EKSKLUZIVNO Daddy G/Massive Attack za Forbes BiH o punku, buntu, ulici: Dok su drugi kopirali Amerikance, mi smo u mikrofon pričali bristolskim akcentom
Grantley Evan Marshall rođen je 1959. godine u Bristolu, UK. Odrastanje u Bristolu nije bilo jednostavno, posebno osamdesetih godina kada se radnička klasa borila za goli opstanak.
U tom periodu, Britanija svijetu nudi jedan fenomen, antiestablišment pokret, kojeg danas svi zovu punk!
U toj revoluciji učestvuju i adolescenti bristolskih ulica. Krajem osamdesetih, Marshall sa ekipom osniva Massive Attack, koji vremenom postaje jedan od najutjecajnih bendova i danas ima status “kultni”.
Daddy G, mogo poznatiji pseudonim nego pravo ime Grantley Evan Marshall, nedavno je prvi put posjetio BiH. Nastupao je prezentirajući svoj DJ set u Banjaluci. Naime, Banjaluka je bila domaćin Kreativne konferencije u organizaciji British Council-a i Britanske ambasade u BiH. Specijalni gost nakon dvodnevne konferencije, koja je tretirala pitanja razvoja kretivne industrije u BiH, bio je legendarni Daddy G.
Kada je autor ovih redova saznao za njegov dolazak, a i sam je dobar dio odrastanja posvetio Massive Attacku, nije bilo dvojbe da se krene iz Sarajeva za Banjaluku.
Protokol i iščekivanje razgovora
Kako to biva sa velikim svjetskim zvijezdama, više su “zabrinuti” ljudi koji rade na organizaciji, nego sam Daddy G koji me je na prvu oduševio i srdačno pozdravio. Dok su me kao “osice” ispitivali da im pročitam pripremljenja pitanja, pa posebno upozorili da ne smijem postavljati pitanje o Massive Attacku, jer Daddy G ne smije govoriti o bendu bez dozvole, počnete sumnjati u kvalitet samog intervjua.
No, kako to biva sa upornima, sa 45 minuta zakašnjenja ulazimo u backstage, smještamo se u udobne stolice i počinje konverzacija, “I am so excitetd, nice to meet you” i njegovo, “No worries man, everything's cool”.
Na pitanje kakvo je bilo odrastanje osmadesetih godina prošlog stoljeća na ulicama Bristola, te šta je bio motiv mladima da se bave muzikom ili aktivizmom, Daddy G kaže:
“Motiv je bilo punk okruženje. Ja imam 64 godine i dobro se sjećam. Mogao si uraditi šta god želiš. Počeli smo kao DJ-evi bez ikakvog studijskog iskustva. Želja da se to savlada i da snimite traku je dodatni motiv, i da budete kreativni koliko možete.”
Bristol sound
Decenijama britanski i svjetski mediji pišu o posebnosti bristolske scene koja je kreirala nešto autentično, a što se kasnije nazivalo kao jedinstveni bristolski zvuk. Daddy G kaže da oni uopće nisu imali takvu namjeru stvarajući svoju muziku.
“Htjeli smo biti svoji. Znate, u to vrijeme je bilo mnogo imitacije. Pojavljuje se tih ranih osamdesetih u Engleskoj i hip hop. Pokušavali su da imitiraju svoje kolege iz Sjedinjenih Država. Čak su koristili američki dijalekt i stvari slične tome. Mi smo bili svoji i u mikrofon govorili bristolskim dijalektom. Stvorili smo jedinstven i originalan zvuk. To što ljudi pričaju o bristolskom zvuku, pa svi smo u suštini pokušavali biti drugačiji. Novinari su to na taj način ocijenili i kazali kako Bristol ima nešto unikatno.”
Prisjetio se prvog, debitantskog albuma Massiv Attacka, Blue Lines, rekavši kako su svi oni koji su učestvovali u snimanju imali iste korjene.
Objavljen 8. aprila 1991. od strane Wild Bunch Bristol i Virgin Recordsa. Snimanje su vodili članovi Grantley “Daddy G” Marshall, Robert “3D” Del Naja, Adrian “Tricky” Thaws i Andrew “Mushroom” Vowles, uz koprodukciju Jonny Dollara.
Općenito se smatra prvim “trip hop” albumom. Blue Lines je spojio elemente hip hopa (kao što su breakbeats, sempliranje i rep) sa dub, soul, reggae i elektronskom muzikom.
Blue Lines je proglašen za jedan od najboljih albuma svih vremena u anketi “Music of the Millennium” 1997. koju su proveli HMV, Channel 4, The Guardian i Classic FM.
Anti – establishment movement u Britaniji
U godinama njihovog stvaranja i punk pokreta, postojala je velika netrpeljivost prema onima koji vode državu i Kraljevstvo. Danas, muzička industrija u Britaniji ima nereskidivu vezu i zajedno donose ogroman novac i pune budžet.
Na ovu konstataciju i pitanje kako je takva veza moguća i šta se u međuvremenu promijenilo, Daddy G kaže da je novac bio presudan i da su veliki konglomerati preuzeli igru.
“Mi smo bili siromašni i bili smo zvijeri. Nisu nas zanimali veliki konglomerati kao Universal. Danas nema hraborsti niti odvažnosti. Muzičari imaju “prešutne” ugovore sa velikim izdavačima. Potpišu ugovore i nisu više svoji. Kada si svoj imaš više mogućnosti. Ugovore koje smo mi ranije potpisivali, nikada ih ne bi danas potpisali. Sve se okrenulo. Danas su osobe plaćene i više nego zaslužuju i to je tzv. rip off, nepovoljna transakcija. Kriminalno je ovo što rade izdavačke kuće.”
Prvi put u BiH
Njegov dolazak u Banjaluku je ujedno i prvi put da je posjetio BiH. Kaže kako je sa Massive Attack dolazio ranije u Srbiju na Exit festivalu i na upadicu, “da bi ih voljeli vidjeti opet”, Daddy G dodaje da bend vrlo rado dolazi na poziv.
“Ali danas sam ovdje. Imam nastup, pripremljen svoj DJ set. Radim ono što volim i uživam.”
DJ set je podsjetio zbog čega je bristolski zvuk tako poseban. Mješavina drum and bassa, hip hopa, ravea, soula i R'N'B-ija, a da sve bude tako sinhronizovano i plesno, te kad na sve tu ubacite reagge beat, možete smo aplaudirati. To se i desilo Daddy G-iju u Banjaluci. Feedback je bio sjajan, pa je umjesto planiranih dva sata svirke, ostao pola sata duže na stageu.