Šta se dešava sa čokoladom? Donosimo detaljan info zašto je sve manje čokoladna
Pixaby
Uskršnji slatkiši, žitarice, čipsevi i proizvodi za čišćenje našli su se na listi proizvoda koje je pogodila shrinkflacija, skriveni oblik inflacije u kojem cijena proizvoda ostaje ista, ali ambalaža se smanjuje. Ovih je dana australijska grupacija za zaštitu potrošača Choice objavila je popis proizvoda koji su podvrgnuti shrinkflaciji.
Proizvođači se žale kako su im troškovi porasli. Cijene energenata, inflacija, ratovi, poremećaji u dobavljačkim lancima, ali i klimatski uslovi te cijene sirovina utiču na cijene proizvodnje. To se mora negdje odraziti. Opcije su poskupljenja proizvoda, smanjenje pakovanja ili smanjenje udjela sastojaka kojima je porasla cijena.
Cijene kakaovca zbog ekstremnih vremenskih uslova, bolesti usjeva i raznih drugih poteškoća već neko vrijeme rastu. Suša i bolesti desetkovale su rod kakaovca u Gani i Obali Slonovače, najvećim izvoznicima te sirovine. Ne treba puno objašnjavati kakav je to imalo učinak na cijene.
Recimo tek kako su se na Njujorškoj berzi cijene kakaovca od 1980. godine do prošloga ljeta kretale ispod 3.500 dolara po metričkoj toni. Krajem februara ove godine tona te sirovine premašivala je 6.000 dolara.
To je razlog što su čokolade sve manje čokoladne. Mars je smanjio svoj čokoladni prutić Galaxy za 10 grama, Nestle je na britansko tržište stavio Aero čokoladice s okusom lješnika (te su čokoladice ionako šupljikave pa u njih ide manje čokolade), a Hershey je u SAD-u tržištu predstavio krofne koje su tek djelimično umočene u Kit Kat čokoladu, izvještava Bloomberg.
Alternative čokoladi
Više od 40 posto čokoladica u SAD-u trenutno ima nadjeve koji nisu čokoladni, već koriste zamjenske sastojke kao što su karamela, orašasti plodovi i voće, komentarisao je za Bloomberg Carl Quash III, šef grickalica i prehrane u kompaniji za istraživanje tržišta Euromonitor International.
To je upalo u oči i gledaocima ovogodišnjeg Super Bowla, spektakla u kojem se reklame gotovo jednako prate kao i sportska zbivanja. U svojim promotivnim blokovima čokoladni divovi Hershey i Mars gledateljima su ponudili Reese’s Cups s dodatkom karamele i bombone M&M s punjenjem od maslaca od kikirikija.
Neki proizvođači čokolade pokušavaju zamijeniti kakao maslac alternativama poput palminog ulja. U prosječnoj mliječnoj čokoladi obično se nalazi petina kakao maslaca. To se, naravno, odražava na ukus čokolade.
Signale da je proizvodnja čokoladnih proizvoda skup sport Hershey je poslao i kada je na nedavno održanoj konferenciji za medije u Floridi javnosti objavio kako će staviti naglasak na druge vrste slatkiša. Iz te su američke kompanije izjavili da u ovoj godini planiraju povećati kapacitete za gumene bombone za 50 posto, piše Business Insider.
Potrošači se bune
Proizvođači čokolade satjerani su u ćošak jer su, prema istraživanjima poput onoga potrošačke analitičke kompanije NIQ, čokolada i slatkiši među prvim proizvodima kojih se potrošači odriču u doba visoke inflacije. Stoga smanjuju ambalažu, automatizacijom pokušavaju smanjiti troškove proizvodnje te smišljaju proizvode s manje kakaa i s novim ukusima.
Potrošači se bune, omiljeni slatkiši sve su manji i manji, a neki su, zbog promjene sastojaka, i neukusniji. Iako se bune po društvenim mrežama, to nema nekog znatnijeg učinka, osim možda reputacijske štete za proizvođače.
U Francuskoj se pobunila i država. Francuski ministar finansija Bruno Le Maire prošle godine je shrinkflaciju nazvao prevarom, a poslat je i službeni dekret Evropskoj komisiji u kojem se od trgovačkih lanaca zahtijeva da obavijeste kupce kada u prodaju kreću smanjene ambalaže proizvoda. Trgovački lanac Carrefour u svojim supermarketima već je uveo takvu praksu.
“Nažalost, shrinkflacija nije nelegalna”, kaže Bea Sherwood iz australskog Choicea. Ali, naglašava kako bi se to svakako trebalo promijeniti. Potrošači bi, smatra, trebalo da znaju što se događa kako bi mogli dati informisani pristanak na takvu kupovinu.
Nije izgledno da će se ti trendovi ubrzo mijenjati. Slatki zalogaji sve su skuplji, a očekuje se kako bi i uskršnji zečići i jaja mogli donijeti neugodna iznenađenja. Forbes Slovenija piše kako je italijansko udruženje za zaštitu potrošača Codacons utvrdilo da su čokoladna uskršnja jaja poskupila u prosjeku 24 posto u odnosu na prošlu godinu.
U vrijeme korone kompanije su pazile da im nisu sva jaja u istoj korpi, a uoči ovog Uskrsa potrošači će, čini se, morati pripaziti koliko im je čokoladnih jaja u korpi.
Nikolina Oršulić, Forbes Hrvatska