I Skandinavci gube strpljenje s turistima koji sve više dolaze kamperima na „coolcation“ odmor
Tokom protekle godine, koncept „coolcation“ – odmor u hladnijim klimatskim zonama tokom ljeta – postao je popularan u nordijskom regionu, sa povećanim brojem rezervacija na mnogim destinacijama.
Međutim, stvarnost povećanog turizma u relativno malim mjestima, a posebno veliki broj kampera, zadaje glavobolju vlastima u Norveškoj i Danskoj.
Objašnjenje coolcation trenda
Marketing stručnjaci za putovanja sada aktivno promovišu „coolcation“ odmore, privlačeći turiste koji traže osveženje od vrućine južne Evrope.
Tokom ljeta, prosječne maksimalne temperature u nordijskim zemljama kreću se od 14°C do 27°C, pružajući udobno okruženje za aktivnosti na otvorenom, bez neprijatne vrućine.
Gužve na obali Norveške
Sjeverna Norveška, poznata po svojim prelijepim rutama duž obale i netaknutoj prirodi, doživjela je priliv turista koji žele da istraže region u kamperima.
Ovog ljeta, slikovita ruta Helgeland postala je žarište. Nažalost, ova popularnost dovela je do značajne saobraćajne gužve, posebno na trajektnim pristaništima Jektvik i Kilboghavn.
Nedavni izvještaj lokalnih novina Rana Blad istakao je jedan incident gdje je više od 100 kampera ostalo zaglavljeno na trajektnom pristaništu Jektvik, bez mobilne mreže da im pomogne.
Lokalna gradonačelnica Inger Monsen rekla je da su neki turisti morali da čekaju treći ili četvrti polazak trajekta, što je uzrokovalo višesatna kašnjenja.
Ona je zabrinuta zbog uticaja na turizam u tom području u budućnosti: „Mislim da se neće vratiti na ovu rutu, koju nazivamo najlepšom na svijetu. Vjerovatno se nikada više neće voziti, i to je tužno“.
Problem dodatno pogoršavaju novi propisi norveške pomorske uprave, koja je uvela obavezne periode odmora za osoblje trajekta, što je dovelo do promena u redu vožnje.
Ove promene su stvorile uska grla, ostavljajući turiste i lokalno stanovništvo da se suoče sa dugim čekanjima i izazivajući opasnosti na putevima. Nedostatak mobilne mreže na ključnim tačkama samo pogoršava problem, otežavajući turistima pristup informacijama ili pomoći ako je potrebna.
Veći zastoji u slikovitim Lofotenima
Povećan broj turista na norveškim Lofoten ostrvima je problem već godinama, zbog čega lokalno stanovništvo poziva na uvođenje turističke takse. Izgleda da će ove godine broj turista dostići novi rekord.
U maju, okrug Nordlend je zabeležio povećanje od 22% u broju noćenja, u poređenju sa prethodnom godinom, što sugeriše da turistička sezona počinje ranije nego ikada prije.
Norveški TV2 nedavno je izvještavao o frustracijama lokalnog stanovništva zbog broja vozača kampera koji ignorišu pravila i propise o parkiranju.
Line Renate Sanuelsen iz Visit Lofoten rekla je da je primetan značajan porast parkiranih kampera na nepoželjnim mjestima, vjerovatno da bi se izbjegle naknade za parkiranje: „Na primjer, u stambenim oblastima ili blizu zgrada. Često se koriste i mjesta za zaustavljanje pored puta“.
Danska i ekološki problemi zbog kampera
Danska se suočava sa izazovima koje donosi povećan broj kampera. Prema podacima Vizit Denmarka, broj kampera na putevima zemlje povećan je za 27% za samo pet godina.
Lokalno stanovništvo se već neko vrijeme žali na turiste koji se parkiraju u grupama, blokirajući slikovite poglede i zagađujući životnu sredinu.
Ovo je dovelo do tenzija između lokalnih zajednica i turista, a Peter Krusborg Pedersen, izvršni direktor Visit Nordvestkistena, opisao je trenutnu situaciju kao „Divlji zapad“ zbog nedostatka propisa.
Danska vlada, zajedno sa turističkim organizacijama i opštinama, sada uvodi mere za ublažavanje ovih problema. One uključuju zabranu parkiranja na određenim mjestima, pružanje više informacija turistima i stvaranje određenih parking mjesta za kampere.
Kopenhagen podstiče ekološki prihvatljive turističke ture
Zategnuti odnosi između turista i lokalnog stanovništva nisu isti u cijelom regionu. U nastojanju da se podstaknu pozitivniji odnosi između grupa, grad Kopenhagen je pokrenuo pilot inicijativu koja nagrađuje odgovorno ponašanje.
Posjetioci koji biraju održive oblike transporta ili učestvuju u aktivnostima zajednice poput baštovanstva ili sakupljanja smeća mogu da zarade i dobiju različite nagrade, kao što su besplatni obroci ili pristup atrakcijama. Ovaj pristup ima za cilj promociju ekološki prihvatljivog turizma, dok se smanjuje negativan uticaj na lokalne zajednice.
Dejvid Nikel, saradnik Forbes