Biden nastavlja kampanju na TikToku uprkos najavi o zabrani: Google i Meta priželjkuju zabranu
Predsjednik SAD Joe Bide nastaviće kampanju na TikToku, iako je potpisao zakon u srijedu ujutro koji zahtjeva da kineska aplikacija bude prodata ili će biti zabranjena u SAD zbog bezbjednosnih razloga.
Iz Bidenove kampanje su rekli za Forbes da je TikTok način „da se pojavi i upozna birače gdje god da su“ i da osiguraju da njihov „sadržaj bude viđen kod birača“.
Kampanja je rekla da će koristiti poboljšane bezbjednosne mjere na TikToku, ali nije mogla to detaljnije da objasni „iz bezbjednosnih razloga“.
Ranije u srijedu, Biden je potpisao zakon – u paketu sa pomoći za Ukrajinu, Izrael i Tajvan – koji zahtijeva od kineske matične kompanije Bytedanceda proda platformu ili se suoči sa zabranom u SAD u narednoj godini.
Zakon zahtijeva prodaju ili zabranu Tiktoka zbog bezbjednosnih briga da bi Bytedances mogao dati podatke o korisnicima Tiktoka kao što su istorija pregleda i lokacije kineskoj vladi, iako su zvaničnici TikToka redovno negirali da su to uradili ili bi uradili.
„Kada su ulozi ovako visoki na izborima, koristićemo sve alate koje imamo da dopremo do mladih birača gdje god da su“, rekli su iz izbornog štaba u saopštenju za Forbes.
Nalog Biden-Harris HQ imao je 306.300 pratilaca na TikToku do srijede popodneva.
Ko bi mogao da kupi Tiktok?
Steve Mnuchin: Investicioni bankar i filmski producent koji je radio u administraciji Trumpa kao ministar finansija SAD-a javno je izrazio interesovanje za kupovinu TikToka, rekavši CNBC-u u martu da planira da „okupi grupu“ kako bi to postigao.
Kevin O’Leary: Kanadski poslovni čovek poznat po tome što je sudija u emisiji Shark Tank bio je glasan u vezi sa svojim interesovanjem za kupovinu TikToka, rekavši CNBC-u u martu da će okupiti grupu da ponudi početnu ponudu od 20 do 30 milijardi dolara – otprilike 90% manje od vrijednosti na koju se procjenjuje kompanija – zbog mogućnosti da bi aplikacija vjerovatno bila prodata bez algoritama ili podataka koji je čine uspješnom.
Rumble: Platforma za deljenje videozapisa Rumble u martu je javno ponudila da kupi Tiktok, dijeleći pismo izvršnog direktora Krisa Pavlovskog izvršnom direktoru TikToka Shou Zi Chew na mreži X, tvrdeći da je kompanija „spremna da se pridruži konzorcijumu sa drugim organizacijama koje traže da steknu i upravljaju TikTokom u SAD-u.“
Bobby Kotick: Kotik je prošle godine napustio funkciju izvršnog direktora kompanije za igre Activision Blizzard i od tada je navodno tražio partnere za potencijalnu kupovinu TikToka, barem prema Wall Street Journal – Kotik nije javno komentarisao izvještaj, i nije ga moguće odmah kontaktirati za komentar.
Oracle/Walmart: Ni Oracle ni Walmart nisu javno izrazili interes za kupovinu TikToka, ali su se dvije kompanije udružile da kupe platformu još 2020. godine i skoro su uspjele dok Bidenova administracija navodno to nije zaustavila zbog boljeg rješavanja potencijalnih bezbjednosnih problema aplikacije – Forbes je kontaktirao i Oracle i Walmart za komentar.
Microsoft: Microsoft je takođe flertovao sa kupovinom TikToka 2020. godine, kada su se dvije kompanije upustile u pregovore koji su na kraju propali i potencijalno mogu ponovo ući u igru – iako je izvršni direktor Satya Nadella rekao 2021. godine nakon što je sporazum propao da je „zadovoljan onim što ima“ (Forbes je kontaktirao Microsoft za komentar).
Konkurencija ima svoje želje
Velike tehnološke kompanije poput Mete ili Google vjerovatno mogu sebi da priušte da se igraju sa TikTokom, ali vjerovatno će ih mogućnost antimonopolske kontrole držati po strani, rekao je Florian Ederer, profesor na Univerzitetu Boston za tržišta, javnu politiku i pravo, za ABC News. To ne znači da neće imati ulogu – Meta i Google vjerovatno bi najviše profitirali ako bi TiTok bio zabranjen u SAD-u. Analitičari iz firme Vedbush predviđaju da bi se većina digitalnog oglašavanja Tiktoka preusmjerila na Google ili Facebook i Instagram.
TikTok je dugo bio izvor zabrinutosti među američkim zvaničnicima iz obje stranke koji strahuju da kinesko vlasništvo predstavlja prijetnju nacionalnoj bezbjednosti. Pokušaji da se platforma natjera na prodaju američkoj kompaniji nisu novi – 2020. godine, bivši predsjednik Donald Trump potpisao je izvršnu naredbu koja je prijetila da će zabraniti TikTok ako ne bude prodata američkoj kompaniji (mada je kasnije izrazio protivljenje zabrani TikToka).
Ta naredba pokrenula je bitku za platformu koja je dovela do toga da Oracle, Walmart i Microsoft izađu kao potencijalni kupci. Bidenova administracija kasnije je poništila tu naredbu, ali sumnja je ostala, jer je Bajden koristio kasniju naredbu da pozove na provjeru društvenih medija pod stranim kontrolom poput TikToka.
Bytedances vrijedi 268 milijardi dolara, prema izvještaju WSJ. List izvještava da bi potencijalna prodaja TikToka mogla koštati više od 100 milijardi dolara.
Portparol TikToka, Alex Hurek, nazvao je zakon „neustavnim“ u saopštenju i obećao da će ga „izazvati na sudu“, a to je scenario koji bi mogao potrajati godinama u pravnom sistemu i odložiti potencijalnu zabranu.
Biden je potpisao zakon u srijedu, nakon što je prošao kroz Predstavnički dom u subotu i Senat u utorak, zahtijevajući da kineska matična kompanija TikToka, Bytedance, proda aplikaciju u roku od 270 dana, uz mogućnost da se rok produži za 90 dana ako se bude vidio „značajan napredak“ ka prodaji.
Ako aplikacija ne bude prodata do isteka roka, suočiće se sa zabranom u SAD-u.
Izvršni direktor Ču, u novom videu objavljenom na aplikaciji u srijedu, naznačio je da bi kompanija mogla izazvati zakon na sudu s obzirom na to da predstavlja kršenje Prvog amandmana, rekavši korisnicima „ovo je zapravo ironično, jer sloboda izražavanja na TikToku odražava iste američke vrijednosti koje čine Sjedinjene Države svetionikom slobode“.
Molly Bohannon, Forbes
TikTok Could Be Banned In 9 Months—Here’s What May Stop That
James Farell, Forbes
Sara Dorn, Forbes
TikTok Says It Will Challenge Potential Ban In Court Moments After Biden Signs Law