Ana Drašković, generalna direktorica kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu: Budite super žena!
Kada se žene osnaže i ohrabre da krenu u poslovni poduhvat često im je potrebna dodatna podrška. Projekat She’s next kompanije Visa je osmišljen i pokrenut baš sa namjerom da im pomogne u savladavanju prepreka u prvim godinama poslovanja. Jer prve tri godine su period u kome najveći broj početnika – posustane.
Projekat je baziran na nizu pažljivo osmišljenih online sesija, edukativnih materijala i podrške usmjerene ženama poduzetnicama i svim onim koje to žele da postanu.
Podrška u početnim fazama razvoja biznisa
Pored online edukacija, kompanija Visa zajedno sa Trag fondacijom spovodi i konkurs za dodjelu finansijskih grantova. Za najbolje poslovne ideje obezbijeđene su vrijedne novčane nagrade i pomoć pri kreiranju 20 online prodavnica za poduzetnice.
Ovo je bio povod za razgovor poznate pjevačice Ide Prester sa Anom Drašković, potpredsjednicom i generalnom direktoricom kompanije Visa za region Jugoistočne Evrope na Forbes Power Women’s Summita.
„To je konkretan projekat. Pitali smo se šta možemo da učinimo za nekog ko pokreće biznis“, pojasnila je Ana Drašković. „Visa podržava uključivanje svih u digitalne tokove sa željom da svi dobiju šansu. Prepoznali smo da su žene te koje treba dodatno ohrabriti. Odlučili smo da da ćemo se posvetiti onima u početnim fazama. Ponudili smo besplatne programe pravne, administrativne pomoći, kao i po pitanju marketinga, javnog nastupa… To je globalni projekat i ponosna sam da smo uspjeli da stvorimo zajednicu od 10.000 žena koje se podržavaju i druže, uče jedna od druge“.
Ana Drašković je danas na visokoj poziciji u kompaniji Visa, ali se na putu do vrha suočavala sa stereotipima. I shvatila da oni nisu svojstveni samo našoj kulturi.
„Prisustvovala sam sastanku na kojem su, osim mene, svi ostali bili muškarci iz Japana“ prisjetila se Ana Drašković. „Oni su mislili da sam tu da hvatam bilješke. Tako da razlike u odnosu prema ženama kod nas i u svijetu nisu tako velike. Bila sam u Maroku na jednoj konferenciji. Zanimalo me je šta treba ženama kako bi postigle više i saznala sam da je u Maroku sramota da žena sama uđe u banku i otvori račun. Kada se to ima na umu – mi smo na konju“.
Poučna je njena priča i sa posla u JP Morganu, kada je radila na regrutaciji mlađih kolega.
„To je ozbiljna firma i ozbiljno shvatanje života“, pojasnila je Ana. „Šef mi je tada rekao, kada intervjuišete žene dodajte 30 posto na to što su rekle, a od muškaraca oduzmite dio. Mi se i kulturološki malo razlikujemo od žena iz Amerike ili Zapadne Evrope. Malo smo tiše i povučenije, a toliko smo sposobne“.
Poučno je i njeno iskustvo kada je sama konkurisala za posao. Od dvadesetak postavljenih zahtjeva, nije ispunjavala jedan.
„Možemo još mnogo da uradimo“
„Riješila sam da se ne prijavim, ali me je otac nagovorio. I dobila sam posao“, ispričala je Drašković. „Pitala sam šefa kasnije kako su me zaposlili kada mi je nedostajao jedan kriterijum. Odgovrio je da oni traže supermena, da kažem superwoman, pa šta nađu. Vjerujet da ste superwoman“.
U Srbiji je među nepismenima čak 71 žena. Na šest zaposlenih muškaraca dođu četiri zaposlene žene. Kada se penzionišu žene imaju 17 posto manje penzije.
„Možemo još mnogo da uradimo“, sigurna je Ana Drašković.
Na pitanje kada će znati da je vrijeme da su žene stigle do nivoa gdje im podrška više nije neophodna, odgovara vjerovatno kada ona bude potrebna drugom spolu.
„Možda je kraj kada dođu vremena za projekat He is next“, šaljivo je zaključila. „Nove generacije su radoznale i mijenja se odnos prema obrazovanju. Vjerujem da projekat ima ozbiljnu budućnost i tu smo da uradimo još više. Visa ima globalne platforme i globalno tamičenje“.