih dozvola, kršeći Zakon o čistom zraku. Glasnogovornik EPA-e je putem e-maila rekao Forbesu da još uvijek “preispituju” slučaj.

To koristi i drugim Muskovim kompanijama.

Čak i manje Muskove kompanije očigledno imaju koristi .  U januaru, kao dio šire čistke generalnih inspektora u saveznim agencijama, Trump je otpustio generalnu inspektoricu Ministarstva poljoprivrede, Phyllis Fong. Njen ured istražuje Neuralink, Muskov kontroverzni startup za moždane implantate, zbog navodnog zlostavljanja životinja. Reuters je izvijestio da je istraga bila u toku u januaru. (USDA nije odgovorio na zahtjev za komentar).

Muskova kompanija za tuneliranje, The Boring Company, još nije završila nijedan značajan projekat osim jednog tunela u Las Vegasu otkako je osnovana 2017. godine. Ali je u pregovorima sa Federalnom upravom za željeznice o učešću u projektu Amtrak vrijednom 8,5 milijardi dolara, izvijestio je New York Times. Glasnogovornik Ministarstva prometa rekao je da odluka o ponudama još nije donesena i da će “Amtrak, u koordinaciji s Ministarstvom, slijediti standardne procedure za tendere i dodjelu ugovora i podugovora”.

Šta je Elon želio

Tokom Trumpove posjete Bliskom istoku prošle nedjelje, Musk je bio uz njega, a uslijedili su i poslovni dogovori. Saudijska Arabija je pristala uvesti Starlink u svoj pomorski i zrakoplovni sektor. Abu Dhabi (koji je u februaru najavio projekat izgradnje tunela sa kompanijom The Boring Company) saopštio je da će sprovesti kliničko ispitivanje sa Neuralinkom.

U srijedu se Musk pridružio Trumpu u prijenosu uživo s predsjednikom Južne Afrike Cyrilom Ramaphosom u Bijeloj kući. Tokom sastanka, Trump je kritikovao svog kolegu zbog neuspjeha u zaustavljanju navodnog genocida nad bijelim Afrikancima (tvrdnja za koju nema dokaza). To je, inače, jedno od Muskovih omiljenih pitanja. “Ne želim da uplićem Elona. Sve što trebam učiniti je da ga uključim u nešto drugo”, rekao je Trump tokom nastupa u Ovalnom kabinetu, uz smijeh publike. “Ovo je ono što je Elon želio.”

Džon Hajat, Forbes