Kineski proizvođači auta i slovenska vlast vole se javno: Ministar najavio nove moguće poslove

EKONOMIJA Forbes Hrvatska 21. nov 2024. 16:58
featured image

21. nov 2024. 16:58

Slovenski ministar gospodarstva Matjaž Han, koji je nedavno bio u posjeti Kini, u intervjuu za Fobes Slovenija vrlo afirmativno je govorio o kineskoj proizvodnji električnih vozila, te je naglasio da se slovenska autoindustrija nada novim poslovima. S obzirom da su u Sloveniji za sada službeno prisutna tri kineska proizvođača automobila, po svemu sudeći može se očekivati daljna ekspanzija

Ministar gospodarstva Matjaž Han u opširnom intervjuu za Forbes Slovenija između ostalog je naglasio kako je Kina, koju je nedavno posjetio s jakom gospodarskom delegacijom, ispred Europe u segmentu električnih vozila te da se naša autoindustrija može nadati novim poslovima. “Nemam iluzije, kao neki drugi političari, da jedan posjet može donijeti nove poslove, za to je potrebno dosta vremena. No, budući da je Kina u segmentu električnih vozila zaista prestigla Europu, naši dobavljači i industrija koja proizvodi dijelove za automobile možda se mogu nadati novim poslovima,” izjavio je Han.

Dodao je da će sljedeće godine u Sloveniju doći predstavnici Geelyja, koji je također vlasnik švedskog Volva i suvlasnik Mercedesa. Istaknuo je i kineskog proizvođača Dongfeng, čiji predstavnici dolaze u Sloveniju sljedeći tjedan. Iz Ministarstva gospodarstva su priopćili kako uprava Dongfenga dolazi u Sloveniju zbog odluke da je naše tržište od strateškog značaja za njihovo poduzeće.

“Tijekom posjeta dogovoren je sastanak s Ministarstvom na kojem ćemo razmotriti mogućnosti za suradnju na području izravnih ulaganja u Sloveniji te mogućnosti za uključivanje slovenskih proizvođača automobila u njihove opskrbne lance,” objasnili su za Forbes Slovenija. Na pitanje hoće li posjetiti i slovenske dobavljače automobila, Ministarstvo gospodarstva nije imalo informacija.

Slovenski ministar gospodarstva Matjaž Han i pogled u tvornicu Geely automobila; Fotoilustracija Forbes Hrvatska; Foto: Profimedia

Tvrtka već dugo prisutna u Sloveniji, ali pod drugim imenom

Iako je riječ o jednoj od najvećih automobilskih marki u Kini s više od 50 godina tradicije, Dongfeng u Sloveniji nije osobito poznat. U proteklim mjesecima njihovi su automobili primijećeni na slovenskim cestama – do kraja rujna prodano ih je nešto više od stotinu, ali pod drugim imenom, što je karakteristično za Dongfeng, piše Forbes Slovenija.

Šje Qian, generalni menadžer kineske tvrtke Dongfeng za EU na prezentaciji u Sloveniji u listopadu ove godine; Foto: Zeljko Stevanic / Xinhua News / Profimedia

Početkom godine u Sloveniju su doveli marku Forthing, uz luksuznu liniju Voyah. Ukupno je dostupno sedam različitih modela, u potpuno električnim izvedbama i s motorima s unutarnjim sagorijevanjem. Cijene se kreću od 17.000 eura (električni model Box uz uključenu subvenciju) do 26.900 eura za model Forthing T5, dok premium model Voyah Free stoji 80.000 eura.

Krajem listopada slovenski uvoznik Dongfenga, Plan-net Avto, koji je također zastupnik za Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru i Kosovo, predstavio je novi prodajno-tehnički centar za spomenuto poduzeće. Njihove automobile u Sloveniji prodaje deset trgovaca.

Dongfeng je, nakon Geelyja i MG-a (koji je dio SAIC-a), treći kineski proizvođač automobila koji je službeno prisutan na slovenskom tržištu. Forthing, kao posebno poduzeće, većinski je u vlasništvu Dongfenga, dok manji udio ima grad Liuzhou, u kojem se nalazi sjedište.

Tvrtka u državnom vlasništvu, počeci u vojnoj industriji

Dongfeng je u potpunosti u državnom vlasništvu. Na početku je bio fokusiran prvenstveno na proizvodnju vojnih vozila, kamiona i autobusa, a kasnije se usmjerio na osobne automobile. Tijekom godina, svoj poslovni model proširio je kroz brojne partnerske suradnje s nekim od najvećih svjetskih automobilskih tvrtki poput Honde, Nissana, Peugeota i Renaulta, koje su bile njegovi partneri za proizvodnju vozila na kineskom tržištu.

Još prije 20 godina Dongfeng se počeo baviti razvojem vodikovih gorivnih ćelija te značajno ulaže u razvoj baterijske tehnologije. Također razvija baterije “solid state” s čvrstim elektrolitom. Njegovo ime na kineskom jeziku znači “vjetar s istoka”.

Prošle godine Dongfeng je ostvario 65 milijardi eura neto prihoda od prodaje. Prodao je 2,4 milijuna vozila, od čega gotovo sve na domaćem tržištu, dok je u Europi prodano 10.000 vozila. Na slovenskoj prezentaciji u listopadu ove godine bio je prisutan i predsjednik društva za Europu, Šje Qian, koji je najavio da sljedeće godine planiraju prodati 20.000 vozila u Europi, s većim naglaskom na širenje prodajne mreže nego na rast prodaje.

Ambiciozni planovi za budućnost

Tijekom sljedeće tri godine Dongfeng planira razviti 18 novih osobnih vozila i 22 gospodarska vozila. Za razvoj će izdvojiti 14 milijardi dolara, objasnio je voditelj međunarodnog poslovnog odjela Dongfenga, Ma Lei, na prezentaciji u Torinu u Italiji.

Dongfeng je otvorio svoje europsko centralno skladište u Venluu, Nizozemska, a do kraja ove godine imat će ukupno 114 trgovaca u Europi. Sljedeće godine planiraju povećati taj broj za dodatnih 160.

Svi automobili se uvoze iz Kine, no talijanski mediji u ožujku su izvijestili da je Dongfeng razmatrao otvaranje tvornice u Italiji, gdje bi se moglo proizvoditi više od 100 tisuća vozila godišnje. Šje Qian je tada izjavio da čekaju ponudu talijanske vlade, dok je Ma Lei na rujanskom događaju u Torinu naglasio da prvo moraju procijeniti prodajne mogućnosti Dongfenga u Europi prije nego što bi mogli razmišljati o otvaranju tvornice, kako je prenio Reuters.

Bloomberg je istovremeno izvijestio da je kineska vlada savjetovala domaćim automobilskim tvrtkama da obustave širenje unutar Europske unije dok traje carinski sukob između Bruxellesa i Pekinga. Osim carina, Peking brine i mogućnost prevelikih proizvodnih kapaciteta zbog usporavanja prodaje električnih automobila u Europi i slabije potražnje za kineskim vozilima.

Slovenci protiv carina za kineske aute, Hrvati – suzdržani

Podsjetimo, Europska komisija nedavno je potvrdila dodatne carine na kineske automobile, koje će se kretati od 7,8 posto do 35,3 posto tijekom sljedećih pet godina. Kao što smo pisali na Forbesu Hrvatska, Slovenija se, uz Njemačku, javno protivila jačem carinskom režimu za kineske automobile. Hrvatska je u tom procesu bila suzdražana.

Talijanska vlada već neko vrijeme pregovara s raznim kineskim proizvođačima automobila kako bi ih privukla u zemlju i ponovno pokrenula usporenu domaću automobilsku industriju. Međutim, Šje Qian je na događaju u Kamniku krajem listopada izjavio da trenutno ne razmatraju otvaranje tvornice u Europskoj uniji.