Forbes BiH u posjeti Olx.ba: “Kod nas možete naći sve, od igle do lokomotive”

BIZNIS Vedran Drljević 14. maj 2024. 11:24
featured image

14. maj 2024. 11:24

Vjerovatno nema pojedinca u BiH koji nije znao za domenu Pik.ba koja se pojavila 2009. godine kao jedna vrsta adaptirane replike Ebaya koji je tad bio poprilično prepoznat u zemljama zapadne Evrope, Amerike i šire.

Početkom 2015. godine, Pik.ba je postao član globalne mreže oglasnika, OLX, nastavljajući da djeluje pod lokalnom ekstenzijom OLX.ba. Kamere Forbes Magazina bile su u prostorijama Olx.ba, najposjećenije domene u BiH. Razgovarali smo sa Jasminom Marićem, business development menagerom ove kupoprodajne platforme.

Forbes BiH

“U kratko vrijeme su naši lokalni korisnici prepoznali i naučili sam koncept korištenja tog digitalnog kanala komunikacije. Prije svega, kreiranje i objavljivanje svojih ponuda, ne samo roba, nego i usluga, ali i prodaje. Davno je bila 2009. i puno nekih stvari koje su nam danas normalne i svakodnevnica, tada nije postojalo. Postepeno se razvijala digitalna svijest i digitalna kultura i obrazovanje kako koristiti internet za komunikaciju. Kompanija Pik.ba je 2014. većinski akvizirana od jedne međunarodne multinacionalne kompanije koja je u identičnom biznisu, platformi koja se bavi kupoprodajom. To je kompanija Naspers, danas se zove Prosus, a brend, odnosno kišobran pod kojim poslujemo danas se zove Olx Group. Od 2014. do danas poslujemo pod tim brendom uglavnom na tržištu BiH i uglavnom u sferi trgovine između fizičkih lica. Najveći broj naših korisnika je bio i ostao pojedinac.”

Marić kaže da nemaju statistike finalnih transkacija, jer su oni oglasnik koji spaja korisnike. Da li se ta transakcija zaista desi ili ne, u to nemaju uvid.

“Imamo uvid u statistike, količine objavljenih oglasa kojih je oko pet miliona trenutno. Imamo oko dva miliona aktivnih korisnika. Veći je broj korisnika nego što je statistika populacije naše države što nam govori da, pored duplih profila koje imamo na platformi, imamo i značajan broj korisnika koji su van granica države BiH. Određene kategorije dominiraju na platformi, to su vozila, nekretnine, biznis industrija. Imamo kategoriju poslova i usluga, od igle do lokomotive. Praktično, od A do Ž.”

Forbes BiH

Kako izbjeći prevare i kako prepoznati lažni profil?

Tema sigurnosti u e-trgovini je broj jedan tema kada su u pitanju kupci, ali i prodavci te ponuđači. Razvojem online trgovine došlo je do različitih trendova u ponašanju tih vrsta napada, tako da se tim Olx.ba trudi da prati trendove, te ulažu u tehničke i konceptualne napore da zaštite naše korisnike.

“To je možda i najveći benifit kompanija koje su lokalno prisutne. Kompanija Olx ima sektor za podršku. Imamo nekoliko zaposlenih ljudi koji čitav dan sjede i odgovaraju na upite, pa i sigurnosne upite koje prijave naši korisnici. Nerijetko se dešava pronevjera neke vrste transakcije zato što je veliki broj transakcija u pitanju. Mi ih možemo posavjetovati o određenim elementima za koje oni uopšte nisu bili upućeni da postoje. Koji je način da uspostave kontakt sa organima vlasti, odnosno policijom, SIPA-om, sudovima i u kolikoj mjeri mi njima možemo pomoći da riješe problem koji je nastao. Primjetili smo da je u vrijeme pandemije povećan broj prevara u smislu kartičnih podataka, podataka sa platnih kartica koje ti skeneri traže i onda sa tih kartica od korisnika skidaju novac. Vrlo je lako uhvatiti u zamku korisnike koji aktivno prodaju. Oni se njima jave i ponude uplatu novca na njihovu karticu i traže od njih kartične podatke. Ne da bi uplatili, već da bi im skinuli novac. U tom smislu mi imamo nekoliko sistema zaštite. Jedan je nivo dojmova koji su i dalje ostali aktivni na svakom profilu na našoj platformi. Vi kad kupujete možete vidjeti po količini dojmova, po verifikaciji profila, telefona i adrese i to zahtijeva jednu vrstu pismenosti korisnika prilikom transkacije. To se ne dešava, ljudi žure i ne obraćaju pažnju na te stvari. U drugom nivou zaštite, proaktivno gledamo da određene profile, koji su recimo novi sa određenim grafičkim elementima, kao upozorenje serviramo korisnicima. Kažemo im, obratite pažnju, ovo je korisnik koji se prije sedam dana pojavio na našoj platformi i nismo sigurni da li je on relevantan prodavač. Kada nam neki korisnik uputi prijavu i utvrdimo da se radi o prevarantu, svi koji su imali neku vrstu interakcije sa njim kroz poruke, dobiju neku vrstu upozorenja da obrate pažnju da je taj profil prijavljivan zbog prevare.

Forbes BiH

Najposjećenija domena u BiH

Marić kaže kako su statistički najposjećenija lokalna domena. Demografsko je jednako rasporostranjena na svim dijelovima države.

“Tema nisu etno-političke teme, nego trgovina. Zbog toga smo mi tradicionalno u fazi rasta koja ne prestaje. Pored nas i druge industrije trgovine prepoznaju internet kao kanal prodaje i sami se razvijaju. Prva faza je ovo što mi nudimo, spajanje, komunikacija i predstavljanje, ali se tu nadovezuje plaćanje po pouzeću, kartično ili online transport roba, zaštite, pravo i zakon u interakciji kupca i prodavca. Najbliži saradnici kompanije su upravo kurirske službe i BH Pošta koja aktivno s nama sarađuje četiri godine. Realizovali smo oko milion i po pošiljki preko naše platforme“, kaže za Forbes BiH Marić.