Drastičan porast povreda i operacija zbog pada sa e-romobila

LIFESTYLE Forbes 10. jan 2024. 09:25
featured image

10. jan 2024. 09:25

Nova studija utvrdila je da su hospitalizacije zbog povreda povezanih sa romobilima bile brojnije od hospitalizacija zbog povreda na biciklima tokom 2020. godine, pri čemu je više od 50% tih slučajeva zahtijevalo hirurške intervencije. Istraživanje je pokazalo gotovo trostruko povećanje hospitalizacija zbog povreda na romobilima u periodu od 2016. do 2020. godine.

Pacijenti hospitalizovani zbog povreda nakon pada sa romobila bili su većinom mlađi od 18 godina u poređenju s onima sa povredama od bicikala (26,7% naspram 16,4%), i češće su podvrgavani hirurškim intervencijama (55,8% naspram 48,1%).

Uprkos tome što su osobe sa povredama, nakon pada sa romobila, bile sklonije paralizi ili prelomu dugih kostiju, obje grupe su imale slične trendove u traumatičnim povredama mozga. Ukupni godišnji troškovi hospitalizacija povezanih sa biciklima i romobilima tokom perioda studije povećali su se gotovo pet puta, sa 6,6 miliona dolara u 2016. godini na 35,5 miliona dolara u 2020.

Ipak, pravilne sigurnosne mjere mogu pomoći u smanjenju povreda: 87% djece koja su doživjeli prijelome lobanje tokom vožnje e-romobila nije nosilo kacige, pokazalo je istraživanje iz 2022. Američka komisija za sigurnost potrošačkih proizvoda preporučuje da vozači e-romobila uvijek nose kacige.

„Stvari poput ograničenja brzine i posebnih traka za romobile su od suštinskog značaja kako bi se minimizirao rizik od povreda vozača, vozača romobila i pješaka“, rekao je Nam Jong Čo, vodeći autor i istraživački saradnik u Laboratorijama za ishode kardiovaskularnih bolesti na UCLA, u saopštenju.

E-romobili se razlikuju od običnih romobila jer su motorizovani i imaju sopstvene sisteme kočenja, čime postaju brži i pogodniji za duže vožnje, navodi Apollo Scooters.

E-romobili dostižu brzine od oko 25 kilometara na sat. Postali su popularni 2018. godine kada su kompanije za iznajmljivanje počele da ih nude u gradovima širom zemlje, izvještava Wired. Od tada je tržište poraslo na skoro 33,2 milijarde dolara u 2022. godini i predviđa se da će rasti skoro 10% godišnje između 2023. i 2030. godine, prema podacima istraživačke firme Grand View Research.

Od njihovog izlaska na tržište, nekoliko gradova širom zemlje implementiralo je regulative o e-romobilima zbog problema sa sigurnošću i žalbama pješaka. New York je u junu 2023. ukinuo zabranu e-romobilima na godinu dana zbog programa probnog korišćenja koji dozvoljava njihovu upotrebu u parkovima i stazama duž reka Hadson, East river, Harlem i Jamaica Bay.

Hollywood u Kaliforniji zabranio je e-romobile 2018. godine, iako je 2021. dozvolio dvjema kompanijama za romobile da svakodnevno ponude određenu količinu „romobil na dan“ kao dio dvogodišnjeg pilot programa, a gradsko vijeće je program učinilo trajnim u oktobru 2023. godine.

Beverly Hills u Kaliforniji je uveo zabranu e-romobila zbog priliva vozila popularnih kompanija za iznajmljivanje poput Lajma i Birda, iako grad radi na pilot programu za njihovo ponovno uvođenje.

Nakon što su motorizovani romobili 2003. godine uklonjeni sa ulica u Honoluluu, grad je 2022. poništio ovu odluku kako bi pružio alternativne opcije prevoza. Propisi o tome gdje e-romobili mogu da se voze variraju od grada do grada. Dalas zabranjuje vožnju e-romobilima po trotoarima, stazama, trgovima ili putevima sa ograničenjem brzine od 55 kilometara na sat i više.

Većina vozača romobila obično su mladi muškarci: između 66% i 81% učesnika identifikovali su se kao muškarci, dok je između 50% i 73% bilo mlađe od 40 godina, prema podacima Nacionalne asocijacije gradskih saobraćajnih zvaničnika.

Arianna Johnson, novinarka Forbes