Jedini luksuz bez kojeg ovi milijarderi kažu da ne mogu živjeti

LIFESTYLE Forbes 22. jun 2025. 11:14
featured image

22. jun 2025. 11:14

Najčešći odgovor, daleko ispred ostalih, bio je privatni zrakoplov. Bogatašima on zapravo nije luksuz već poslovni alat, jer im štedi vrijeme i omogućuje sastanke na više lokacija u danu što može biti krucijalno za njihov biznis

Milijarderi su poznati po tome da uživaju u gotovo svakoj zamislivoj luksuznoj stvari: umjetničkim remek-djelima, dijamantima, privatnim koncertima najvećih pop zvijezda, superjahtama s kinima, toplicama i podmornicama, putovanjima u svemir.

Budući da gotovo ništa nije izvan dosega bogatstva s tri zareza, milijarderi su često naviknuti posjedovati ono najbolje od najboljega –  što god požele. No Forbes je htio saznati šta smatraju apsolutno neizostavnim luksuzom. Anketirali smo mnoge svjetske milijardere o tom jednom luksuzu bez kojeg ne mogu živjeti, a 40 njih nam je odgovorilo.

Na popisu supruge i klimatizacija

Najčešći odgovor, daleko ispred ostalih, kojeg je odabralo 12 ispitanika, bio je privatni avion. Nakon toga, troje je navelo svoje mobilne telefone. Nekolicina je spomenula prestižne automobile, druge kuće i – da – klimatizaciju. Dvoje ih je navelo svoje supruge: “Liz već 57 godina!”, napisao je Charles Koch (procijenjeno bogatstvo: 67,5 milijardi dolara), dok je Stephen Smith (šest milijardi dolara), osnivač kanadske First National Financial, odabrao je heli-skiing. Jedan anonimni ispitanik prigodno je napisao: “privatnost”.

Iako je 12 mali uzorak, stotine drugih milijardera također posjeduju privatne avione. Pa zbog čega im oni toliko znače? U većini slučajeva – zbog uštede vremena. Proces putovanja do komercijalnog aerodroma, prolazak kroz sigurnosne provjere, ukrcaj i vožnja pistom traje nekoliko sati, čak i bez kašnjenja. Privatni avion, s druge strane, može biti spreman za polazak za svega nekoliko minuta. Putnici samo dođu i polete, a imaju i znatno više opcija za mjesto polijetanja i slijetanja. Teksas, na primjer, ima 389 javnih aerodroma, prema tamošnjem ministarstvu saobraćaja. Samo njih 25 (šest posto) su komercijalne.

Loša povezanost letovima

“Imamo velik broj lokacija i bilo bi nemoguće doći do svih bez privatnog aviona”, kaže milijarder David Hoffmann, koji ulaže u desetke poslova, od luksuznog prijevoza do nekretnina. Hoffmann živi u Naplesu na Floridi, ali ima poslovanja širom SAD-a; u San Diegu, Minneapolisu, Seattleu i St. Louisu.

Samir Mane, poduzetnik u maloprodaji i nekretninama, slaže se: “Kupio sam avion jer nemamo dobre letove do mnogih zemalja u kojima poslujemo.” Mane, prvi albanski milijarder, sjedište ima u Tirani. Kaže da mu do maloprodajnih objekata u Sarajevu privatnim avionom treba 20 minuta, dok bi komercijalnim letovima to trajalo cijeli dan. “Da sam u Londonu, Frankfurtu ili Beču, ne bih trebao avion jer su veze iz tih gradova izvrsne.”

Od jedan do 80 miliona dolara

“Mnoge od tih kompanija bi teško poslovale da njihovi rukovoditelji ne mogu biti na sastancima po cijeloj zemlji isti dan”, objašnjava Hugh Chatham, potpredsjednik prodaje u brokerskoj kući za avione CFS Jets. Ili, kako je investitor u nekretnine Larry Connor rekao u anketi: “To nije luksuz, to je poslovni alat.”

Četiri su milijardera odgovorila da je privatni avion najskuplja stvar koju su ikad kupili, odgovarajući na zasebno anketno pitanje. Avioni godišnje gube pet do deset posto vrijednosti, kaže Chatham, ali su cijene na tržištu polovnih aviona udvostručene tokom pandemije Covid-19 i od tada ostaju visoke. Danas polovni avion može stajati od samo milion dolara za manji, osnovni model, do 75 miliona dolara za luksuzni model poput Bombardier Global 7500. Novi poslovni avioni idu do 80 miliona dolara, a neki milijarderi kupuju i avione veličine komercijalnih linija – cijene im premašuju i to.

Bombardier Global 7500, Foto: Reuters/Christinne Muschi

Standardni Global 7500 je avion velikog dometa koji može letjeti bez presjedanja širom svijeta, a ima kabinu s četiri odvojene zone – za rad, jelo, spavanje i odmor. Braća milijarderi Lorenzo i Frank Feritta svaki imaju po jedan, kupljen 2020., a danas vrijede po 55 miliona dolara, procjenjuje Chatham.

Milijarderi koji su kupili cijele komercijalne avione uključuju ruske oligarhe Romana Abramoviča i Ališera Usmanova, čiji su avioni prizemljeni i pod sankcijama američke vlade nakon ruske invazije na Ukrajinu. Abramovič je svoj Boeing 787-8 Dreamliner kupio 2018. godine. (To je isti tip aviona koji se srušio u Indiji prošle sedmice.) Forbes Rusija procjenjuje da ga je koštao najmanje 350 miliona dolara, uključujući preinake za 50 putnika. Usmanov je svoj Airbus A340-300 kupio 2012. godine za 350 do 500 miliona dolara, prema američkom Ministarstvu finansija (Avion koji je kupio sada je u vlasništvu neovisnog povjerenika nepovratnog diskrecijskog fonda koji je Usmanov osnovao prije mnogo godina u svrhu planiranja imovine). Oba su među najvećim privatnim avionima u Rusiji.

Problem aplikacije FlightAware

No, dok neki milijarderi troše ogromne iznose na luksuzne letjelice, mnogi biraju jednostavnije opcije.

“Postoji određena stigma oko posjedovanja privatnog aviona i mislim da ljudi ne shvataju da to u mnogim slučajevima nije toliko luksuzno kako misle”, kaže Chatham. “U većini slučajeva, ti ljudi sjede nagurani u malenoj letjelici, neugodno, po dva ili dva i po sata. Ali to im štedi vrijeme i novac njihove kompanije.”

Tu je i sve veći problem praćenja letova: popularnost aplikacija poput FlightAware omogućila je svakome da vidi gdje i kada avion leti, što mnogi milijarderi smatraju zadiranjem u privatnost. Neki prikrivaju vlasništvo preko slojeva firmi s ograničenom odgovornošću (LLC).

Rentanje i pretplata kao opcija

Ako milijarderi ne žele posjedovati cijeli avion, ili ne žele trošiti ogroman novac na njegovo skladištenje, održavanje i posadu, postoji opcija frakcijskog vlasništva, što znači kupovinu udjela u avionu i pristup određenom broju sati godišnje. Hoffmann kaže da on i njegova firma koriste i potpuno i djelomično vlasništvo: “Naša potreba za letenjem je toliko velika.” Postoje i modeli pretplate, gdje korisnici plaćaju za pristup floti na mjesec ili godinu.

Takve alternative mogu biti toliko učinkovite da im se Mane okrenuo prije samo dvije sedmice. Izvorno je 2021. godine kupio korišteni Citation XLS+ za 10,8 miliona dolara – njegova najskuplja kupovina ikad.

“Prodao sam ga prošle sedmice za 11,8 miliona dolara”, rekao je prošlog četvrtka. No još uvijek ne može bez privatnog letenja: “Sada koristim Vista i NetJets.”

Monica Hunter-Hunt, novinarka Forbesa


Ažuriranje: Ovaj je članak ažuriran 16. juna 2025. kako bi se napomenulo da je avion koji je kupio Usmanov sada u vlasništvu neovisnog povjerenika nepovratnog diskrecijskog fonda koji je on osnovao prije mnogo godina u svrhu planiranja imovine.