Musk želi da SpaceX poboljša kontrolu vazdušnog saobraćaja – Evo zašto to neće uspjeti

Širom Sjedinjenih Država, mreža starih bakarnih žica povezuje kontrolne tornjeve aerodroma sa radarima i meteorološkim stanicama, pomažući kontrolorima vazdušnog saobraćaja da komuniciraju i dobijaju podatke potrebne za bezbjedno upravljanje letovima.
Ali ovaj više decenija star sistem počinje da otkazuje. Aerodromi su bili primorani da prizemlje avione zbog telekomunikacionih kvarova. Sada, nakon niza incidenata u kojima su se avioni zamalo sudarili i šokantne nesreće iznad Vašingtona, u kojoj je poginulo 67 ljudi, pritisak raste na administraciju Donalda Trampa da se pozabavi rastućim strahom javnosti u vezi sa bezbjednošću vazdušnog saobraćaja.
Pomoć je na putu, uvjeravao je javnost novi ministar saobraćaja Sean Duffy sedam dana nakon nesreće. Elon Musk i SpaceX uskaču da pomognu.
Prema izvještajima, Muskova kompanija bi mogla biti angažovana na hitnoj nadogradnji telekomunikacionog sistema Federalne uprave za avijaciju (FAA), bez obzira na to što taj sistem nije bio direktno povezan sa nesrećom u Vašingtonu. I bez obzira na to što Verizon već ima ugovor vrijedan 2,4 milijarde dolara na 15 godina za zamjenu svih tih bakarnih žica superbrzim optičkim kablovima.
Inženjer SpaceX-a, koji je angažovan u FAA, rekao je osoblju agencije da je Musk lično naložio postavljanje hiljada Starlink satelitskih internet terminala, prema izvještaju Bloomberga.
To stvara očigledan i ozbiljan sukob interesa, s obzirom na to da Muskovo Ministarstvo za efikasnost vlade (DOGE) trenutno istražuje agenciju koja je glavni regulator SpaceX-a. Još gore, plan jednostavno nema smisla. Starlink može biti koristan za povezivanje udaljenih objekata FAA, ali trenutno nema ni propusni opseg ni pouzdanost da posluži kao osnova za nacionalnu komunikacionu mrežu agencije. Osim toga, SpaceX nema očigledno iskustvo kao glavni izvođač za složena rešenja koja kombinuju različite komunikacione tehnologije.
„Kao rezervna opcija ili alternativni provajder povezivanja, Starlink ima smisla“, rekla je Kim Burke, analitičarka za vladine poslove u konsultantskoj firmi Quilty Space, za Forbes. „Ali da SpaceX vodi potpunu reformu zemaljskih mreža FAA? Nema šanse.“

Jedna od glavnih zabrinutosti je to što će FAA morati da sprovede temeljna testiranja vremena koje je potrebno za prenos Starlink signala, poznatog kao latencija, rekao je Hassan Shahidi, direktor Fondacije za bezbjednost leta. „Ne želite da imate prekide ili usporenja u mreži kada se radi o sistemima ključnim za bezbjednost. Ovdje govorimo o informacijama u realnom vremenu koje kontrola letjenja mora imati.“
FAA i SpaceX nisu odgovorili na zahtjeve za komentar. Nakon objavljivanja ovog članka, SpaceX je na Muskovoj društvenoj mreži X napisao da kompanija ne pokušava da preuzme Verajzonov ugovor, već da sarađuje sa FAA i L3Harris kako bi procijenili „gdje bi Starlink mogao poslužiti kao dugoročna infrastruktura za unapređenje bezbjednosti avijacije“.
Verajzon je odbio da komentariše da li je njegov ugovor ugrožen. Portparol Richard Young je putem e-pošte izjavio: „Zaštita Amerikanaca koji se oslanjaju na bezbjedan, siguran i funkcionalan sistem kontrole letjenja sada je važnija nego ikad, a naša unapređenja će pomoći da se to ostvari.“
FAA se već decenijama muči da modernizuje svoje sisteme kontrole letjenja i komunikacija, a da pri tom jedva održava postojeće sisteme. Agencija nema dovoljno resursa da održava 37% od svojih 138 sistema kontrole letjenja, pokazao je prošlogodišnji izvještaj GAO-a (Vladine kancelarije za odgovornost).

Verajzonov ugovor, koji uključuje upravljanje podacima, bezbjednost i održavanje nove telekomunikacione mreže, jedan je od temelja višedecenijskog i višemilijarderskog FAA programa pod nazivom NextGen. Cilj tog programa je prelazak sa tehnologija baziranih na radarima na sistem koji koristi satelitsku navigaciju i digitalne komunikacije.
Ali planovi za izgradnju nove telekomunikacione mreže još nisu finalizovani. Rukovodstvo FAA bilo je zabrinuto da Verajzon ne napreduje dovoljno brzo, rekla je Katie Thomson, koja je u januaru napustila funkciju zamjenika administratora FAA.
Dok je FAA planirala da izvrši pritisak na Verajzon kako bi ubrzao projekat, zabrinutost nije bila toliko ozbiljna da bi opravdala potpuno isključivanje te kompanije iz posla, rekla je Tompson. Predavanje ugovora SpaceX-u bez otvaranja novog konkurentskog nadmetanja kršilo bi pravila FAA i dalo bi Verajzonu jake osnove za tužbu, što bi dodatno odložilo projekat. „Ova konfuzija stvara ozbiljne rizike za pravovremenu isporuku rješenja“, dodala je ona. Viši zvaničnici FAA odupiru se zahtjevima da odobre prebacivanje telekomunikacionog ugovora sa Verajzona na SpaceX, izvijestio je Washington Post.
Nema javnih dokaza da je SpaceX uopšte učestvovao u prvobitnom tenderu, koji je bio u pripremi od 2018. godine i dodijeljen 2023. FAA nije imala manjak ponuđača za izbor: Verajzon je pobijedio L3Harris, koji trenutno upravlja komunikacionim sistemom FAA, kao i kompanije Raytheon, General Dynamics i Leidos.
Mask nije javno insistirao na preuzimanju projekta, ali je prošle nedjelje na X-u tvrdio da je Starlink barem privremeno rješenje „za vraćanje povezivosti kontrole letjenja“, navodeći da šalje terminale FAA besplatno. Takođe je lažno optužio Verajzonov sistem – koji još ne postoji – da je na ivici kolapsa, grešku koju je kasnije priznao.
Starlink bi mogao biti održiva alternativa za komunikaciju na udaljenim lokacijama FAA, koje bi bilo skupo povezati optičkim kablovima. FAA je prošlog mjeseca saopštio da razmatra korišćenje Starlink satelita za prenos meteoroloških podataka u oblastima poput Aljaske, gdje prekidi u komunikaciji meteoroloških stanica već godinama predstavljaju problem. Ali SpaceX bi se suočio sa velikim izazovima u ispunjavanju svih tehničkih zahtjeva FAA, jer komunikacija preko satelita nije tako pouzdana kao korišćenje optičkih kablova u zemlji.
FAA je u dokumentima o nadmetanju zahtijevao da ključne usluge, poput podataka sa radara i glasovne komunikacije između kontrolora i pilota, imaju latenciju ne veću od 50 milisekundi. Latencija Starlink-a može premašiti taj prag, krećući se između 25 i 60 milisekundi, prema sajtu SpaceX-a. Pored toga, latencija varira, jer se pri svakom prebacivanju veze između satelita povećava za 30 do 50 milisekundi, što se događa na svakih 15 sekundi, pokazalo je istraživanje naučnika Geoff Huston.
Dok Musk i njegovi sljedbenici vide brzinu i efikasnost, demokratski zakonodavci vide korupciju. Senator Richard Blumenthal napisao je u pismu ministru saobraćaja: „Očigledni izbor Muskovog Starlinka kao izvođača za FAA odražava najgore oblike korupcije i zloupotrebe koje federalni zakoni o nabavkama žele da spriječe.“
Jeremy Bugaisky, Forbes
Elon Musk Wants SpaceX To Fix Air Traffic Control. Here’s Why It Won’t Work.