Industrija zabave: Bollywood u službi države
Skoro jedno stoljeće, Bolivud je bio ogledalo indijskog društva, a zaplet najplodnije svjetske filmske industrije odražava promjenjive plime i oseke ogromne nacije u razvoju.
Indijska filmska industrija vrijedna više milijardi dolara proizvodi oko 1.500 do 2.000 filmova godišnje na preko 20 jezika – više od bilo koje druge zemlje. Većina njih su hindski filmovi, što znači da Bolivud ima ogroman uticaj na kulturu, identitet i ekonomiju zemlje.
I dok je industrija možda najpoznatija po svojim raskošnim muzičkim produkcijama, mnogi filmovi se bave i političkim, vjerskim i društvenim pitanjima bilo koje ere.
Ali tamo gdje je hindi kinematografija nekada odražavala određene sekularne, demokratske vrijednosti koje su zagovarali indijski očevi osnivači, mnogi kritičari kažu da je industrija skrenula udesno u protekloj deceniji – što se poklopilo s populističkom vladavinom premijera Narendre Modija i njegove hindu-nacionalističke stranke Bharatiya Janata. (BJP).
Uzbunjeni liberali i neki insajderi iz industrije ukazuju na niz nedavnih blokbastera za koje kažu da održavaju antimuslimanske stereotipe i sporedne opozicione stavove . Iako predstavljaju samo djelić filmova proizvedenih svake godine, dobijaju ogroman publicitet, a ponekad i podršku vlade – a kritičari se brinu da služe kao propagandno oružje za BJP jer ima za cilj osvojiti treći mandat za redom na tekućim nacionalnim izborima.
Posmatrači i insajderi kažu da je promjena duboka – kao da je Hollywood sve više povlađivao najdesničarskim senzibilitetima republikanske stranke.
Ovi tipovi filmova zamjenjuju uobičajeni arhetip romantičnog srcelodca s herojima koji se zalažu za Modijevu hinduističku politiku, a zlikovci su gotovo uvijek muslimani koji prijete većinskom hinduističkom stanovništvu u zemlji. Čak se i filmovi bez religijskog oslonca koriste za jačanje domaće politike BJP-a, kažu kritičari.
Sada izlazi mnogo ovih izdanja“, rekao je nagrađivani reditelj Raja Sen u video intervjuu. “To nije vrsta stvari koju bi vam trebalo dozvoliti u izbornoj godini.”
S obzirom na to da je u toku glasanje u najmnogoljudnijoj zemlji svijeta, značajan dio od više od 200 miliona muslimana izrazio je strah od Modijeve pobjede. Oni navode široke izmjene zakona BJP-a za koje grupe za ljudska prava kažu da nepravedno ciljaju na sljedbenike manjinske vjere, zajedno sa porastom antiislamske retorike.
Iako filmovi koji odražavaju stavove vladajuće stranke nisu proizvedeni niti direktno finansirani od strane BJP, mnoge od njih javno podržava vlada – neke direktno Modi.
Iako izaziva podjele, premijer uživa ogromnu podršku širom zemlje zahvaljujući svojim ekonomskim pobjedama, prekookeanskoj diplomatiji i brendu hinduističkog nacionalističkog populizma. Modijev pečat odobravanja stoga može povećati publiku filma i donijeti komercijalni uspjeh, kažu stručnjaci, sve dok gura antimuslimanske narative u mainstream i produbljuje vjerske podjele u Indiji.
“Iz prve ruke sam vidio ovu plimu promjenu u popularnom hindskom bioskopu, kako filmovi ne samo da se drže vladine linije, već i postaju… sve više i više podli,” rekao je Tanul Thakur, filmski kritičar i novinar iz Mumbaija, domovine Bolivuda. , u telefonskom intervjuu.
“Stepen do kojeg vidimo infuziju politike u popularnom hindu kinematografu, zajedno s… ovim vrlo očitim zanemarivanjem indijskih vjerskih manjina, i bilo kakvom mnoštvom narativa… vrlo je zabrinjavajuće.”
CNN se obratio Ministarstvu kulture, BJP-u i regulatornom Centralnom odboru za sertifikaciju filmova za komentar na tvrdnje kritičara u ovoj priči.
Nacionalni glasnogovornik BJP-a je ranije rekao za CNN da stranka nema predrasude prema muslimanima, a zajednica je imala koristi od Modijevog vodstva, rekavši: “Indijski ustav štiti indijsku demokratiju.”
Promjena klime
Svaki stručnjak koji je razgovarao sa CNN-om složio se da se produkcija provladinih i antimuslimanskih filmova ubrzala tokom Modijevog vremena na vlasti.
Ukazali su na brojna nedavna izdanja koja su potaknula tu agendu – uključujući ovogodišnji “Swatantrya Veer Savarkar”, biografski film o vodećoj ličnosti indijskog hindu-nacionalističkog pokreta, i nadolazeću “JNU”, za koju kritičari brinu da će demonizirati titularni univerzitet poznat po lijevom studentskom aktivizmu.
Dva od najpoznatijih primjera su “Kašmirski dosjei” iz 2022. i “Priča iz Kerale” iz 2023. godine, koji su oboje kritizirani zbog ocrnjivanja muslimana, održavanja negativnih stereotipa, pogoršanja vjerskih tenzija i iskrivljavanja povijesnih činjenica.
Oboje su također bili veliki uspjeh na kino blagajnama – “Dosijei iz Kašmira” su zaradili preko 30 miliona dolara uz budžet od 3 miliona dolara – dijelom zato što su dobili entuzijastične vladine pohvale.
Iako BJP nije finansirao produkciju, istaknuti partijski političari, uključujući Modija, javno su podržali ova dva filma, a neke države pod vlašću BJP-a odrekle su se poreza na karte za oba. Druge države dale su policajcima i državnim radnicima slobodno da gledaju “Dosije o Kašmiru”.
“Kašmirski dosijei” su zasnovani na masovnom egzodusu kašmirskih pandita – pripadnika najviše kaste hinduizma, bramana ili “svešteničke klase” – iz nemirne regije dok su 1990-ih bježali od nasilnih islamističkih militanata.
Bio je dobro prihvaćen u mnogim krugovima uz pohvale za glumačke igre, posebno od nekih Kašmirskih hinduista koji su tvrdili da je film bacio svjetlo na zanemareni period njihove istorije. Njegov režiser, Vivek Agnihotri, više puta je odbacio kritike na račun filma, rekavši za CNN 2022.: „Film je samo protiv terorizma. Nisam kritikovao muslimane.”
Sudipto Sen, režiser filma “Priča iz Kerale”, na sličan je način demantovao da je njegov film propagirao islamofobiju, rekavši lokalnim medijima da “nema nikakve veze ni sa jednom religijom”.
Zatim, tu je nedavno objavljeni “Član 370”, koji je također podržao Modi, nazvan po kontroverznoj odluci indijske vlade iz 2019. da ukine posebnu autonomiju jedine države s muslimanskom većinom, Džamua i Kašmira. Neki mediji i grupe za ljudska prava osudile su tadašnju žestoku akciju vlade , dok su kritičari filma tvrdili da je iskrivio činjenice i dao je naraciju vlade da je taj potez od suštinskog značaja.
Kritičari kažu da se ove vrste filmova protežu godinama unazad tokom Modijevog mandata – sa sličnim nizom provladinih filmova koji su se pojavili oko izborne sezone 2019., uključujući sjajni biografski film o samom premijeru koji je na kraju bio pušten za objavljivanje do zatvaranja birališta , zbog zabrinutosti bi služio kao politička propaganda.
Iako nacionalistički filmovi rijetko privlače direktnu političku podršku, podrška vlade također može biti u obliku onoga što se prikazuje i ne prikazuje u kinima. Strogi nacionalni cenzorski odbor u zemlji može povući filmove iz bioskopa ili zabraniti njihovo prikazivanje, s razlozima koji se kreću od vjerskih prigovora do optužbi da su zavjere “opscene” ili “nemoralne”.
Utjecaj transformacije Bollywooda bio je dubok – s krajnje desnim hinduističkim nacionalistima koji napadaju filmove koji vrijeđaju njihov senzibilitet, poput onih koji kritikuju vladu ili prikazuju hindusko-muslimansko jedinstvo.
Stručnjaci kažu da je to primoralo filmske stvaraoce da se samocenzuriraju i platforme za striming da se usklade – s nekoliko istaknutih primjera posljednjih godina kada se indijska industrija zabave suočila s kampanjama pritiska vjerskih grupa.
Oni uključuju Netflixovu emisiju iz 2020. “Prikladan dječak”, koja prikazuje mladu hinduističku ženu koju muslimanski muškarac ljubi u hinduističkom hramu, i Amazonovu seriju “Tandav” iz 2021., koja je uključivala prikaze nekih hinduističkih božanstava. Drugi primjer je ovogodišnje izdanje Netflixovog filma “Annapoorani: Boginja hrane”, koje prati hindu ženu visoke kaste koja kuha i jede meso dok se obučava da postane kuhar.
U sva tri slučaja, filmski stvaraoci su se suočili s reakcijom krajnje desnih hinduističkih nacionalista i političara koji su pozivali na bojkot i podnijeli pritužbe policiji protiv platformi za striming i produkcijskih kompanija. Netflix je kasnije uklonio “Annapoorani” sa svoje platforme, rekavši da je povučen “na zahtjev davaoca licence”.
‘rastuća netolerancija’
Zamjerke na filmske priče na vjerskoj osnovi datiraju još iz kolonijalne ere, kaže Debashree Mukherjee, vanredni profesor na odsjeku za bliskoistočne, južnoazijske i afričke studije Univerziteta Kolumbija.
Ali ono što se sada dešava je drugačije jer se ne vređaju samo pojedinci – već „snage koje su zapravo na vlasti i u demografskoj većini vape vukovi kako bi potpuno utišale bilo koji manjinski glas“, rekla je ona u intervjuu e-poštom.
I Thakur i Sen žalili su se na autocenzuru koja je uslijedila, rekavši da može postojati bezbroj filmskih stvaratelja i umjetnika zabrinutih zbog ovih problema koji se osjećaju nesposobnim da progovore – što može imati veliku cijenu.
Filmovi su skupi za snimanje, što znači da nema dovoljno poticaja za filmske stvaraoce da proizvode kontroverzne filmove koji bi mogli biti povučeni sa streaming platformi ili cenzurirani od strane vlasti – posebno za nezavisne kreatore bez mnogo sredstava, kaže Darab Farooqui, scenarista iz Jaipura i Mumbaija.
Prema indijskom zakonu, vrijeđanje “vjerskih osjećanja” kažnjivo je kaznom do tri godine zatvora i/ili novčanom kaznom.
I, kaže Farooqui, postoji lični danak zbog toga što je na meti krajnje desnice.
“Biće članaka u desničarskim publikacijama, biće ubistava likova”, rekao je za CNN u telefonskom intervjuu. “Zamislite da je vaš sin ili vaša kćerka sada na fakultetu, a prijatelji joj govore: ‘Šta nije u redu s tvojim ocem, tvoj otac je postao antinacionalan'… ne želiš da svoju djecu stavljaš kroz to.”
Čak ni najveća imena Bollywooda nisu pošteđena. Muslimanska superzvijezda Aamir Khan izbačena je iz dva ambasadora brenda , uključujući i vladino turističko tijelo , nakon što je 2015. govorio o “rastućoj netoleranciji”, prema izvještajima lokalnih medija.
Sada, unutar indijske umjetničke i filmske zajednice, „čak i oni ljudi koji su prije mnogo razgovarali vrlo otvoreno… mnogi od njih su sada utihnuli“, kaže Farooqui.
CNN se za ovu priču obratio nekolicini ljudi iz filmske industrije, od kojih su neki odbili da budu intervjuisani zbog osjetljivosti na ovu temu.
Progresivnije vrijeme
Bolivud nije uvek bio ovakav.
Mnogi od njegovih istaknutih ranih filmskih stvaralaca bili su pod utjecajem sticanja nezavisnosti zemlje od britanske vladavine 1947. i krvave podjele koja je uslijedila – slanjem muslimana u novoformiranu naciju Pakistan, dok su Hindusi i Sikhi pobjegli u Indiju.
Traume podjele i vjerskog nasilja, kao i sekularne vrijednosti sadržane u indijskom ustavu i koje je zagovarao njen prvi premijer Jawaharlal Nehru, zablistale su u ranim bolivudskim filmovima – s „novom rundom filmova o hinduističko-muslimanskom bratstvu” 1950-ih, kaže Mukherjee, vanredni profesor na Univerzitetu Columbia.
U toj eri, dodaje ona, Bolivud je bio “veoma pomešana scena sa kakofonijom glasova”, uključujući i renomirane režisere kao što je Yash Chopra . Njegovi filmovi često su prikazivali romantične i porodične odnose između hinduista i muslimana, dajući “dublje komentare protiv društvenih i vjerskih predrasuda”.
To ne znači da su svi rani bolivudski filmovi propovijedali harmoniju; tokom decenija, postojali su patriotski filmovi o indijsko-pakistanskim sukobima u kojima su muslimani ili Pakistan bili zlikovci, često odražavajući spoljnopolitički stav Delhija u različitim vremenima.
Raja Sen, režiser, tvrdi da su napadi 11. septembra u Sjedinjenim Državama i talas islamofobije na Zapadu koji je uslijedio također ušao u hindske filmove. To je ohrabrilo neke bolivudske filmske stvaraoce da “(naslone) na karikaturu muslimanskog negativca”, kaže on.
Promena koju sada vidimo daleko je od ranijih decenija kada su vlade nudile oslobađanje od poreza za “sigurne filmove koji bi se pozabavili, recimo, zlima kastinskog sistema”, kaže Thakur, novinar, misleći na indijsku staru 2000 godina društvena hijerarhija nametnuta ljudima rođenjem koja još uvijek postoji u mnogim aspektima života, uprkos tome što je službeno ukinuta 1950.
Filmovi koji su nekada dobijali podršku vlade „u velikoj meri su govorili za naciju, filmovi koji su govorili o nečemu oko čega bismo svi mogli biti ujedinjeni“, dodaje Thakur.
Avenije za neslaganje
Indijski pomak udesno imao je širok utjecaj na kreativnu umjetnost, kaže Sen.
On ukazuje na dramske škole koje ograničavaju ono što učenici mogu gledati ili producirati, kao i na zatvaranje komičara zbog navodnog povređivanja vjerskih osjećaja.
Novinari su također izrazili uzbunu zbog pada sloboda medija pod Modijevom vladom.
„Tokom poslednje tri ili četiri godine, počeli smo da viđamo… suzbijanje velikog broja kreativnih rezultata“, kaže Sen. “Uvijek smo imali mnogo proizvoljnosti (cenzure), ali mislim da je sada počelo da se razvija nakon konkretnih primjera (od), ‘Nećete biti protiv vlade’.”
S obzirom da se putevi za neslaganje unutar Bolivuda smanjuju, nezavisni filmski stvaraoci sada umjesto toga traže regionalnu indijsku kinematografiju, snimljenu na lokalnim jezicima daleko od tradicionalnog centra industrije Mumbaija. Ovi filmovi brzo rastu; izvan Bolivuda, zarade od južnoindijskih medija i industrije zabave gotovo su se udvostručile iz godine u godinu, prema izvještaju Konfederacije indijske industrije za 2023. A ovi regionalni sektori nude prostor za hrabrije priče, posebno u državama kojima ne vlada BJP.
Tamilski i malajalamski bioskop – uglavnom sa sjedištem u južnim državama Tamil Nadu i Kerala, od kojih nijedna nije pod kontrolom BJP – oba „prilično dobro rade“ dozvoljavajući pluralne, kritičke glasove, kaže Farooqui.
I to je „zato što imaju političku zaštitu – tamo imaju svoje vlade“, kaže on. “Ne možete imati veliku umjetnost bez političke zaštite.”
Ali izgledi za još jedan petogodišnji mandat za Modija i BJP ispunili su neke filmske stvaraoce pesimizmom u pogledu skore budućnosti Bolivuda.
„Nešto se definitivno mora dati“, kaže Sen. „Mislim da smo u tački u kojoj će se, tokom narednih nekoliko godina, ako se ova vlada vrati ove godine, onda će se represivnost prema kreativnosti samo povećati.”