Sarajevska kreativna renesansa: Start up inovacija u kreativnoj industriji Bosne i Hercegovine
Inovacije na tržištu kreativne i kulturne industrije mogu izazvati lančanu reakciju u ekonomiji Bosne i Hercegovine. Moguće je inovirati i kroz postojeće inovacije, a s obzirom na okolnosti na tržištu, zbog dinamike i transformativne moći ove industrije mogućnosti je mnogo. Na globalnom nivou, prema UNCTAD podacima, kreativna i kulturna industrija značajno doprinosi svjetskoj ekonomiji. Sektor kulture čini 3,1 posto globalnog bruto domaćeg proizvoda (BDP).
Upravo je ovo tržište u BiH raznoliko i bogato, ukoliko posmatramo i iz perspektive kulturnog naslijeđa BiH, entuzijazma i kreativnosti bh umjetnika, kvaliteta izložbi u galerijama, predstava u pozorištima, i/ili ako uključimo i listu nematerijalne UNESCO kulturne baštine, ili jedan od najvećih filmskih brendova Sarajeva – Sarajevo Film Festivala (SFF), koji je gradu Sarajevu, nakon što je nastao, poslije rata 1995., idejom mladih entuzijasta, inovativno donio novu poziciju i prepoznatljivost na svjetskoj sceni filmskih festivala.
Ovim zalaganjem grad Sarajevo je proglašen gradom filma 2019. godine i članom globalne Mreže kreativnih gradova UNESCO-a. SFF osim filmske, i u najširem smislu kreativne industrije, omogućuje Sarajevu priliv od 51,6 miliona KM, i promoviše pozitivan imidž Bosne i Hercegovine u regionu i svijetu.
Start up kao izraz kreativnosti
Već dvije godine start up SO.. agencija njeguje i prezentuje brend SFF-a u digitalnom svijetu. Ova agencija djeluje prvenstveno u kreativnoj industriji, pod sloganom “Where art meets purpose“.
Ako pogledamo samo etimološko značenje engleske fraze, start up – ispočetka prema gore, dakle kreatori start up-a, nemaju mnogo mogućnosti, iz trenutne pozicije trebaju rasti i razvijati se, što je brže moguće. Ono što razlikuje start up od ostalih kompanija je brzina razvoja. Nastaju iz ničega, a za veoma kratko vrijeme očekuje se enorman rast.
Startupi su inovativne kompanije osnovane da razviju jedinstven proizvod ili uslugu, plasiraju ih na tržište i učine neodoljivim i nezamjenjivim za klijente. Svakako ih prati rizik, kao i svaku malu kompaniju u nastajanju, a posebna je dimenzija rizika kada je ta kompanija usmjerena isključivo na tržište kulture i umjetnosti, u Bosni i Hercegovini. “Opredijeliti se za sektore kultura i umjetnost je samo po sebi izazov, prije svega jer je to neprofitabilan sektor. Ali smo dokazali da je moguće biti uspješan uz kreativan multidisciplinaran i multisektorski pristup. Imamo bogatstvo različitih iskustava i znanja koje smo usmjerili na zajednički rast”, kaže za FORBES BiH suosnivačica SO.. agencije Selma Obarčanin.
Posebni, baš kao i Bosna i Hercegovina, u vrtlogu svoje različitosti, opstanku nakon svih nedaća, žele da ponude nešto novo i drugačije. Nastali su, kažu, iz potrebe za kvalitetnijim umjetničko-kulturnim sadržajem, kojeg će ova agencija prenijeti u digitalni svijet i kreirati novu svijest, i novi narativ o ovoj industriji u BiH.
Koristeći upravo društvene mreže i ostale digitalne kanale koji su postali sastavni dio naše svakodnevnice, žele da predstavljaju ideje i vrijednosti koje potiču na razmišljanje, i da stvaraju sadržaj koji priča inspirativne priče. Navode da pametne stvari proizlaze iz mladosti i nekonvencionalnih ideja.
Neobičan spoj, a raznolikost koja je potrebna bosanskohercegovačkom društvu. Ekipa od osam ljudi, spoj su tehničkog znanja i kreativnog talenta, dolaze iz različitih branši, imaju kombinirano iskustvo u privatnim, nevladinim i međunarodnim sektorima. Razvili su posebne modele u svrhu povezivanja različitih oblasti, na koje su kažu da su ponosni i koji su se pokazali jako efektnim u dosadašnjem radu.
Kvanti marketing kao alat za promociju kulture i umjetnosti
U ovoj kompaniji u razvoju odlučili su staviti u fokus društvene mreže preko kojih planiraju intenzivnije promovisati upravo kulturu i umjetnost u BiH. Za svoje poslovanje izabrali su inovativni pristup poznat kao kvantni marketing, što predstavlja paradigmatski pomak u digitalnoj industriji. I kažu, stručnjaci – budućnost marketinga.
“Kvantni marketing nam omogućava analizu podataka na način koji tradicionalne metode ne mogu, što rezultira preciznijim prilagođavanjem marketinških kampanja i boljim razumijevanjem našeg online okruženja, što čini sve oko nas”, navodi Obarčanin.
Svijet se mijenja nezapamćenom brzinom, do te mjere da klasične marketinške teorije, strategije i prakse imaju svakim danom sve veće izazove u poslovanju. Ono što ih čini posebnim je posvećenost integraciji razvoja poslovanja, strateškog komuniciranja i digitalnog marketinga. Ova kombinacija ne samo da oblikuje, već transformira tržište.
Poslovanje bez reklame
Iako posluju na tržištu već dvije godine, a zahvaljujući iskustvu, kao i poznanstvima, koje su stekli u najrazličitijim oblastima, nisu imali potrebu za dodatnom promocijom kompanije na bh tržištu.
Poslovno sarađuju sa ekipom Sarajevo Film Festivala, Garden of Dreams, Fasada Festivala, regionalnog festivala Kamernog Teatra RUTA, te su sarađivali i na najvećim muzičkim događajima u Sarajevu, nastupima DJ-a Solomuna i ukrajinskog dvojca ARTBAT ispred Vječne vatre u Sarajevu, kao i brojnim drugim. A rade i na edukaciji publike koja posjećuje festivale, s ciljem očuvanja okoliša.
Cilj: Lokalnim djelovanjem osvojiti globalno tržište
Tim je pustio duboke korijene u Sarajevu, ali ima i “letećih” članova koji su raspršeni od Amsterdama, Kelna do Dubaija, što doprinosi raznolikosti i daje globalnu perspektivu, a upravo to je suština ove kompanije.
“Vjerujemo da pravi uspjeh proizlazi iz kombinacije finansijskih rezultata i društvenog djelovanja, u našem slučaju inkorporirajući kulturu i umjetnost”, zaključuje Obarčanin.
Start up biznis scena, u Bosni i Hercegovini, još je u razvoju. Ono što razlikuje start up od ostalih kompanija je dimanika razvoja. Možemo slobodno reći da izazivaju tržište, nude nešto novo i drugačije. Upravo taj kreativni višak ima potencijal da osnaži kreativnu i kulturnu industriju ove zemlje.