Ko je kineski Elon Musk, koji prodaje električne automobile bez baterija
William Li, osnivač kineske kompanije za proizvodnju električnih automobila, Nia, zaradio je nadimak “kineski Elon Musk” ne samo zbog toga jer je konkurent Muskove tvrtke Tesla, nego i zato jer je i on sklon donositi ekscentrične odluke.
Proizvođač luksuznih električnih vozila Nio nedavno je predstavio novu generaciju baterije koja omogućuje vožnju od više od tisuću kilometara bez potrebe za punjenjem.
Promotivnu tvrdnju dokazali su tokom 14-satne vožnje između gradova Šangaja i Šiamena, pri čemu je za upravljačem sjedio sam suosnivač i glavni izvršni direktor Nioa, William Li.
Li je u Kini poznat po svojim ekscentričnim podvizima i nekonvencionalnim pristupima, što mu je, u kombinaciji s izravnom konkurencijom američke Tesle na tržištu električnih vozila, donijelo epitet “kineski Elon Musk”.
Prvu kompaniju osnovao je tokom fakulteta
Li, danas u dobi od 49 godina, poduzetnik je od rane mladosti i osnivač brojnih kompanija. Prema navodima Financial Timesa, tokom svoje karijere osnovao je desetke kompanija i do sada je tri izlistao na berzi. Prvi put se upustio u poduzetništvo tokom studija sociologije i prava na Pekinškom univerzitetu, kada je osnovao Beijing Antarctic Technology Development, jednu od prvih internetskih kompanija u Kini.
U to doba, Li, danas “težak” oko 1,4 milijarde dolara (oko 1,3 milijarde eura), morao je zaraditi početni kapital kroz popodnevni rad programiranja. Njegov poslovni pristup najbolje je opisao sam milijarder kada je rekao: “Nije me strah gubitka.”
Najveći uspjeh prije proizvodnje električnih vozila Nio kineski poduzetnik ostvario je s kompanijom Bitauto, prvom kineskom internetskom pijacom automobila. Tu je Li temeljito naučio vođenje veće kompanije, budući da je od osnivanja do prodaje 2013. godine obnašao dužnost izvršnog direktora.
Zašto je nastao Nio
Uskoro nakon odlaska iz Bitauta, Li se ponovno zainteresirao za automobilsku industriju, i to za proizvodnju električnih automobila – na što ga je potaknula visok nivo zagađenosti zraka u kineskim gradovima. I ime nove kompanije bilo je znakovito. Nio se prevodi kao “dolazak plavog neba”.
Briga za okoliš nije bila jedini razlog za novi projekt. Li je bio uvjeren da su tradicionalni automobilski brendovi ozbiljno promašili smjer u korisničkom iskustvu. U intervjuu iz 2018. godine, kineski poduzetnik je izjavio da je kap koja je prelila čašu bila posjeta izložbi autokuće Audi u Münchenu. Umjesto da su Lija dočekali kao vjernog kupca, budući da je već posjedovao nekoliko modela tog njemačkog brenda, prodavač ga je počeo nagovarati na novu kupovinu.
Stoga je poduzetnik zamislio svoje novo poduzeće potpuno drugačije – kupce treba promatrati kao članove ekskluzivnog kluba, a ne samo kao mete prodaje. Ovu ideju Li je ozbiljno shvatio, jer je u kompaniji donio niz neobičnih odluka kako bi sebe i svoje automobile još više približio kupcima.
Jedan od takvih koraka je Niova aplikacija, putem koje korisnici mogu izravno pisati glavnom izvršnom direktoru i tako mu poslati komentare i prijedloge o proizvodima i uslugama. Prema riječima vanjskog suradnika Nio-a, u upravi su se jednostavno morali nositi s porukama šefa usred noći, u kojima pita je li moguće implementirati prijedlog nekog korisnika. Suradnik je dodao da Li stvarno stavlja korisnike na prvo mjesto sa svojim vođenjem i radom. To se osjeća posvuda u društvu.
“Kod Nio-a nije riječ samo o automobilima, već i o stvaranju zajednice”, rekao je Li za televizijsku kuću CBS. Ovu izjavu podupire projekt “Nio House” – globalna mreža od više od stotinu objekata koji uključuju zajedničke radne prostore, društvene prostorije, pa čak i dječje igraonice, a Niovi vjerni kupci u njih mogu ulaziti putem već spomenute aplikacije.
Li-jeva povezanost s obožavateljima brenda najizraženija je na godišnjem predstavljanju novih proizvoda. Događaj poznat pod nazivom “Nio Day” privlači desetke hiljada lojalnih kupaca svake godine i ponekad podsjeća na koncert neke poznate glazbene zvijezde. Potražnja za ulaznicama za posljednje otvaranje bila je toliko velika da je bilo potrebno održati žiriranje, odnosno izvlačenje imena sretnih dobitnika ulaznice. Svakako, glavna atrakcija tih događanja je osnivač, koji s oduševljenjem predstavlja novi model automobila, bateriju ili čip svojem “klubu”.
Zastupnik drugačijeg načina punjenja
Iako je Li iznimno bitan za Niovu reputaciju, to ipak nije njegov glavni adut. Njegova najveća snaga je njegov jedinstveni pristup električnoj industriji. Za razliku od većine drugih igrača poput Tesle, BYD-a i Volkswagena, Nio svoja vozila primarno prodaje bez baterija. Kupci potom putem mjesečne pretplate mogu pristupiti mreži od više od dvije hiljade stanica koje kompanija posjeduje i koje omogućuju brzu zamjenu cijele baterije.
Li se ponovno odlučio za taj put zbog želje za poboljšanjem korisničkog iskustva. Baterijski sistem prilagođen je željama stanovnika velikih gradova koji ne žele gubiti vrijeme na dugotrajno punjenje. Kritičari Nio-a naglašavaju da je njihova metoda primjenjiva samo u okolini kineskih metropola, dok će drugdje tvrtka teško privući korisnike na taj način.
Prevelika obećanja
Osim rješenja za baterije, također razvijaju druge automobilske tehnologije. Prema izvješću portala Business Insider, Li je veliki zagovornik autonomnih vozila koje je investitorima obećao na američkom tržištu prije nekoliko godina, a obećao ih je ostvariti do 2020. godine.
Unatoč neispunjenom obećanju, kompanija je do danas napravila veliki korak naprijed. Na najnovijem predstavljanju proizvoda prikazala je svoj prvi čip posebno izrađen za autonomna vozila. Kompanija je do sada koristila Nvidia hardver u svojim modelima, ali prema Lijevim izjavama, to više nije slučaj.
Osim prenapuhanih obećanja, neki i kompaniji Nio također zamjeraju upitnu financijsku održivost. Naime, kompanija će ove godine proslaviti deset godina postojanja i još uvijek nije ostvarila dobit.
Prema pisanju Financial Timesa, Li je nedavno priznao da proizvođač električnih vozila sa svakim proizvedenim automobilom generira oko jedanaest hiljada eura gubitka.
Unatoč brzom rastu prodaje, ulažu znatna sredstva u razvoj i proširenje svoje infrastrukture, ipak njezini resursi su vrlo ograničeni. Kompanija je nedavno bila prisiljena tražiti nove investitore, koje je pronašla na Bliskom istoku. U decembru je Nio prikupio više od dvije milijarde dolara od investicijskog fonda CYVN iz Abu Dhabija, a prethodno je u julu dobio injekciju od gotovo milijardu eura.
(Autor teksta je Tilen Humar, a objavljen je izvorno na Forbes Slovenija)